یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



تکرار روزهای کم‌نوسان در بورس
در معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس تهران با افت اندک ۲۷ واحدی (معادل ۰۴/ ۰ درصد) اندکی کمتر از ۶۶ هزار واحد متوقف شد. به این ترتیب، پس از ۱۰ روز معاملاتی بسیار آرام از این سطح عبور کرد. بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد این سومین دوره است که بازار سهام وارد فضای نسبتا رکودی، یعنی نوسانات محدود با کاهش حجم و ارزش معاملات روزانه شده است. در این دوره‌ها وضعیت بازار سهام از نظر معیارهای بنیادی مشابه بوده است. بنابراین اگر اکنون نیز رویداد خاص منفی در بازار سهام رخ ندهد، احتمال می‌رود مشابه دو دوره قبل، شاهد رشد بازار سهام در ادامه باشیم. این در حالی است که در این روزها، افت قیمت‌های جهانی و بازگشایی نمادهای پالایشی می‌تواند روند منفی بازار سهام را تشدید کند. اما نزول سنگین دور از انتظار ارزیابی می‌شود.


بازار ارز



نوسان دلار در محدوده جدید
دیروز، دلار آمریکا با کاهش ۱۰ تومانی به قیمت ۳۳۴۰ تومان معامله شد. بعدازظهر شنبه دلار در بازارهای غیررسمی به قیمت ۳۳۶۲ تومان معامله می‌شد که با این رشد قیمت، فروش ارز بالا رفت و روند قیمت دلار در مسیر کاهشی افتاد. در تبیین دلایل این امر می‌توان به کاهش تقاضای آربیتراژی (اختلاف قیمت دلار در بازار تهران با بازارهای افغانستان و عراق) به دنبال رشد قیمت دلار اشاره کرد. این امر با حذف فرصت آربیتراژ مانع تداوم رشد قیمت‌ها شد. به نظر می‌رسد محرک مهمی در بازار ارز وجود ندارد و دلار در محدوده قیمتی جدید در بازه ۳۳۳۰ تا ۳۳۵۰ نوسان کند که با نزدیک شدن به سقف این بازه تقاضا کاهش پیدا می‌کند و با نزدیک شدن به کف تقاضا افزایش می‌یابد. تاکید بانک مرکزی بر ثبات نسبی بازار ارز نیز این فضا را تقویت می‌کند.

بازار سکه



روزهای کم‌فروغ بازار سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید به قیمت ۸۷۶ هزار تومان معامله شد. در شرایطی که بازار طلای جهانی در تعطیلات آخر هفته به سر می‌برد، کاهش قیمت سکه را می‌توان به کاهش قیمت دلار نسبت داد. با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود اونس نیز هفته آینده تغییرات شدیدی نداشته باشد و با توجه به واکنش محدود قیمت سکه نسبت به نوسانات بازار اونس طلا، انتظار می‌رود بازار سکه روند متعادلی را سپری کند. بنابراین، چشم‌انداز نوسانات کم‌دامنه‌ای را در محدوده ۸۷۰ تا ۸۸۵ هزار تومان می‌توان برای سکه متصور بود. از سوی دیگر، با توجه به اینکه بازار ارز هم روندی متعادل دارد (اظهارات مقامات بانک مرکزی) این بازار نیز از ثبات نسبی برخوردار خواهد بود. در این شرایط، حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) همچنان حدود ۱۰ هزار تومان مانده است.

بازار طلای جهانی



اونس بدون اهرم‌های محرک و فشار
اونس طلا با افت هفتگی ۱/ ۰ درصدی به قیمت ۱۰۹۴ دلار معامه شد که هفتمین هفته متوالی کاهش قیمت محسوب می‌شود؛ روندی که در ۱۶ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. با انتشار آمار اشتغال آمریکا، با توجه به نزدیکی این آمار به پیش‌بینی‌ها، احتمال افزایش نرخ سود تا پایان سال (به نظر عمده کارشناسان در سپتامبر) را همچنان به قوت خود باقی نگه داشت (عامل فشار روی قیمت طلا). هفته‌ آینده صورت‌جلسه نشست پیشین فدرال رزرو می‌تواند مهم‌ترین سیگنال برای بازار طلا باشد. بنابراین، هفته جاری که آمار خاصی منتشر نمی‌شود احتمالا اونس همچنان وضعیت «حبس بازه‌ای» را تجربه کند. در نظرسنجی کیتکو، ۴ نفر (از ۱۷ کارشناس) روند خنثی، ۹ نفر روند کاهشی و ۴ نفر مسیر افزایشی را برای قیمت این هفته طلا پیش‌بینی کردند که بیانگر وضعیت منفی این بازار از نگاه کارشناسان است.


بازار اوراق مسکن



روزهای آرام اوراق تسهیلات مسکن
طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) تقریبا بدون تغییر و به قیمت ۷۲ هزار و ۵۳۱ تومان معامله شدند. بر اساس گزارش اخیر «سمات»، معاملات اوراق تسهیلات مسکن در هفته گذشته حدود ۱۴ درصد نسبت به هفته ماقبل رشد داشته است. با این حال، هنوز رونق تقاضا به اندازه‌ای نیست که بتواند از عرضه «تسه»ها پیشی گیرد. این موضوع سبب شده است دامنه نوسانات اوراق تسهیلات مسکن همچنان محدود بماند. جذب سرمایه‌ها به صندوق پس‌انداز مسکن یکم و کاهش نرخ سود بانکی در ابتدای سال، از جمله دیگر عواملی است که ثبات نسبی در بازار اوراق تسهیلات مسکن فرابورس را رقم زده است. همچنین عدم افزایش قابل توجه قدرت خرید مسکن با تسهیلات ۳۵ میلیونی فعلی «تسه»ها، باعث شده است تقاضای مسکن از طریق این اوراق نتواند تحریک جدی شود.

بازار نفت



مسکّن مشکلات مالی تولیدکنندگان شیل
در پایان معاملات هفتگی هر بشکه نفت خام با افت هفتگی ۹/ ۶درصدی به قیمت ۸۷/ ۴۳ دلار معامله شد که به معنی ۶ هفته متوالی کاهش قیمت (بیش از ۲۶ درصد) است. این کاهش شدید قیمت نفت تاثیر خود را روی بازارهای سهام در کشورهای حوزه خلیج فارس گذاشت و شاخص کل بازارهای سهام این منطقه (دبی، ابوظبی، قطر و کویت) از پنج‌شنبه سقوط کردند. همچنین شاخص دلار که پس از انتشار آمار اشتغال آمریکا قدرتمند مانده است نیز روی قیمت نفت فشار می‌آورد. گزارش‌های فصلی منتشر شده نشان داده است که شرکت‌های نفتی در سال ۲۰۱۵ هزینه‌ها را تا ۱۸۰ میلیارد دلار کاهش دادند، با این حال به دلیل پایین بودن قیمت نفت همچنان با کمبود شدید نقدینگی مواجه هستند؛ در این میان، تولیدکنندگان تجهیزات شیل، به کمک آنها آمدند تا این صنعت باقی بماند (فروش اقساطی).