یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



تکرار سناریوی حرکت کم نوسان شاخص
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت ۱۱۳ واحدی (معادل ۱۷/ ۰ درصد) مواجه شد. پس از حرکت ۱۰ روزه در کانال ۶۶ هزار واحدی (اواسط مرداد)، اکنون برای هفتمین روز متوالی است که شاخص در کانال ۶۵ هزار واحدی به سر می‌برد. مشابه روند کنونی را می‌توان در ماه‌های پایانی سال ۹۳ جست‌وجو کرد. نزول قیمت جهانی نفت و دیگر کالاها در مقابل امیدواری برای دستیابی به نتیجه مطلوب در مذاکرات هسته‌ای در آن روزها، حرکت ۱۵ روزه شاخص در کانال ۶۵هزار واحدی و در ادامه آن حرکت ۱۲ روزه این نماگر را در یک کانال پایین تر رقم زد. در شرایط کنونی نیز قرار گرفتن دوباره قیمت کالاها در مدار نزولی و همچنین بدبینی‌های به وجود آمده ناشی از عملکرد ضعیف شرکت‌های بورسی در فصل مجامع در جدال با امیدواری‌های هسته‌ای نوسان محدود بورس را رقم زده است.


بازار ارز



شکست حبس بازه‌ای دلار
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ۱۵ تومانی به قیمت ۳۳۶۰ تومان معامله شد. حبس بازه‌ای قیمت دلار پس از ۸ روز شکسته شد و در ساعات میانی روز به ۳۳۷۰ تومان هم رسید. کارشناسان این افزایش قیمت را ناشی از چهار عامل می‌دانند که شامل نزدیک شدن به انتهای تابستان و تقاضای ارز مسافرتی است. این تقاضا از طرف حجاج نیز با نزدیک شدن به زمان حج بالا رفته است. تقاضای آربیتراژ ارز به منطقه کردستان هم وارد بازار شده است، اما میزان آن کمتر از هفته‌های گذشته است. افزایش تقاضای درهم امارات نیز عامل دیگری برای افزایش تقاضاست. همه این سیگنال‌ها انتظار معامله‌گران برای افزایش قیمت ارز را بالا برده است و پیش بینی می‌شود که تا چند روز آینده کمتر مبادرت به فروش ارز کنند و با توجه به محدود بودن عرضه، احتمال رشد قیمت‌ها وجود دارد.


بازار سکه



حرکت کُند سکه در مسیر صعود
روز گذشته، هر سکه طرح جدید با رشد ۳ هزار تومانی به قیمت ۸۹۶ هزار تومان معامله شد. افزایش همزمان قیمت دلار و بالا رفتن قیمت هر اونس طلای جهانی منجر به افزایش قیمت سکه شد. این رشد قیمتی کمتر از رشد بازارهای اثرگذار بود که باعث شد حباب سکه (بیشتر بودن قیمت ریالی از ارزش ذاتی) کمی تخلیه و به مرز ۵ هزار تومان نزدیک شود. در این شرایط، هرچند سیگنال‌های رشد قیمتی در بازار ارز تقویت شده‌اند اما جهش قیمتی دور از انتظار است. همچنین، اونس وضعیت رو‌به رشدی را طی می‌کند، اما همچنان نوسانات شدیدی ندارد و در انتظار برای صورتجلسه فدرال رزرو و زمان بالا بردن نرخ سود به سر می‌برد. بنابراین، با توجه به نوسانات محدود در بازارهای اثرگذار، احتمال تغییرات شدید قیمت سکه تا پایان هفته دور از انتظار است.

بازار طلای جهانی



نوسان اونس در محدوده جدید
دیروز ساعت ۱۶، هر اونس طلای جهانی با رشد نسبی به قیمت ۱۱۱۹ دلار معامله ‌شد. با سقوط سهام چین به میزان ۶‌درصد در روز سه‌شنبه، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند ضعف اقتصادی این کشور بیش از انتظارات قبلی باشد که همین امر طلا را دوباره به سرمایه امن تبدیل کرده است (رشد تقاضا). از طرف دیگر، بالا رفتن شاخص دلار بر قیمت طلا فشار وارد می‌آورد؛ اما شاخص دلار نیز در انتظار انتشار صورتجلسه فدرال رزرو است (امشب). پیش از این، قیمت طلا در بازه‌ای بین ۱۰۸۰ تا ۱۱۰۰ محبوس بود و به نظر می‌رسد هم اکنون این حبس بازه‌ای به دلیل افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام به ویژه در آسیای شرقی (افزایش تقاضای طلا) و تا روشن‌تر شدن وضعیت اقتصاد آمریکا (تعیین زمان افزایش نرخ سود این کشور)، در بازه‌ای جدید ۱۱۱۰ تا ۱۱۲۵ دلار تکرار شود.


بازار اوراق مسکن



ثبات «تسه»ها روی میانگین
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت نیم درصدی مواجه شدند. پیش‌تر به میانگین قیمتی اوراق از ابتدای تابستان اشاره شده بود (۷۲۶۰۰ تومان). همچنین، حرکت ۱۶ روزه «تسه»ها در کانال ۷۲ هزار تومانی بر تعادل عوامل مثبت و منفی تاکید دارد. این در حالی است که در روز مشابه سال گذشته قیمت این اوراق بیش از ۹۵ هزار تومان بوده است. در سال جاری، مشابه سال گذشته رکود در بازار مسکن را شاهد هستیم. بر این اساس، عوامل دیگری مانند کاهش تقاضای این اوراق در پی جذب بخشی از سرمایه‌های متقاضی مسکن به وام‌های جدید در کنار کاهش تقاضاهای غیرواقعی برای این اوراق را می‌توان در این افت قیمتی موثر دانست. به‌عنوان مثال، عدم اجازه سیستم معاملاتی برای فروش تا دو ماه پس از خرید اوراق در کاهش این تقاضا بسیار اثرگذار بوده است.

بازار نفت




روز گذشته ساعت ۱۶، نفت خام آمریکا در ادامه روند نزولی به قیمت ۶/ ۴۱ دلار معامله می‌شد. این در حالی است که همچنان سیگنال‌های منفی هم از طرف تقاضا و هم از سمت عرضه بر قیمت نفت فشار می‌آورند. شاخص سهام چین چشم‌انداز منفی برای افول بیشتر اقتصاد چین (دومین مصرف‌کننده نفت) تقاضای نفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از سوی دیگر، ورود کشورمان پس از اجرای توافق هسته‌ای برای فروش نفت، می‌تواند سیگنال منفی دیگری برای قیمت نفت باشد. برخی تحلیلگران معتقدند تولیدکنندگان نفت با وقفه زمانی به قیمت‌های جدید و بازار جدید واکنش نشان می‌دهند و به بازگشت قیمت‌ها خوش‌بین هستند. با اینکه تولیدکنندگان «شیل» توانسته‌اند هزینه‌های تولید را کاهش دهند، اما همچنان با کمبود سرمایه در گردش مواجه هستند که سیاست تسهیل صادرات نفت از سوی آمریکا می‌تواند کمکی به این تولیدکنندگان باشد.