در قانون هدفمندی یارانه‌ها که ۱۰ سال از تصویب آن می‌گذرد، رسیدن به قیمت واقعی برق طی پنج سال پیش‌بینی شده بود. متاسفانه واقعی شدن قیمت برق که تحقق نیافته هیچ، بلکه با افزایش سه برابری نرخ ارز در اواسط سال گذشته فاصله بین قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی بیشتر و بیشتر شده است.  از سوی دیگر، در تابستان سال گذشته کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت تولید نیروی برق، تاثیر خود را با خاموشی‌های پراکنده‌ای در سطح کشور به نمایش گذاشت. هرچند به‌نظر می‌رسد بارندگی‌های خوب ابتدای سال‌جاری نویدبخش فقدان یا حداقل کاهش خاموشی در سال‌جاری باشد، اما این امر اصلا به آن معنا نیست که مشکلات تولید برق و نیروگاه‌ها مرتفع شده است. با اقبال مجلس شورای اسلامی در بند ج تبصره ۱۵ بودجه سال ۱۳۹۸ کشور، بندی جهت حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در احداث نیروگاه‌ها با صدور مجوز صادرات ۵۰ درصد برق تولیدی به خارج از کشور لحاظ شده است. انتظار می‌رود این فرصت منابعی را جهت توسعه و احداث نیروگاه‌های جدید فراهم کند. با این توضیح اولیه پیشنهادهایی جهت رونق کسب‌وکار نیروگاه‌ها و تولید برق در کشور ارائه می‌شود:

- بازنگری در تیپ قراردادهای احداث نیروگاه‌ها در قالب‌های مختلف بیع متقابل، ECA، BOO و... به‌منظور استفاده از فرصت ایجاد شده و جذاب کردن شرایط برای سرمایه گذاران خارجی.

- تعامل بیشتر با کشورهای همسایه جهت تسریع در اجرای طرح‌های افزایش ظرفیت شبکه تبادل برق با کشورهای همسایه و دارای افق متفاوت. یادآوری می‌شود هم اکنون شبکه انتقال کشور به قریب به اتفاق همسایگان متصل است، اما ظرفیت انتقال انرژی الکتریکی به حدود دو هزار مگاوات که حدود ۵/ ۲درصد ظرفیت نصب شده کشور است، محدود است.

- ادامه تلاش‌های قبلی جهت انتقال دانش فنی نیروگاه‌های با راندمان بالاتر ازکلاس‌های H، J و تلاش جهت بومی کردن بخش قابل‌توجهی از تولید قطعات و تجهیزات آنها در داخل کشور و بازار منطقه با استفاده از پتانسیل صنایع توانمند داخلی.

- استفاده از ظرفیت بودجه سال‌جاری از جمله بند و تبصره ۵ بابت کاهش بدهی وزارت نیرو به نیروگاه‌های بخش خصوصی.

- اصلاح اقتصاد صنعت برق با اصلاح تعرفه‌ها و قیمت خرید برق تولیدی از نیروگاه‌ها توسط شرکت مدیریت شبکه و اصلاح تدریجی قیمت فروش آن به مشترکان که به‌عنوان اصلی‌ترین و ضروری‌ترین راهکار مطرح است. راهکاری که گریزی از آن نیست و به تاخیر انداختن آن جز پیچیده‌تر شدن موضوع و سخت‌تر و طولانی‌تر شدن رفع آن حاصلی ندارد.