بازار سهام

قدم‌های صعودی کوتاه

ساعات معاملاتی بازار سهام کشور در حالی در روز سه‌شنبه به انتها رسید که بورس اوراق بهادار تهران در این روز برای سومین روز متوالی شاهد افزایش ارتفاع نماگر اصلی خود بود. به طوری که در این روز شاخص کل بورس تهران با ۰.۲۹‌درصد افزایش معادل با۵۸۰۴ واحد، در محدوده ۲ میلیون و ۳۱‌هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز با ۱۲۴۷ واحد افزایش، در محدوده ۷۱۲‌هزار واحد قرار گرفت. همچنین در این روز بورس و فرابورس مجموعا شاهد خروج پول به میزان ۲۵۰ میلیارد تومان بودند و ارزش معاملات خرد نیز در سطح ۳۹۳۸ میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که تا انتهای سال با توجه به شرایط فعلی و داده‌های داخلی و خارجی و همچنین تهدیدها، روند کلی شاخص کل به این صورت خواهد بود که در محدوده یک میلیون و ۹۰۰‌هزار تا پیک ۲ میلیون و ۴۰۰‌هزار نوسان خواهد کرد.

15-01

 

بازار سکه

عدم‌تحرک قیمتی

سه‌شنبه، سکه برای یازدهمین روز معاملاتی متوالی به نوسانات اندک خود در کانال 28 میلیونی ادامه داد. به طوری که در این روز و تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت هر قطعه سکه امامی بدون تغییر نسبت به‌روز ماقبل در محدوده 28 میلیون و 950‌هزار تومان باقی ماند تا روزهای بی‌تلاطم قیمت سکه همچنان ادامه داشته باشد. این اتفاق در حالی رخ داد که نرخ دلار و قیمت اونس طلای جهانی به عنوان دو مورد از مهم‌ترین عوامل جهت‌دهنده به قیمت سکه، هر دو در این روز در ثبات نسبی مورد مبادله قرار گرفتند. به طوری که نرخ دلار در این روز با 100 تومان کاهش در محدوده 50‌هزار و 150 تومان قرار گرفت و طلای جهانی نیز با کمی بیش از یک دلار افزایش، در محدوده 2015 دلار مورد مبادله قرار گرفت. پیش‌بینی می‌شود که تا پایان هفته تغییر مهمی در روند قیمتی سکه رخ نخواهد داد.

15-02

 

بازار طلای جهانی

سقوط شاخص دلار، صعود طلا

معاملات روز سه‌شنبه در حالی آغاز شد که در ساعات اولیه این روز، قیمت هر اونس طلای جهانی تمایلات صعودی از خود نشان می‌داد. به طوری که در این روز و تا  ساعت19:30 به وقت تهران قیمت طلای جهانی با حدود 16 دلار افزایش در محدوده 2030دلار به ازای هر اونس قرار گرفت تا قیمت این فلز گرانبها،  برای سومین روز معاملاتی متوالی در کانال 2000 دلاری باقی بماند و همچنین به نوسانات صعودی خود ادامه دهد. قیمت ثبت شده طلای جهانی تا این لحظه، بالاترین قیمت آن در حدود 5 ماه گذشته است. برخی از تحلیلگران و کارشناسان بازار طلا عقیده دارند که افزایش قیمت طلا در این روز به دلیل سقوط شاخص دلار به پایین‌ترین مقدار سه ماه گذشته خود و همچنین افزایش تقاضای طلا رخ داده است.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

واگرایی تورم خرید و اجاره مسکن

برای پنجمین روز معاملاتی متوالی، قیمت پایانی ثبت‌شده برای «تسه 0011» در انتهای ساعات معاملاتی روز سه‌شنبه افزایشی شد. اوراق تسهیلات بانک مسکن که  با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران عرضه شده و مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد، در این روز با افزایشی در حدود 300 تومان معادل با 0.26 درصد، در محدوده قیمتی 108‌هزار و 819 تومان به ازای هر برگ از این اوراق داد و ستد شد. قیمت پایانی ثبت شده برای هر برگ «تسه 0011» در این روز، بالاترین قیمت این اوراق در بیش از 8 ماه گذشته است. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که بر مبنای آمارهای رسمی منتشر‌شده، تورم اجاره مسکن در آبان مسیری متفاوت با تورم مسکن داشت و با وجود این که قیمت مسکن در حال کاهش بوده است، اما اجاره‌بها در ماه‌های مهر و آبان حدود 8‌درصد افزایش یافته است.

15-04

 

بازار نفت

صعود نفت پس از چهار روز

پس از چهار روز معاملاتی متوالی، قیمت نفت در بازارهای جهانی صعودی شد. در ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه و تا لحظه تنظیم این گزارش، نفت برنت و WTI در حالی مورد خرید و فروش قرار گرفتند که قیمت نفت‌های یاد شده، حدود یک دلار افزایش یافت. به طوری که نفت خام برنت در این روز مجددا به بالای کانال 80 دلار صعود کرد و در محدوده قیمتی 80 دلار و 82 سنت به ازای هر بشکه مورد خرید و فروش قرار گرفت. نفت WTI یا وست تگزاس اینترمدییت نیز هم‌گام با نفت برنت صعود کرد و در محدوده قیمتی 75 دلار و 69 سنت به ازای هر بشکه قرار گرفت. در حالی که روز پنج‌شنبه نشست اوپک‌پلاس برگزار خواهد شد، در این روز به دلیل انتظار معامله‌گران از تمدید و تعمیق کاهش عرضه نفت توسط اعضای این گروه، در کنار نگرانی‌های فزاینده در خصوص کاهش عرضه جهانی، قیمت نفت صعودی شد.

15-05