بازار سهام

هفته سقوط

1

هفته معاملاتی اخیر در بورس اوراق بهادار تهران در حالی به پایان رسید که نماگر اصلی آن چهار روز منفی و تنها یک روز مثبت را به ثبت رساند و بازدهی هفتگی آن نیز 0.83‌درصد منفی بود. به طوری که روز شنبه شاخص کل با قرار گرفتن در محدوده 2 میلیون و 54‌هزار واحد کار خود را آغاز کرد و روز چهارشنبه با سقوط به محدوده 2 میلیون و 38‌هزار واحد هفته را به پایان برد. شاخص هم‌وزن نیز که سه روز مثبت و دو روز منفی را سپری کرد، در نهایت بازدهی هفتگی 0.48‌درصد را به ثبت رساند. در هفته‌ای که گذشت بورس و فرابورس مجموعا شاهد 620 میلیارد تومان خروج پول بودند و میانگین ارزش معاملات خرد نیز در سطح 4132 میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که دلیل سقوط بازار در این هفته، نبود نقدینگی به میزان کافی بوده است.

بازار سکه

روزهای آرام بازار سکه

2

هفته اخیر در بازار سکه، هفته‌ای آرام و بدون تلاطم بود و نوسانات آن به یک بازه 200‌هزار تومانی محدود شد. به طوری که بالاترین قیمت برای هر قطعه سکه امامی در این هفته 29 میلیون و 100‌هزار تومان، و پایین‌ترین قیمت آن در محدوده 28 میلیون و 900‌هزار تومان رقم خورد. دلار نیز به عنوان اصلی‌ترین عامل تاثیر‌گذار بر قیمت سکه در این هفته نوسانات نزولی اندک داشت و از 51‌هزار و 280 تومان در روز شنبه، به 50‌هزار و 750 تومان در روز پنج‌شنبه رسید. در هفته‌ای که گذشت سایه رکود همچنان بر سر این بازار دیده می‌شد و رونق در بخش تولید و سمت تقاضای مصنوعات طلا وجود نداشت. نادر بذر‌افشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران طی اظهارنظری اعلام کرد که هفته آینده نیز بازار طلا و سکه آرام خواهد بود و نوسان 1 تا 3 درصدی خواهد داشت.

بازار طلای جهانی

نوسانات صعودی طلا

3

در حالی که روز چهارشنبه قیمت طلا به محدوده 1959 دلار سقوط کرد، روز پنج‌شنبه این روند شکسته شد. تا جایی که در دقایق پایانی این روز، قیمت 1980 دلار و 90 سنت برای طلای جهانی به ثبت رسید. روز جمعه، که آخرین روز معاملاتی در بازارهای جهانی است، نیز در حالی شروع شد که نوسانات مثبت در قیمت این فلز گرانبها دیده می‌شد. به طوری که در ساعات ابتدایی معاملات قیمت طلا تا 1994دلار بالا رفت اما سپس با نوساناتی رو به کاهش گذاشت و ساعت 18:20 به وقت تهران در محدوده 1983 دلار به ازای هر اونس خرید و فروش شد. برخی از تحلیلگران بازار اعتقاد دارند که صعود مجدد قیمت طلا پس از سقوط هفته ماقبل، به دنبال اخبار مربوط به انتشار تورم آمریکا بوده است که پایین بودن بیش از حد انتظار آن علاوه بر انتظارات مبنی بر افزایش به نسبت کمتر نرخ بهره، باعث صعود قیمت طلا شده است.

بازار اوراق مسکن

به دنبال محرک برای خروج از رکود

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران عرضه شده و مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد، هفته گذشته را با نوسان در کانال 100‌هزار تومان به پایان برد. کمترین قیمت «تسه» در روز شنبه و با قرار گرفتن در محدوده 103‌هزار تومان و بیشترین قیمت پایانی آن روز دوشنبه و با قرار گرفتن در محدوده 106‌هزار و 643 تومان به ازای هر برگ از این اوراق رقم خورد تا تسه یاد‌شده این هفته در یک محدوده 3600 تومانی نوسان کرده باشد. در شرایط فعلی که برای ماه‌های متوالی، رکود اصلی‌ترین بازیگر بازار مسکن بوده است، برخی از کارشناسان این حوزه عقیده دارند که راه خروج بازار مسکن از این شرایط، این است که سایر بازارهای موازی نیز رونق بگیرند و برای سرمایه‌گذاران جذابیت ایجاد کنند؛ این اتفاق ممکن است که باعث شود بازار مسکن نیز از رکود عبور کند و به تعادل برسد.

بازار نفت

قدم‌های کوتاه برای بازگشت

5

در حالی که روز پنج‌شنبه بازار نفت شاهد سقوط بود و قیمت نفت خام برنت به محدوده 77 دلار و 42 سنت و نفت WTI به 72 دلار و 90 سنت، که پایین‌ترین قیمت نفت‌های یاد شده از 16 تیر 1402 است رسید، روز جمعه مقدار کمی از این کاهش ارزش جبران شد. به طوری که در آخرین روز معاملاتی در بازارهای جهانی و تا لحظه تنظیم این گزارش، نوسانات مثبت اندک در بازار نفت دیده می‌شد و نفت خام برنت در محدوده 78 دلار به ازای هر بشکه مورد خرید و فروش قرار گرفت. نفت WTI یا وست تگزاس اینترمدییت نیز رفتاری مشابه با نفت برنت داشت و با اندکی افزایش قیمت در محدوده 73 دلار مبادله شد. برخی از کارشناسان عقیده دارند که دلیل سقوط قیمت نفت به سطح فعلی، افزایش شدید ذخایر نفت ایالات متحده آمریکا و حفظ تولید در سطوح بی‌سابقه و همین‌طور افزایش عرضه بوده است.