بازار سهام

رکورد‌شکنی‌‌‌‌های آمار معاملات

1

روز چهارشنبه بورس اوراق بهادار تهران طبق انتظارات روانی برای شناسایی سود در پایان هفته، شاهد کاهش شاخص کل بود. اما این به آن معنا نیست که رکوردی شکسته نشده است. حجم معاملات روز گذشته با آماری برابر بیش از 24 میلیارد برگه سهم از آذر 99 با آماری در حدود 22 میلیارد، بی‌‌‌‌سابقه بود. داده‌‌‌‌ها نشان می‌دهد رکورد‌شکنی حجم معاملات در بازار این هفته در روزهای شنبه و چهارشنبه اتفاق افتاده است. عقب‌نشینی اندک بازار از تغییر منفی سهم‌‌‌‌های شاخص‌ساز قابل استنباط است که حاصل حفظ سود سهامداران در آخرهفته است. این کاهش در شاخص کل قابل مشاهده است. شاخص کل با تغییر منفی 15/ 0‌درصد در مقدار 2 میلیون و 515هزار واحدی به کار خود پایان داد. شاخص هم‌‌‌‌وزن همچون روزهای پیش رشد مثبتی از خود نشان داد و با تغییر 24/ 1‌درصد به رنگ سبز درآمد. همچنین بازار سهام معادل یک میلیارد و 392‌هزار تومان ورود پول حقیقی را تجربه کرد.

بازار سکه

افت هیجان صعودی سکه

2

در روز چهارشنبه سکه به کاهش بهای خود ادامه داد. به طوری که هر قطعه سکه امامی تا زمان نگارش این گزارش در 33 میلیون و 580‌هزار تومان مبادله شد. در میان مسکوکات سکه در روز گذشته تنها نیم‌سکه رشد قیمت را به ثبت رساند. در این بین حباب قیمتی برای تمام سکه‌‌‌‌ها در حال افزایش حجم خود است. کاهش نرخ دلار و رسیدن آن به 54‌هزار تومان در روز چهارشنبه عامل مهمی در افت قیمتی فلز گرانبهای داخلی روز گذشته است. از طرفی عده‌‌‌‌ای از تحلیلگران معتقدند افزایش بهای سکه یاد‌شده و عبور طلای جهانی از سطح حمایتی 2000 دلار می‌تواند تمایلات صعودی را برای سکه ایجاد کند. در این میان برخی از کارشناسان این بازار بر این باور هستند در صورتی که کاهش نرخ دلار ادامه‌‌‌‌دار نشود سکه به گزینه سوددهی برای سرمایه‌گذاری بدل می‌شود.

بازار طلای جهانی

سقف‌شکنی طلا

3

در روز چهارشنبه، طلای جهانی با عبور از سطح حمایتی 2000 دلار تا ساعت 19:30 به وقت تهران با قیمت 2025 دلار به ازای هر اونس دادوستد شد. این درحالی رخ داد که در ساعات پایانی روز سه‌شنبه رشد چشمگیر بهای طلا در بازارهای جهانی ایجاد شد که در ماه اخیر بی‌‌‌‌سابقه بود. ورشکستگی‌‌‌‌های اخیر سه بانک‌ بزرگ ایالات متحده همچون فرست ریپابلیک، سیلیکون ولی و سیگنچر در کنار نااطمینانی از سیاست‌‌‌‌های پولی آتی فلز زرد گرانبها را به پایگاه امن برای سرمایه‌گذاری بدل کرده است. به طوری که حتی زمزمه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو نتوانست تقاضا برای طلا را بکاهد. اگرچه نتیجه کنفرانس فدرال رزرو که در پایان روز چهارشنبه اعلام می‌شود، توان اثرگذاری بالایی بر بازار طلای جهانی در روز پنج‌شنبه دارد. در صورت ادامه سیاست‌‌‌‌های سختگیرانه برای افزایش نرخ بهره این فلز زرد با افت قیمتی روبه‌رو خواهد شد.

بازار اوراق مسکن

تورم مسکن در اجاره‌‌‌‌بها

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، طی معاملات روز چهارشنبه عموما با کاهش قیمت همراه بودند و تنها تعدادی از این اوراق با افزایش قیمت روبه‌رو شدند. به این ترتیب هر برگ اوراق تسهیلات بهمن1400 که با نماد تسه 0011 معامله می‌شود، با افت 97/ 2 درصدی معادل بیش از 2‌هزار و 600 تومان کاهش، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 87‌هزار و 778 تومان خاتمه داد. به گفته برخی از کارشناسان، در حوزه اجاره‌بها، عقب‌ماندگی اجاره نسبت به تورم و تورم در بازار ملکی داریم که این عقب‌‌‌‌ماندگی  به تدریج می‌تواند کم بشود و به دلیل این عقب‌ماندگی‌‌‌‌ها و ادامه تورم در بخش مسکن و کلیه بخش‌‌‌‌های اقتصادی کشور، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اجاره‌بها متاسفانه در سال‌جاری افزایش قابل ملاحظه‌‌‌‌ای را تجربه کند.

بازار نفت

نفت؛ چشم‌انداز مبهم

5

نفت در روز چهارشنبه همچنان کاهش قیمت را به ثبت رساند. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 73 دلار و 24 سنت مبادله شد و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 69 دلار و 56 سنت مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت. به طوری که قیمت‌های نفت کمترین قیمت‌های اخیر را داشته‌‌‌‌اند. علاوه بر این نتیجه کنفرانس فدرال رزرو که در پایان روز چهارشنه اعلام می‌شود و تصمیم اروپا نیز بر افزایش نرخ بهره بانکی است می‌تواند به کلی جهت و شدت تغییرات روند قیمت نفت را دچار تغییر کند. افزایش نرخ بهره در ایالات متحده و اروپا رشد اقتصادی را دچار چالش جدی می‌کند و باعث کند شدن آن می‌شود که این امر می‌تواند  از تقاضای انرژی به شدت بکاهد. در این بین آمار ناامید‌کننده تولیدی از چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام تقاضای انرژی را دچار مشکل می‌کند.