یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



آمادگی بورس برای صعود؟
شاخص کل بورس با افت هفتگی ۳/ ۱ درصدی در رقم ۶۳ هزار و ۴۶۸ واحد ایستاد. در حالی که سه روز ابتدایی معاملات هفته گذشته، روند مثبت ملایمی را شاهد بودیم، چهارشنبه همگام با بازگشایی ۸ نماد بورسی، ریزش سنگین ۱۰۴۴ واحدی شاخص کل رقم خورد. هرچند یک نماد (کگل) از هشت نماد مزبور کشف قیمت نشد و ممکن است امروز شوک منفی به بازار وارد کند، اما عمده کارشناسان معتقدند این بازگشایی‌ها موجب شفافیت بیشتر و بازگشت روند متعادل به بورس تهران خواهد شد. از سوی دیگر، تایید «برجام» توسط کنگره آمریکا نیز زمینه افزایش خوش بینی‌ها به بازار سهام را افزایش خواهد داد. مجموع این عوامل، فضای خوش بینی نسبی را ایجاد کرده است؛ با این حال، نگرانی از رکود فعلی اقتصاد داخلی و پایین بودن قیمت جهانی کالاها، احتمال رشد پرشتاب قیمت سهام را کاهش می‌دهد.


بازار ارز



نهمین هفته‌ غیر‌منفی دلار
در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا به قیمت ۳۴۱۵ تومان معامله شد تا به این ترتیب، برای نهمین هفته متوالی افت قیمتی را تجربه نکند. هفته گذشته اما، پس از شش ماه توانست برای سه روز پیاپی بالای ۳۴۰۰ تومان باقی بماند. این در حالی بود عرضه‌های سنگین صرافی بانک‌ها نیز نتوانست بر رشد تقاضای ارز غلبه کند. تقاضای آربیتراژی ارز، به علت افت ارزش لیر در ترکیه و دینار در عراق یکی از عوامل تقویت قیمت دلار به ویژه در پایان هفته گذشته بود. از سوی دیگر، تقاضای ارز از سوی حجاج نیز به رشد قیمت‌ها کمک کرده است. با این حال، تصویب «برجام» توسط کنگره آمریکا می‌تواند از نظر روانی اثر کاهشی بر قیمت دلار در این روزها داشته باشد؛ در نتیجه، کاهش نسبی تقاضا در ادامه این هفته می‌تواند از این منظر صورت گیرد.


بازار سکه



غلبه افت اونس بر رشد دلار
در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با افت ۸/ ۰ درصدی به قیمت ۹۱۱ هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که در مدت مشابه، قیمت دلار، حدود ۶/ ۰ درصد رشد داشت. بنابراین، افت اونس طلا برای سومین هفته متوالی موجب کاهش قیمت سکه در پایان هفته گذشته شد. به عبارت دقیق تر، معامله‌گران سکه که به رشد قیمتی اونس طلا امیدواری زیادی داشتند و این موضوع موجب ایجاد حباب قیمتی (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) شده بود، اکنون تا حدودی با افت قیمت‌های اخیر نسبت به رشد قیمت فلز زرد دلسرد شده‌اند. به هر حال، بازار سکه همچنان در مسیر کاهش با سطح روانی ۹۰۰ هزار تومانی مواجه است که می‌تواند در مقابل ریزش بیشتر مقاومت نشان دهد. همچنین، نوسانات اونس و دلار نیز پیش‌بینی‌پذیری کمتری یافته‌اند که می‌تواند از قیمت سکه حمایت کند.

بازار طلای جهانی



رکوردزنی منفی طلا در فضای انتظاری
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلا به قیمت ۱۱۰۶ دلار معامله می‌شد. هفته گذشته، رشد شاخص بازارهای سهام و شاخص دلار روند نزولی اونس طلا را رقم زدند؛ در نتیجه، چهارشنبه قیمت اونس به کمترین میزان خود در ۴ هفته گذشته (۲/ ۱۱۰۲ دلار) رسید. انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا حاوی سیگنال‌های دوگانه‌ای برای اقتصاد این کشور بود. کاهش نرخ تورم واردات (۸/ ۱ درصد) در مقابل کاهش آمار هفتگی متقاضیان کار و نزدیک شدن به هدف‌گذاری نرخ بیکاری فدرال رزرو، عواملی هستند که می‌توانند اثرات متفاوتی را بر تصمیمات نشست آینده این کمیته درخصوص تعیین زمان نهایی افزایش نرخ سود این کشور بگذارد. در این شرایط، نزدیک شدن به نشست آینده فدرال رزرو (نشست از چهارشنبه این هفته به مدت دو روز شروع به کار می‌کند) بار دیگر بازارهای جهانی را در حالت انتظاری برای نتیجه مشخص قرار داده است.

بازار اوراق مسکن



رکورد ۱۴ ماهه رشد هفتگی «تسه»ها
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۱/ ۵ درصدی به قیمت ۷۳ هزار تومان معامله شدند. به این ترتیب، بیشترین رشد در مقیاس هفتگی از تیر ۹۳ رقم خورد. اوراق مزبور که دو هفته ابتدایی شهریور را با کاهش شدید تقاضا و در نتیجه قیمت مواجه بودند، طی هفته گذشته، آخرین دور از متقاضیان خرید مسکن در تابستان، از قیمت‌های پایین استفاده کرده و در نقش خریدار قرار گرفتند. به عبارت دقیق‌تر، نرخ سود واقعی پایین وام در قیمت‌های پایین نیمه ابتدایی شهریور، موجب افزایش تقاضای اوراق تسهیلات مسکن فرابورس شدند. با این حال، با توجه به تجربه اخیر روند قیمتی «تسه»ها، عبور از سقف ۷۵ هزار تومانی که از انتهای فروردین شکسته نشده است، دشوار ارزیابی می‌شود. همچنین، عبور از تقاضای فصلی مسکن (پایان تابستان) نیز فشار بیشتری بر قیمت «تسه»ها وارد می‌کند.

بازار نفت



افت نفت پس از رشد مقطعی
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۴۵ دلار معامله می‌شد. عامل مثبت بر قیمت نفت گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا بود. رشد ۴ درصدی تقاضای بنزین ماه گذشته آمریکا نسبت به دوره مشابه سال پیش، اثر منفی افزایش هفتگی موجودی نفت این کشور به میزان ۶/ ۲ میلیون بشکه (بیشتر از‌ پیش‌بینی‌ها) را خنثی کرد؛ اما این صعود چندان پایدار نبود. فشار بر قیمت نفت همچنان ادامه دارد. چشم‌انداز نامناسب اقتصاد چین (کاهش ۶ واحد درصدی شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) ماه آگوست) عاملی برای کاهش تقاضا است. در سمت عرضه نیز گرچه انتظار می‌رفت قیمت‌های پایین تولیدکنندگان اوپک را به توافق برای تولید کمتر سوق دهد، اما رد درخواست جلسه اضطراری اوپک توسط عربستان سعودی و تقویت احتمال ورود ایران پس از تصویب برجام در کنگره، چشم‌انداز مازاد عرضه را تیره‌تر کرده است.