دستیابی به الکتریسیته تمیز با پول کمتر، به نظر می‌رسد که گذاره درستی نباشد، اما واقعیت جدیدی را منعکس می‌‌‌کند: قیمت انرژی خورشیدی به عنوان سرمایه‌گذاری خصوصی و عمومی‌‌‌در حال کاهش است و قوانین جدید به گسترش گسترده پروژه‌‌‌های خورشیدی در مقیاس کوچک دامن می‌‌‌زند. با این حال، به نظر می‌رسد در حال حاضر پیدا کردن یک اشتراک برای برق خورشیدی، می‌تواند مانند تلاش برای به دست آوردن بلیت‌‌های یک خواننده محبوب آمریکایی باشد. هرچند آنها در حال فروش هستند، اما فقط عده کمی‌‌‌ خوش‌شانس می‌توانند آنها را بخرند.

حداقل ۲۲ ایالت، قانونی را تصویب کرده‌‌‌اند که پروژه‌‌‌های خورشیدی مستقل را تشویق می‌‌‌کند، اما توسعه‌‌‌دهندگان تازه شروع به گسترش کرده‌‌‌اند و اکثر پروژه‌‌‌های موجود رزرو شده‌‌‌اند. طبق گفته انجمن صنایع انرژی خورشیدی، یک گروه تجاری خصوصی، در حال حاضر، پروژه‌‌‌های خورشیدی اجتماعی در ایالات‌متحده، برق کافی برای تامین برق حدود ۹۱۸‌هزار خانه را تولید می‌‌‌کنند که کمتر از یک‌درصد کل خانوارهای این کشور است، اما با پیوستن ایالت‌‌‌های بیشتر و اجرای طرح «انرژی خورشیدی برای همه» توسط آژانس حفاظت از محیط‌زیست، میلیاردها دلار به بودجه مختص برق خورشیدی در دولت‌‌‌های فدرال سرازیر می‌شود و آمریکایی‌‌‌های بیشتری از این فرصت برخوردار خواهند شد.

برق خورشیدی اجتماعی چیست؟

در حالی که پروژه‌‌‌های خورشیدی در اکثر ایالت‌‌‌ها وجود دارد، تمرکز آنها بسیار زیاد است. بیش از نیمی ‌‌‌از آنها در ماساچوست، مینه‌سوتا و نیویورک نصب شده‌اند. اینها ممکن است روی یک سقف کاندو یا در زمین‌‌‌های باز مانند مزرعه خورشیدی ۱۰ مگاواتی فرزنو، در زمینی متعلق به شهرداری که توسط زمین‌‌‌های کشاورزی احاطه شده است، باشند. اکثر آنها کوچک هستند و به طور متوسط با ۲ مگاوات ظرفیت، تقریبا برای تامین برق ۲۰۰ تا ۴۰۰ خانه کافی هستند.

الکترون‌‌‌هایی که در نهایت وارد خانه شهروندان آمریکایی می‌‌‌شوند لزوما از پنل خورشیدی اختصاصی آنها نیستند. بازار انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر مشتریان را به پروژه‌‌‌های خورشیدی اجتماعی در منطقه خود متصل می‌‌‌کند. به طور کلی، مردم برای برق تولید شده توسط پنل‌‌‌های خورشیدی خود، ماهانه اعتبار دریافت می‌‌‌کنند و این اعتبار از کل قبض ماهانه برق آنها کم می‌شود یا در قبض‌‌‌های آتی منظور می‌‌‌شود. اگر مشتریان بیش از تولید خود مصرف کنند، این اعتبارات از بین می‌‌‌رود و اگر کمتر تولید کنند، تفاوت را پرداخت می‌‌‌کنند. مشترکان به طور متوسط حدود ۱۰‌درصد در قبض آب و برق خود صرفه‌‌‌جویی می‌‌‌کنند (محدوده بین ۵ تا ۱۵ درصد).

این روند صنعت برق ایالات‌متحده را به سمت قله‌‌‌های بی‌‌‌سابقه سوق می‌‌‌دهد. بین سال‌‌‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹، ظرفیت خورشیدی در این کشور بیش از چهار برابر شده و به ۱.۴ گیگاوات رسیده است. شرکت تحقیقات انرژی Wood Mackenzie تخمین می‌‌‌زند تا پایان سال‌جاری بالغ بر ۶ گیگاوات انرژی خورشیدی اجتماعی در ایالات متحده وجود خواهد داشت و وزارت انرژی می‌‌‌خواهد تا سال ۲۰۲۵ انرژی خورشیدی اجتماعی به ۵میلیون خانوار برسد. دان کامن، استاد انرژی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی می‌‌‌گوید: اقتصاد ما به شدت طرفدار این اقدام است. اکنون ساختن نیروگاه‌‌‌های خورشیدی جدید ارزان‌‌‌تر از بهره‌‌‌برداری از نیروگاه‌‌‌های فسیلی قدیمی ‌‌‌است و ما در حال اوج گرفتن هستیم.

چه کسی باید آن را دریافت کند؟

از انرژی خورشیدی اجتماعی که به آن «انرژی خورشیدی برای اجاره‌‌‌ یا برای همه» نیز گفته می‌شود، همه می‌توانند بهره‌‌‌مند شوند، اما اگر صاحب‌خانه هستید، پس‌‌‌انداز شما را حداکثر نخواهد کرد. به طور متوسط، مبلغ صرفه‌‌‌جویی برای استفاده از انرژی خورشیدی اجتماعی حدود ۱۰۰ دلار در سال برای استفاده‌کنندگان خدمات شهری است. کارشناسان تخمین می‌‌‌زنند که نصب پنل‌‌‌های خورشیدی در پشت بام ممکن است سالانه بیش از ۱۰۰۰ دلار برای صاحبان خانه صرفه‌‌‌جویی کند. اما این طرح مزایای دیگری به همراه دارد. این شراکتی است که می‌توانید در هر زمان و بدون سرمایه‌گذاری اولیه از آن خارج شوید و نرخ ثابت یا تخفیف در نرخ‌های رایج برق معمولا برای حداقل یک دهه قفل می‌شود. این در حالی است که نرخ برق خانگی در ایالات متحده از سال ۲۰۱۸ حدود ۱۷‌درصد افزایش یافته است.

اشتراک‌‌‌گذاری

بزرگ‌ترین مزیت این طرح ممکن است گسترش دسترسی به انرژی پاک برای تقریبا نیمی ‌‌‌از مصرف‌کنندگان و مشاغل آمریکایی باشد که قادر به نصب پنل‌‌‌های خورشیدی اختصاصی نیستند. برندون اسمیت‌‌‌وود از شرکت انرژی تجدیدپذیر Dimension، شرکتی که بیش از ۱۰۰۰ مگاوات پروژه خورشیدی را تامین مالی کرده است، می‌‌‌گوید: وعده بزرگ انرژی خورشیدی اجتماعی این است که به همه اجازه می‌‌‌دهد بخشی از انتقال انرژی باشند و احساس نکنند که به حال خود رها شده‌‌‌اند.

نحوه خرید

اگر در ایالتی زندگی می‌‌‌کنید که یک بازار خورشیدی اجتماعی قوی دارد، ایجاد اشتراک در آن آسان است. بازارهایی مانند EnergySage لیست پروژه‌‌‌هایی را جمع‌‌‌آوری می‌‌‌کنند که مشترکان جدید متقاضی برق خورشیدی را ثبت‌نام می‌‌‌کنند.