بازار سهام

افت و خیز شاخص بورس

1

بازار سهام در روز سه‌شنبه معاملات خود را پرنوسان سپری کرد. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای روز گذشته در ساعات ابتدایی بازار نزدیک به 04/ 0درصد افت داشت. اما با افزایش سطح تقاضا جهت دماسنج اصلی بورس تهران تغییر کرد و تا نیمه بازار 28/ 0 درصد مثبت شد. با این حال با تقویت نسبی عرضه و خروج پول حقیقی‌‌ها شاخص کل اندکی از رشد خود را از دست داد و با 21/ 0 درصد صعود در سطح یک میلیون و 451 هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هموزن نیز در روز یادشده همسو با بازار 21/ 0 درصد افزایش داشت. همچنین ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) رقم 1753میلیارد تومان ثبت شد. در این میان نیز حجم معاملات خرد بورس بیشترین مقدار از 5 تیر سال جاری را تجربه کرد.

بازار سکه

تغییرات هیجانی سکه

2

سکه طلا با توجه به روند رفت و برگشتی نرخ دلار در بازار آزاد به دلیل برخی اخبار و گمانه‌‌زنی‌‌های برجامی، تغییرات صعودی داشت. به‌طوری که سکه امامی با افزایش قابل توجه بهای طلا در بازار جهانی و رسیدن آن به سطوح بالای 1790 دلار در هر اونس، در قیمت 14 میلیون و 900 هزار تومان دادوستد شد. علاوه بر این فاصله ارزش ذاتی و بازاری این مسکوک با رشد قیمت طلای جهانی و تغییرات دلار آزاد افت محدودی را تجربه کرد. اما همین کاهش باعث شد تا حباب سکه در محدوده 5/ 1 میلیون تومان قرار بگیرد. برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که رشد قیمت سکه در این روزها عمدتا هیجانی بوده. بنابراین انتظار می‌‌رود با مشخص شدن اخبار مذاکرات هسته‌‌ای و تثبیت روند صعودی طلای جهانی حباب و قیمت سکه تغییرات قابل توجهی داشته باشد.

بازار طلای جهانی

بازگشت نسبی قوای صعودی طلا

3

طلای جهانی در روز سه‌‌شنبه به افزایش‌‌های اخیر خود ادامه داد. زیرا نوسانات در بازارهای سهام آن هم در آستانه انتشار آمارهای اقتصادی از تورم آمریکا در هفته جاری باعث افزایش تقاضای این فلز گرانبها شد. همچنین عدم اطمینان درباره آمارهای CPI  آینده ایالات متحده، باعث کاهش ارزش شاخص دلار شد. بر این اساس طلا روز گذشته در قیمت‌‌های بالای 1792 دلار معامله شد. در این میان گفته می‌شود که اکنون تمرکز سرمایه‌‌گذاران بر انتشار آمارهای اقتصادی برای ماه ژوئیه است. بنابراین تحلیلگران معتقدند تورم 1/ 9 درصد در ژوئن، به 7/ 8 درصد کاهش یابد. افت بیشتر از حد انتظار تورم احتمالا انتظارات افزایش شدید نرخ بهره را کاهش می‌دهد و برای قیمت طلا مثبت خواهد بود. با این حال، احتمالا تورم در ماه‌های آینده در بالاترین حد 40 سال گذشته باقی بماند. این امر باعث می‌شود فدرال رزرو به سیاست‌های پولی خود پایبند بماند.

بازار اوراق مسکن

مسیر پرتنش قیمت مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در بازار فرابورس روز سه‌شنبه عمدتا روندی صعودی را دنبال کردند. اما در این میان اوراق تسهیلات بانکی اسفند 99 روز یاد شده کاهشی بود.  به‌طوری که تسه 9912 با افتی معادل 4/ 2 درصد به میزان 3 هزار و 268 تومان نزول کرد. بنابراین تسه مذکور داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 132 هزار و 908 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی کارشناسان این حوزه عواملی مانند تورم، قیمت زمین، تورم انتظاری، قیمت دلار، قیمت مصالح ساختمانی و سیاست انبساط پولی در به وجود آمدن شرایط فعلی بازار مسکن تاثیرگذار بوده‌‌اند. بر این اساس گرانی مسکن غیرقابل پیش‌‌بینی است و رهایی از این شرایط نیاز به گذشت زمان نسبتا طولانی و اجرای سیاست‌های اقتصادی و مالی مناسب و تاثیرگذار همانند برخی سیاست‌های خارجی در بازار مسکن و دیگر بازارهای موازی دارد.

بازار نفت

ایست موقت نزول قیمت نفت

5

شاخص‌‌های نفتی پس از افت‌‌های پیاپی خود در روز سه‌شنبه اندکی آرام گرفتند. به‌طوری که با افزایش تمرکز سرمایه‌‌گذاران بر داده‌های تورم ایالات متحده نوسانات نزولی نفت کاهش یافت. بر این اساس هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 97 دلار و 83 سنت معامله شد. علاوه بر این نفت WTI با اندکی افزایش در سطح 91 دلار و 64 سنت قرار گرفت. کارشناسان معتقدند نرخ‌‌های بهره بالاتر بر فعالیت‌‌های تجاری تاثیر می‌‌گذارد و احتمالا تقاضای نفت را کاهش می‌دهد. در این میان نیز گفته می‌شود که در موقعیت فعلی با رکود بالقوه جهانی ناشی از اثرات ضربه‌‌ای جنگ میان روسیه و اوکراین و به‌ویژه همه‌‌گیری کرونا در چین و دیگر کشورهای بزرگ مصرف‌کننده سوخت و تاثیر‌گذاری این عوامل بر عرضه و تقاضای نفت، انتظار می‌‌رود که بازار نفت تا مدت‌ها تحت تاثیر این موارد باقی بماند.