بازار سهام

تقابل نیروها در بورس

1

بازار سهام در نخستین روز معاملاتی هفته همانند هفته‌های پیشین کاهشی آغاز کرد. روز شنبه افت قیمت‌‌ها در بازار جهانی باعث شد تا گروه‌های کالایی بازار سهام همچون فلزات اساسی، پالایشی‌‌ها و پتروشیمی‌‌ها با فشار فروش بالایی روبه‌رو شوند اما در مقابل قیمت سهام اغلب نمادهای خودرویی و برخی از ریالی‌‌های بازار، رشد کرد و مانع از افت بیشتر نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای شد. بر این اساس شاخص کل روز گذشته با کاهش 85/ 0 درصدی معادل افت بیش از 13 هزار واحد در سطح یک میلیون و 520 هزار واحد ایستاد. شاخص هموزن نیز در مقابل افت نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای رشد محدودی را معادل 09/ 0 درصد شاهد بود. ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) نیز روز گذشته رقم 2870 میلیارد تومان را به ثبت رساند. با این حال انتظار می‌‌رود بازار کانال 5/ 1 میلیون واحدی خود را حفظ کند.

بازار سکه

ثبات قیمتی سکه

2

بازار طلا و سکه روز شنبه تغییرات کاهشی را تجربه کرد. این نوسانات عمدتا در روز گذشته به دلیل افت و خیزهای نرخ دلار در بازار آزاد و حفظ تمایلات کاهشی در بین سرمایه‌‌گذاران سکه بوده است. علاوه بر این افت پی در پی بهای طلا در بازار جهانی نیز از عوامل دیگر بازدارنده رشد قیمت این فلز گرانبهای داخلی بود. بر این اساس سکه امامی روز گذشته نیز در نیمه پایینی کانال 15 میلیون تومان و به قیمت 15 میلیون و 360 هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت. اما با این حال فاصله بین ارزش ذاتی و بازاری این فلز همچنان در سطوح بالا نزدیک به 5/ 1 میلیون تومان قرار دارد. از این رو به عقیده برخی کارشناسان ریسک سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه برای معامله‌‌گران خرد همچنان بالا است.

بازار طلای جهانی

عوامل ریزش طلای جهانی

3

طی معاملات هفته گذشته، نشست اخیر فدرال رزرو برای افزایش مجدد نیم واحدی نرخ بهره باعث شد تا فشارهای نزولی بر بازار طلا افزایش یابد. علاوه بر این احتمال بالای وقوع رکود در بازارها و اقتصاد جهانی نیز منجر به کاهش انگیزه متقاضیان طلا نسبت به سرمایه‌‌گذاری در این بازار شد. افت شاخص دلار از بالاترین سطح خود در کنار کاهش بازدهی اوراق قرضه باعث شد بسیاری از سرمایه‌‌گذاران مجذوب بازار سهام شوند. از این رو به دلیل فضای بهتر بازار سهام تقاضا برای طلا کاهش یافت و فلز گرانبها با ریزش مواجه شد. بر این اساس طلا با افت نزدیک به 20 دلار در سطح 1826 دلار و 88 در هر اونس به کار خود پایان داد. به این ترتیب طلا عملکرد منفی 82/ 0 درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند.

بازار اوراق مسکن

نگاه عمیق مسکن به تورم

4

اوراق تسهیلات بانک در معاملات روز شنبه فرابورس تماما سبزپوش بودند. از این رو «تسه9912» روز گذشته با رشد 97/ 3 درصد معادل 4 هزار و 921 تومان افزایش، کار خود را در قیمت پایانی 128 هزار و 753 تومان خاتمه داد. در این میان بازار مسکن پس از یک دوره رکود یک ساله مدتی است شاهد افزایش تحرک و رشد معاملات است. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه رشدِ رخ‌داده، نشان‌دهنده تلاش برای حفظ سرمایه از طریق خرید ملک است؛ چرا که با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور و تغییر قیمت کالاهای اساسی و دلار، مسکن به عنوان یک دارایی امن بخشی از سرمایه‌های سرگردان را به سمت خود جذب کرده است. همچنین گفته می‌شود نرخ تورم سالانه نیز شاخص مهمی در بررسی تحولات بازار مسکن محسوب می‌شود.

بازار نفت

عملکرد ضعیف نفت

5

شاخص‌‌های نفتی هفته گذشته را با حرکت رفت و برگشتی و با تمایلات صعودی محدودی پشت سر گذاشتند. به‌طوری که قیمت‌‌ها تحت تاثیر محدودیت‌‌های عرضه و ابهامات موجود از سطح تقاضا به دلیل سفرهای تابستانه افزایش و سپس با شیوع مجدد کرونا و وضع قرنطینه کاهش داشته است. از این رو شاخص‌‌های نفتی در بحبوحه نگرانی‌‌ها نسبت به وقوع رکود اقتصادی، دومین کاهش هفتگی متوالی را به ثبت رساندند؛ به‌طوری که شاخص نفت WTI هفته اخیر را با عملکرد منفی 77/ 1به پایان رساند و به کاهش 2/ 9 درصدی هفته پیش از آن اضافه کرد. علاوه بر این بهای نفت خام برنت پس از کاهش هفته ماقبل به میزان 3/ 7درصدی، هفته گذشته را با حداقل تغییرات خاتمه داد. انتظار می‌رود به دلیل عدم انتشار آمار رسمی از ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا معاملات هفته جاری پس از انتشار این آمار تغییرات محسوسی داشته باشد.