بازار سهام

ادامه روند صعودی

1

نماگر اصلی بورس اوراق بهادار تهران در پایان ساعات معاملاتی روز سه‌شنبه شاهد افزایش ارتفاع بود تا برای هشتمین روز معاملاتی متوالی روند صعودی خود را حفظ کند. به طوری که شاخص کل بورس، در این روز با 11 هزار و 307 واحد افزایش، در محدوده 2 میلیون و 176 هزار واحد قرار گرفت که بالاترین مقدار ثبت شده برای این شاخص از تاریخ 17 تیر 1402 است. شاخص هم‌وزن نیز با 6173 واحد افزایش در محدوده 747 هزار واحد قرار گرفت. همچنین در این روز بورس و فرابورس مجموعا شاهد ورود پول به میزان 130 میلیارد تومان بودند و ارزش معاملات خرد نیز در سطح 7196 میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که اگر در روزهای آینده شاهد تصمیمات مخرب از سوی سیاستگذاران نباشیم همچنین عرضه‌های سنگین از سوی حقوقی‌ها صورت نگیرد، روزهای خوشی پیش روی بورس خواهد بود.

بازار سکه

رشد پلکانی سکه

2

بازار طلا و سکه ششمین روز متوالی است که با نوسانات مثبت و پلکانی همراه است. به طوری که در این میان هر قطعه سکه امامی با ورود به کانال 29 میلیون تومان طی روزهای اخیر همگام با نوسانات مثبت نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین جهش‌‌‌های قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی باعث شده تا این سکه یاد‌شده در محدوده نیمه کانال 29 میلیون تومان رشد کند و در این سطوح نیز با افت و خیز همراه باشد. به این ترتیب این فلز زرد گرانبها روز سه‌شنبه در قیمت 29 میلیون و 450 هزار تومان مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه در صورتی که نرخ دلار در بازار آزاد جایگاه خود را بالای سطح 51 هزار تومان تثبیت کند، احتمال اینکه بهای سکه نیز به سطوح 30 میلیون تومان نزدیک شود افزایش می‌‌‌یابد.

بازار طلای جهانی

نوسان بهای طلای جهانی

3

قیمت طلا در معاملات روز سه‌‌‌شنبه با نوسانات نزولی همراه بود ولی همچنان در بالای سطح 2000دلار به ازای هر اونس معامله شد. به این ترتیب هر اونس طلا در بازار جهانی تا ساعت 20دیروز به وقت تهرا ن به قیمت 2016 دلار رسید. به گفته برخی از کارشناسان بازار جهانی تقاضای پناهگاه امن برای فلز زرد پس از حمله به کشتی‌‌‌های آمریکایی در دریای سرخ که نگرانی‌‌‌ها را نسبت به درگیری گسترده‌‌‌تر در خاورمیانه افزایش داد، افزایش یافت. حمله جداگانه و نامربوط به یک معدن طلای برجسته در پرو نیز نگرانی‌‌‌ها از اختلالات عرضه در بازارهای طلا را افزایش داد. همچنین پیش‌بینی داده‌های کلیدی حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده در این جمعه باعث شد که بازارها تا حدودی خوش‌بینی اخیر نسبت به کاهش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو را کاهش دهند.

بازار اوراق مسکن

رشد قیمت تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز سه‌شنبه عمدتا با رشد قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌‌‌گیرد، با افزایش 4.17 درصدی معادل بیش از 4 هزار و 600 تومان رشد کار خود را در قیمت پایانی 116 هزار و 318 تومان خاتمه داد. در این میان معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از تکمیل و بهره‌‌‌برداری ۶ هزار واحد شهری دیگر تا پایان امسال توسط آن بنیاد خبر داد و گفت: با افتتاح ۶ هزار واحد مسکن شهری، میزان افتتاح‌‌‌های واحدهای نهضت ملی مسکن به ۱۶ هزار واحد می‌‌‌رسد. حال به عقیده برخی از کارشناسان با توجه به افزایش ساخت و ساز امید است که شرایط خرید و اعطای تسهیلات نیز به سهولت صورت گیرد.

بازار نفت

نفت زیر فشار درگیری‌‌‌ها

5

قیمت نفت در روز سه‌‌‌شنبه به دلیل عدم اطمینان در مورد کاهش تولید داوطلبانه توسط گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس، تنش‌‌‌ها در خاورمیانه و برخی سیگنال‌‌‌های اقتصادی دلگرم‌‌‌کننده در اروپا، در ساعات ابتدایی امروز حدود یک درصد افزایش یافت ولی بعد از آن وارد فاز نزولی شد. به این ترتیب هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت روز گذشته در قیمت 72 دلار و 96 سنت و نفت برنت نیز در قیمت 77 دلار و 93 سنت معامله شد. در این میان اظهارات وزیر انرژی عربستان سعودی مبنی بر اینکه کاهش تولید اوپک پلاس ممکن است پس از سه ماه اول سال 2024 ادامه یابد، مقداری از قیمت‌ها حمایت کرد و مانع از ریزش بیشتر شد. با این حال، در ایالات متحده، داده‌‌‌های روز سه‌‌‌شنبه نشان داد که سفارش‌‌‌های کارخانه‌‌‌ها بیش از آنچه تحلیلگران انتظار داشتند کاهشی بود و همچنین بیشترین افت طی سه سال گذشته را داشت، که نگرانی‌‌‌ها را در مورد سلامت تقاضای ایالات متحده افزایش داده است.