بازار سهام

کم تحرکی شاخص ها

1

روز شنبه، بورس تهران کار خود را با کاهش اندک شاخص کل و ثبت عدد 2 میلیون و 54‌هزار واحد آغاز کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که هفته گذشته این شاخص روندی تماما مثبت داشت. همچنین در این روز شاخص هم‌وزن حرکتی برخلاف شاخص کل داشت و با حدود 330 واحد افزایش، در محدوده 699‌هزار واحد قرار گرفت. علاوه بر این، روز جمعه بازار سهام شاهد 203 میلیارد تومان خروج پول بود و ارزش معاملات خرد نیز در سطح 3659 میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از تحلیلگران معتقدند که اگر مداخله‌های مخرب و هدفمند در بازار صورت نگیرد، بازار مستعد رشد است. همچنین اتفاق هفته گذشته را نمی‌توان دلیل بر تغییر مسیر بازار دانست و از نظر فاندامنتال و تکنیکال نمی‌توان گفت که بازار سرمایه از روند نزولی خارج شده است، چرا که برای رخ دادن چنین اتفاقی، باید روند هفته گذشته برای حداقل یک ماه ادامه‌دار شود.

بازار سکه

رکود ادامه‌دار سکه

2

تا لحظه تنظیم این گزارش در روز شنبه، قیمت هر قطعه سکه امامی با کاهشی اندک، در محدوده قیمتی 28 میلیون و 995‌هزار تومان قرار گرفت. کاهش قیمت سکه در این روز باعث شد تا مجددا پس از 16 روز معاملاتی، سکه امامی وارد کانال 28 میلیونی شود. این اتفاق در حالی رخ داد که در این روز نرخ دلار، کاهشی اندک داشت و به محدوده 51‌هزار و 280 تومان رسید. همچنین قیمت آخر طلای جهانی نیز با بیش از 18 دلار کاهش همراه شد و به محدوده قیمتی 1940 دلار سقوط کرد. فعالان و تحلیلگران بازار سکه معتقدند که گرچه بازار سکه در روزهای اخیر کم التهاب بوده است، اما همچنان این بازار در رکود است و تقاضا برای سکه در سطح بسیار پایینی قرار دارد و اگر مرز حمایتی 28 میلیون و 800‌هزار تومان شکسته شود، احتمال دارد که قیمت سکه تا نیمه کانال 28 میلیون تومان نیز عقب‌نشینی کند.

بازار طلای جهانی

طلای جهانی در سراشیبی سقوط

3

هفته گذشته، هفته سقوط طلا در بازار جهانی بود. طلای جهانی روز دوشنبه کار خود را با بیش از 14 دلار سقوط و ثبت قیمت پایانی 1978 دلار و 14 سنت شروع کرد. این کاهش قیمت تا روز چهارشنبه و رسیدن قیمت طلا به 1950 دلار ادامه پیدا کرد. چهارشنبه افزایش اندکی در قیمت این فلز گرانبها اتفاق افتاد، اما این اتفاق ادامه‌دار نبود. به صورتی که در آخرین روز معاملاتی هفته (جمعه) طلای جهانی بیش از 18 دلار، که کاهش قیمت کم سابقه‌ای است، سقوط کرد و در انتهای این روز، قیمت پایانی 1940 دلار و 20 سنت را ثبت کرد که پایین‌ترین ارزش اونس جهانی از 25 مهر 1402 است. در هفته‌ای که گذشت، سخنرانی مقامات فدرال رزرو از جمله جروم پاول که در آخرین اظهارات خود به گمانه‌زنی‌ها در خصوص افزایش نرخ بهره دامن زد، بیشترین تاثیر را بر کاهش ارزش طلا داشته است.

بازار اوراق مسکن

سومین روز متوالی کاهش قیمت تسه

4

در آخرین ساعات معاملاتی روز شنبه، «تسه 0011» با کاهش قیمت به کار خود پایان داد. اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران عرضه شده و مورد مبادله قرار می‌گیرد، در شروع هفته حدود 1500 تومان معادل 1.45‌درصد کاهش یافت که در نهایت قیمت پایانی 103‌هزار و 44 تومان برای هر برگ از این اوراق به ثبت رسید. این اتفاق باعث شد که پس از رسیدن «تسه» به 107‌هزار تومان در روز دوشنبه، قیمت این اوراق برای سومین روز متوالی در حال سقوط باشد. در حالی که طرح ساخت مسکن ملی 2 ساله شده است، اما «تقاضای پای کار» و «تیراژ ساخت» هر دو کمتر از نصف است. به طوری که بررسی‌‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد از هر 3 متقاضی مسکن ملی، فقط یک نفر (650‌هزار نفر از حدود 1 میلیون و 700‌هزار نفر) می‌تواند آورده اولیه را واریز کند.

بازار نفت

تحرکات صعودی کم جان

5

در هفته معاملاتی اخیر بازارهای جهانی، نفت برنت با ثبت قیمت پایانی 85 دلار و 18 سنت و نفت WTI یا وست تگزاس اینترمدییت با ثبت قیمت پایانی 80 دلار و 82 سنت کار خود را آغاز کردند. اما این افزایش قیمت شروع هفته دوامی نداشت. به طوری که هم نفت برنت و هم نفت WTI تا روز چهارشنبه بیش از 5 دلار کاهش قیمت را تجربه کردند تا هر دو نفت به پایین‌ترین قیمت خود از 27 تیر 1402 سقوط کنند. اما روز پنج‌شنبه نوسانات صعودی اندک در قیمت نفت دیده شد که تا پایان آخرین روز معاملاتی، یعنی جمعه  ادامه داشت. تا جایی که در این روز قیمت نفت برنت به 81 دلار و 43 سنت و نفت WTI به 77 دلار و 17 سنت صعود کرد. عمده نوسانات این هفته در بازار نفت، به دلیل جنگ، سخنرانی جروم پاول، و انتظارات برای کاهش تولید نفت از سوی عربستان، روسیه و چین بوده است.