یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

غلبه خوش‌بینی‌ها در بورس
دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۹۸ واحدی (۶/ ۰ درصدی) در سطح ۶۶ هزار و ۹۶۰ واحدی و در یک قدمی کانال ۶۷ هزار واحدی (بیشترین از سوم مرداد) متوقف شد. در شرایط کنونی شاهد تقابل رفتار هیجانی و منطقی در بازار هستیم. در شرایطی که گزارش‌های ۹ماهه نامناسب شرکت‌ها و اثر افت قیمت‌های جهانی کالاها عامل فشار بر بورس است، رفع عملی تحریم‌ها خوش‌بینی‌ها به بازگشت رونق را تقویت کرده است؛ بازتاب آن را می‌توان در حجم و تعداد بالای معاملات دید. اما طبق انتظارات فشار فروش حقوقی‌ها مانع از رشد پرشتاب شاخص است. همچنین رشد سهام صنایعی که زمان کوتاه‌تری از رفع تحریم‌ها منتفع می‌شوند، پرشتاب تر است؛ عواملی که احتمال حبابی شدن قیمت‌ها را کمرنگ کرده است. انتظار می‌رود اثرگذاری رفع تحریم‌ها در میان‌مدت اتفاق بیفتد که تداوم رفتار منطقی می‌تواند رشد پایدار شاخص را رقم بزند.

بازار ارز

دوگانگی معامله‌گران ارز
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۲۰ تومانی به نرخ ۳۶۵۰ تومان معامله شد. روز گذشته افزایش ارزهای کشورهای همسایه در کنار افزایش تحرک معامله‌گران، رشد نرخ دلار را رقم زد. افزایش نرخ حواله درهم و لیر ترکیه، با رشد تقاضای آربیتراژی باعث افزایش تقاضای دلار شد. در شرایط کنونی اما شاهد به وجود آمدن دوگانگی میان معامله‌گران هستیم. همچنان اثر روانی ناشی از رفع تحریم‌ها به‌طور کامل حذف نشده است. تاکید مسوولان بر یکسان‌سازی نرخ ارز با توجه به اختلاف بیش از ۶۰۰ تومانی با تشدید انتظارات برای کاهش نرخ دلار عامل فشار بر ارز است. اما تداوم قیمت‌های پایین نفت و سایر کالاها چشم‌انداز تضعیف سمت عرضه (با کاهش درآمدهای ارزی) را ارائه می‌دهد. این عامل در کنار ارزش بالای دلار در سطح بین‌المللی و احتمال تشدید تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از نرخ دلار است.

بازار سکه

بازگشت خوش‌بینی به سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۶ هزار تومانی به قیمت ۹۳۹ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار اونس طلای جهانی، رشد سکه با رشد نرخ دلار رقم خورد. پیش از این افت تقاضای محافظه‌کارانه اونس با رشد پرشتاب بازارهای سهام اتفاق افتاد اما به نظر می‌رسد تداوم نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصاد جهانی همچنان مانع از افت پرشتاب اونس شده است. اونس نزدیک به مرز روانی ۱۱۰۰ دلار قرار داد. اما همچنان افزایش نرخ بهره عامل فشار بر اونس است که احتیاط را به وجود آورده است. اما به نظر می‌رسد معامله‌گران سکه نسبت به ثبات نسبی وضعیت اونس خوش‌بین شده‌اند؛ امری که حباب منفی سکه را تا حدی تخلیه کرد. همچنین با اینکه دوگانگی نسبت به ارز وجود دارد اما خوش‌بینی معامله‌گران سکه نسبت به رشد نرخ دلار عامل حمایت از سکه شده است.

بازار طلای جهانی

اونس در لبه سطح روانی 1100 دلار
هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۸/ ۰ درصدی به قیمت ۱۰۹۸ دلار معامله شد. رشد بازارهای سهام و تقویت شاخص دلار عامل فشار بر اونس شد و سرانجام نزدیک به سطح روانی ۱۱۰۰ دلاری متوقف شد. در هفته اخیر رسیدن قیمت نفت به کمترین میزان از سال ۲۰۰۳ باعث ریزش بازارهای سهام و رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس شد اما سیگنال‌های تشدید سیاست‌های انبساطی با اظهارات رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا و ژاپن (در کنار اقدامات بانک مرکزی چین) بیشترین رشد بازارهای سهام در ۵/ ۳ سال گذشته را رقم زد. تقویت ارزش ین (با تقاضای محافظه‌کارانه) و نگرانی‌ها از اثرات ضدتورمی نفت، احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی را تقویت کرده است. همچنان افزایش نرخ بهره فدرال رزرو عامل فشار بر اونس است، اما شرایط اقتصاد جهانی و نرخ تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها آمریکا می‌تواند این روند را کندتر کند.

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها بالاتر از میانگین فصل رونق
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۲/ ۱ درصدی به قیمت ۷۷ هزار و ۸۱۹ تومان معامله شدند. در شرایط کنونی تقابل تقاضا و صرفه اقتصادی قیمت «تسه»ها را در حبس بازه‌ای قرار داده است. هم‌اکنون نرخ سود این اوراق ۶/ ۲۳ درصد است که با توجه به کاهش نرخ تورم توجیه اقتصادی ندارد. اما افزایش سقف وام، تقاضای این اوراق را تقویت کرده است به‌صورتی که میانگین قیمت «تسه»ها از ابتدای دی (۷۴ هزار و ۷۱۶ تومان) بالاتر از میانگین تابستان (۷۱ هزار و ۵۵۷ تومان) است، همچنین وام به اوراق جدید تعلق می‌گیرد و در نتیجه رشد پرشتاب‌تر اوراق جدید نسبت به پیشین را به همراه داشته است. افزایش سقف وام و امکان تامین بخشی از وام‌های صندوق سپرده در کنار ثبات نسبی قیمت مسکن از عوامل حمایت از «تسه»ها در کوتاه‌مدت محسوب می‌شوند.

بازار نفت

رشد نفت با وجود تداوم عوامل بنیادین
نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۴/ ۹ درصدی (بیشترین در یک ماه اخیر) همراه شد. با وجود تداوم فشار عوامل بنیادین، شناسایی کف قیمتی با رسیدن به کف ۱۳ ساله و تقویت خوش‌بینی‌ها به تشدید سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی (اروپا، ژاپن و چین) رشد ۲/ ۲۱ درصدی قیمت نفت در دو روز پایانی معاملات (بیشترین از سپتامبر ۲۰۰۸) را رقم زد. احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی با چشم‌انداز رشد تقاضا، افزایش قیمت نفت را رقم زد. اما افزایش صادرات ایران در شرایط مازاد عرضه و نگرانی‌ها از کند شدن رشد اقتصادی چین و سرریز آن بر سایر بازارها عامل فشار بر نفت است. با اینکه بیکرهیوز از کاهش ۵ موردی تعداد دکل‌های نفتی خبر می‌دهد، افزایش بهره‌وری موجب مقاومت تولیدکنندگان شیل در برابر کاهش تولید شده است. تنها عامل خوش‌بینی شوک‌های سمت عرضه است که احتمال می‌رود با تولیدات اوپک جایگزین شود.