نایب رئیس انجمن ساتکا تصریح کرد: حتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌نیز  پیشنهادی برای استفاده از این تسهیلات ارائه کرده بود که سال‌های قبل منجر به عقد تفاهم‌نامه با سازمان برنامه شد. با توجه به اینکه قانون مصوب مجلس وجود دارد، کارگروه و ساز و کار آن نیز مشخص است، حیف است که نیروگاه‌های تجدیدپذیر تاکنون نتوانسته‌اند از این محل استفاده کنند.

مدیر نیروگاه خورشیدی خانگی انجمن ساتکا نیز در ادامه گفت: تسهیلات، یکی از اجزای اصلی توسعه نیروگاه‌های خورشیدی خانگی است. به عنوان مثال توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در آلمان با مهیا کردن تسهیلات مناسب روی داده است.

نسترن رفیعی ادامه داد: در کشور ما نیز با وجود مصوب شدن بند الف تبصره ۱۸ در قوانین بودجه سالانه، انتظار از ساتبا و وزارت نیرو این بوده است که تلاش کنند پیشنهاد استفاده از این تسهیلات برای نیروگاه‌های خورشیدی خانگی را در کارگروه مربوطه در وزارت اقتصاد مطرح و مصوب کنند تا مسیر برای استفاده از آن فراهم شود.

 وی خاطرنشان کرد: در سال جاری با تلاش وزارت نیرو و ساتبا نیروگاه‌های خورشیدی خانگی در کارگروه تبصره ۱۸ به تصویب رسیده، ولی پروسه درخواست و دریافت آن هنوز مشخص نشده است. درخواست ما از وزارت نیرو این است که این تسهیلات هر چه سریع‌تر اجرایی شود، به این صورت که یک بخش یا دفتر برای این منظور مشخص شود که متقاضیان بتوانند از طریق این دفتر، درخواست‌های خودشان را ارائه کنند و به بانک عامل معرفی شوند. همچنین با توجه به خرد بودن این تسهیلات، این مسوولیت می‌تواند به شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور نیز واگذار شود.

کسری برق و خسارت به صنایع

در ادامه مدیر کارگروه صنایع و شهرک‌های صنعتی انجمن ساتکا بیان کرد: در دو سال گذشته که کارگروه فعال بوده، درخواست اول واحدهای صنعتی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در محل صنایع، فراهم شدن تسهیلات مناسب بوده است. تا جایی که می‌دانیم، سهم وزارت صنعت، معدن و تجارت از تسهیلات تبصره ۱۸ در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان بوده که تاکنون حدود ۳ هزار میلیارد تومان آن  اختصاص داده شده است.

وی تصریح کرد: حال که کشور از یک طرف با کسری برق روبه‌رو است و واحدهای صنعتی نیز در اولویت محدودیت و قطع برق قرار دارند و ضرر و زیان فراوانی از این محل متحمل شده‌اند، درخواست ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش معاونت هماهنگی و محیط کسب و کار این وزارتخانه این است که موضوع نیروگاه‌های خورشیدی در سامانه بهین‌یاب اضافه شود که صنایع بتوانند درخواست‌های خودشان را برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در این سامانه ثبت و از تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه استفاده کنند.

علیرضا داد تاکید کرد: همچنین طبق درخواست معاونت قبلی طرح و برنامه این وزارتخانه از صندوق توسعه ملی، صنایع می‌توانند برای احداث نیروگاه خورشیدی از محل سهم صنعت در صندوق توسعه ملی نیز درخواست کنند که جا دارد وزارت صمت پروسه این درخواست‌ها را مشخص کند که صنایع بتوانند هر چه سریع‌تر و تا قبل از پیک بار شبکه در تابستان، نیروگاه‌های خورشیدی را نصب کنند.

مسائل حل‌نشده نیروگاه‌های تجدیدپذیر

همچنین عضو هیات‌مدیره انجمن ساتکا گفت: نیروگاه‌های خورشیدی موضوع جدیدی در کشور هستند، در نتیجه مسائل نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی بسیار متنوع و گوناگون است و مسائل حل نشده بسیاری وجود دارد.

وی افزود: در سال‌های گذشته دفتری در ساتبا برای نیروگاه‌های انشعابی وجود داشت که کلیه مسائل مرتبط با نیروگاه‌های انشعابی در این دفتر رسیدگی می‌شد. درخواست ما از ساتبا و وزارت نیرو این است که دفتر فوق مجددا احیا شود.

غلامرضا طهماسبی تاکید کرد: در این دفتر کلیه مسائل مرتبط با نیروگاه‌های انشعابی از جمله تسهیلات تبصره ۱۸، مسائل نیروگاه‌های خورشیدی خانگی، صنعتی کوچک‌مقیاس، نیروگاه‌های حمایتی کمیته امداد و...، همچنین ارتباط با شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور و سایر موارد می‌تواند به‌صورت متمرکز پیگیری شود که در این‌صورت ساتبا به نتایج بهتری خواهد رسید.