بازار سهام

خوش‌‌بینی سبز بورس

بازار سهام معاملات روز سه‌‌شنبه را با رونق تقاضا در بسیاری از نمادها مثبت آغاز کرد و نماگرهای بورسی همزمان با بهبود فضای بازار جهانی، سبزپوش شدند. علاوه بر این افزایش امیدواری‌‌ها و خوش‌‌بینی سهامداران نسبت به روند بازار به دلیل بیشتر شدن اختلاف تعداد صفوف خرید و فروش که باعث شده تا تمایلات صعودی در بورس نسبت به مثبت ماندن شاخص بهبود پیدا کند عامل دیگری بر رشد بازار روز گذشته بود. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای با ۰۳/ ۱ درصد افزایش به سطح یک میلیون و ۵۲۲ هزار واحد صعود کرد. شاخص هموزن نیز توانست همسو با بازار مثبت ظاهر شود و رشد ۱۸/ ۱ درصدی را تجربه کند. ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) نیز در روز گذشته رشد مطلوبی داشته و رقم ۴۵۰۶ میلیارد تومان به ثبت رسید.

1

 

بازار سکه

روزهای کم‌‌رمق بازار سکه

بازار طلا و سکه روز سه‌‌شنبه همانند روند رفت و برگشتی نرخ دلار در بازار آزاد، پس از افت ناچیز روز دوشنبه، بر مدار صعود قرار گرفت. با وجود اینکه طلای جهانی روز گذشته اندکی از کاهش شدید خود را جبران کرد، اما با این‌حال سکه امامی تحت تاثیر افت شدید طلا در بازار جهانی نتوانست رشد بیشتری را به همراه داشته باشد. بر این اساس این فلز گرانبهای داخلی مجددا به بالای سطح 13 میلیون تومان بازگشت و در قیمت 13میلیون و 140 هزار تومان داد و ستد شد. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که با افزایش حباب سکه و رسیدن آن به بیش از 600 هزار تومان تقاضا برای خرید و فروش آن کاهش یافته است. لذا انتظار می‌‌رود داد و ستدهای این بازار در روزهای آتی نیز کم‌‌رمق باقی بماند.

3

 

بازار طلای جهانی

رشد دشوار طلای‌جهانی

طلا روز سه‌‌شنبه در بازار جهانی همزمان با افزایش ارزش پالادیوم اندکی افزایش یافت و توانست بخش کوچکی از ضرر شدید خود را جبران کند. از این رو سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا و افزایش نرخ بهره توسط این سازمان که باعث شده ارزش شاخص دلار در بالاترین سطح دو ساله خود قرار بگیرد، برخلاف انتظار قیمت طلا در بازار جهانی را چندان کاهشی نکرد. بدین‌ترتیب این فلز گرانبها پس از عقب‌‌نشینی از سطح حساس 1900 دلار مجددا روز گذشته به بالای این سطح بازگشت و ساعت 20به وقت تهران با قیمت 1904 دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت. با این حال برخی از تحلیلگران این بازار بر این باور هستند که طلای جهانی با توجه به فشارهای کاهشی موجود، دور از انتظار است که بتواند رشد قابل توجهی را طی روزهای آتی تجربه کند.

4

 

بازار اوراق مسکن

سطح مقاومتی تسه

روز سه‌‌شنبه اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرند تماما با افت قیمت مواجه شدند. به‌طوری که یکی از اوراق تسهیلات با نماد تسه 9912 روز گذشته را نیز کاهشی پشت سر گذاشت و از سطح مقاومت تکنیکی 100هزار تومانی خود فاصله گرفت. این اوراق بانکی با 09/ 4 درصد افت معادل 4 هزار و 43 تومان کاهش معاملات خود را در قیمت پایانی 94 هزار و 738 تومان خاتمه داد. انتظار می‌‌رود در سال جاری، کاهش سرعت رشد اجاره‌‌‌‌‌‌بها مسیر خود را تا حدودی ادامه دهد و تورم بازار اجاره در سال جاری از سال گذشته کمتر شود. البته کاهش ریسک‌‌های غیراقتصادی در صورت ادامه مذاکرات برجام و حصول توافق عامل کلیدی در بروز تحولات ملکی در سال 1401 بیش از سایر عوامل موثر است.

5

 

بازار نفت

روزگار سخت طلای‌سیاه

بهای هر دو شاخص نفتی در روز سه‌‌شنبه، همچنان به دلیل افزایش نگرانی‌‌ها درباره چشم‌انداز تقاضای جهانی انرژی بر اثر قرنطینه‌های طولانی‌مدت مرتبط با شیوع ویروس کرونا در چین که موجب کاهش تقاضا برای سوخت می‌شود، مجددا کاهش یافتند. همچنین احتمال بالای افزایش نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا، قیمت نفت را تحت‌الشعاع قرار داد. بر این اساس بهای هر دو شاخص نفتی در پایین‌‌ترین حد خود در دو هفته اخیر قرار گرفت. به‌طوری که نفت خام برنت روز گذشته به قیمت 102 دلار و 87 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا به قیمت 98 دلار و 80 سنت در هر بشکه معامله شد. علاوه بر این گفته می‌شود اتحادیه اروپا در حال آماده‌سازی تحریم‌هایی علیه واردات نفت روسیه است. در صورت اعمال این محدودیت بازار ممکن است بیشتر تحت فشار قرار گیرد.

6