بازار سهام

ارزش ناچیز معاملات

1

بورس اوراق بهادار تهران در روز یکشنبه با افت 16‌هزار واحدی مواجه شد. به این ترتیب شاخص کل با کاهش 81/ 0 درصدی در ارتفاع یک میلیون و 957‌هزار واحدی قرار گرفت و نماگر هم‌‌‌وزن نیز بیش از شاخص کل با تغییر منفی 15/ 1‌درصد روبه‌‌‌رو شد. کمترین میزان ارزش معاملات خرد در دو روز گذشته رقم خورد به طوری که از ابتدای هفته جاری ارزش زیر 2‌هزار میلیارد ثبت شد و روز گذشته به 1948 میلیارد رسید. علاوه بر آن بورس و فرابورس همچنان در حال از دست دادن پول حقیقی هستند و روز گذشته در حدود 496 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. اخبار سیاسی و اعتماد از دست‌رفته سرمایه‌گذاران در کنار عدم‌روند صعودی نرخ ارز در بازارها منجر به این ریزش‌‌‌های متوالی شده است. بنابراین وضعیت متزلزل بازار سهام امکان پیش‌بینی دقیق را سلب کرده است با وجود این به نظر می‌رسد بورس وضعیت فعلی خود را حفظ کند.

بازار سکه

تداوم عقب‌نشینی قیمت سکه

2

در اولین روز معاملاتی هفته قیمت طلا و سکه همچنان بر مدار نزول قرار داشت. به طوری که هر قطعه سکه امامی تحت‌تاثیر افت شدید بهای طلا در بازار جهانی و کاهش قیمت دلار در بازار آزاد برای چهارمین روز متوالی در کانال 27 میلیون تومان باقی ماند. به این ترتیب فلز گرانبهای داخلی روز گذشته در قیمت 27 میلیون و 800‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. با توجه به شرایط مبهم حاکم بر بازار و سیاست تثبیتی دولت انتظار می‌رود که قیمت‌ها در بازار ارز و سکه اندکی با تمایلات نزولی همراه باشد. اما در این میان بسیاری از معامله‌‌‌گران معتقدند که سکه بیش از این نمی‌تواند افت قیمت را تجربه کند و با کوچک‌ترین خبر منفی رشدهای جهشی خواهد داشت. در مقابل نیز کارشناسان بر این باور هستند که قیمت‌ها از ثبات قابل‌توجهی برخوردار هستند و نوسان در محدوده فعلی باقی خواهد ماند.

بازار طلای جهانی

پناهگاه متزلزل طلا

3

در آخرین مبادلات هفته گذشته طلا در زیر سطح حمایتی 1900 دلار مستقر شد. به طوری که هر اونس طلای جهانی در 1889 دلار و 31 سنت مبادله شد. فلز زرد در حالی چهارمین زیان هفتگی را پشت سر گذاشت که شاخص دلار توانست به 5/ 0‌درصد رشد هفتگی برسد و از آنجا که دلار رقیب طلا محسوب می‌شود، تقویت دلار منجر به کاهش بها در بازار طلای جهانی می‌شود. اگر‌چه تحلیلگران بر این باور بودند که طلا در 1900 دلار وضعیت ایمنی دارد، چشم‌انداز بالا ماندن نرخ بهره طلا را به سطوح پایین‌‌‌تر از مرز حمایتی هدایت کرد. به این ترتیب با کاهش شدید طلا در آخرین روزهای هفته احتمال رشد اندکی برای آن مطرح می‌شود اما در کوتاه‌مدت بازار در انتظار جلسه پیش‌‌‌روی فدرال رزرو است تا تکلیف نرخ بهره روشن شود. بنابراین انتظار می‌رود تا آن زمان طلا در همین سطح فعلی به نوسانات خود ادامه دهد.

بازار اوراق مسکن

افت قیمت در بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد روز شنبه عمدتا با رشد قیمت همراه بودند. در این میان نیز اوراق تسهیلات مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، روز گذشته با افزایش 43/ 3 درصدی معادل بیش از 3‌هزار تومان رشد به بالای مرز مقاومتی 90‌هزار تومان بازگشت و در قیمت پایانی 92‌هزار و 770 تومان به کار خود  پایان داد. به گفته برخی از کارشناسان این حوزه بازار مسکن در هفته اخیر همچنان در رکود همراه با کاهش قیمت به سر برد؛ اتفاقی که از چند عامل شامل ثبات نرخ ارز، خبرهای مثبت درباره آزادسازی دارایی‌‌‌های بلوکه‌شده ایران، کاهش نرخ مصالح ساختمانی و ثبات بازارهای موازی نشأت می‌گیرد. برخی معتقدند این افت قیمت از رکود ساخت‌وساز نشأت گرفته اما عده‌‌‌ای دیگر اثر کاهش نرخ ارز را دلیل آن می‌‌‌دانند.

بازار نفت

تلاطم قیمت در بازار نفت

5

داده‌‌‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روزهای پایانی هفته گذشته نشان داد، با وجود افزایش تولید نفت خام به بالاترین میزان خود از زمان شیوع ویروس کرونا که مصرف سوخت را کاهش داده است، ذخایر نفت خام ایالات متحده آمریکا هفته گذشته نزدیک به ۶ میلیون بشکه کاهش یافت. با این حال، با نزدیک شدن به پایان فصل اوج مسافرت‌های تابستانی و رانندگی، محصول عرضه شده بنزین ۴۵۱‌هزار بشکه در روز در هفته کاهش یافت. همچنین کاهش عرضه توسط عربستان سعودی و روسیه قیمت نفت را در هفت هفته گذشته با نوسانات زیادی همراه کرد و عموما نیز با افزایش قیمت همراه بود. با این حال هر بشکه نفت برنت با عملکرد منفی 32/ 2‌درصد و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با عملکردی مشابه معادل 33/ 2‌درصد کاهش، دادوستدهای هفته اخیر را به پایان رساند.