کدام سمعک مناسب کم شنوایی شماست؟

 در واقع سمعک به افزایش شدت صداهایی که وارد گوش فرد می‌شود، کمک کرده و به این ترتیب فرد می‌تواند بهتر صداهای اطراف را بشنود. سمعک‌های امروزی هوشمند بوده و از سیستم پردازش صوتی خیلی قوی برخوردار هستند.

افراد کم شنوا در صورت مشکل در شنوایی باید به کلینیک‌های شنوایی مراجعه کرده تا برای تشخیص نوع و میزان کم شنوایی از آن‌ها نوار گوش گرفته شود و پس از مشخص شدن حوزه کم شنوایی آن فرد، نوع سمعک تشخیص داده خواهد شد. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر در رابطه با انواع سمعک آشنا شوید.

انواع سمعک

به نقل از سایت سمعک آلفا، سمعک‌ها بر اساس شکل ظاهری به سمعک‌های پشت گوشی (BTE)، سمعک‌های داخل گوش (ITE)، سمعک‌های داخل کانال (ITC)، سمعک‌های جیبی، سمعک‌های عینکی و سمعک‌های کاملا درون کانال (CIC) تقسیم شده و از لحاظ تکنولوژی به سمعک‌های آنالوگ، دیجیتال، هوشمند و فراهوشمند تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

سمعک های پشت گوشی

این نوع سمعک‌ها به پشت گوش فرد وصل شده و از طریق قالب پلاستیکی، صدا را به گوش فرد منتقل می‌کنند. سمعک‌های پشت گوشی دارای میکرفون بوده و همچنین جهت یابی صدا را نیز انجام می‌دهند. امروزه سمعک‌های پشت گوشی در سایزهای متفاوتی تولید می‌شوند. برای افرادی که افت شنوایی خیلی زیادی دارند، سمعک‌های پشت گوشی بزرگتر و برای افرادی که افت شنوایی آن‌ها کمتر است، سمعک‌های پشت گوشی کوچکتر توسط ادیولوژیست تجویز می‌شود. همچنین سمعک‌های پشت گوشی به راحتی تمیز شده و می‌توان آن‌ها را جابه‌جا کرد.

انواع سمعک

سمعک های داخل گوشی

یکی دیگر از انواع سمعک در کلینیک آلفا، می‌توان به سمعک‌‌های داخل گوش اشاره کرد. این سمعک در بخش بیرونی گوش قرار گرفته و سایز آن بزرگتر از سمعک‌های درون کانال و کاملا درون کانال است. این نوع از سمعک‌ها نیز در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و دارای باتری هستند. در سمعک‌های داخل گوشی، بلندگو در داخل قالب قرار گرفته و صداهای باکیفیتی را به گوش می‌رساند. بسیاری از مدل‌های این نوع سمعک، از تکنولوژی بلوتوث برخوردار هستند. همچنین استفاده از این نوع سمعک برای افرادی که سابقه پارگی پرده گوش و عفونت‌های شدید گوش دارند، مناسب نیست.

سمعک های داخل کانال

سمعک‌های داخل کانال بزرگتر از سمعک‌های کاملا درون کانال بوده و محل جایگیری آن‌ها در ابتدای مجرای گوش است. بررسی‌ها نشان داده افراد با هر نوع میزان کم شنوایی می‌توانند از این سمعک استفاده کنند. میکروفون‌ها دوگانه، بی سیم و تله کوین از تکنولوژی‌های این نوع سمعک‌ها به شمار می‌آیند.

سمعک های جیبی

یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های سمعک، سمعک‌های جیبی است. این سمعک داخل جیب گذاشته شده و توسط گیره به جیب متصل می‌شود. صدا از طریق سیم و بلندگویی که به سمعک وصل بوده و داخل کانال گوش گذاشته می‌شود، به گوش انتقال می‌یابد. در این سمعک‌ها صدا قابل تنظیم است و دکمه خاموش روشن نیز دارد. همچنین سمعک‌های جیبی دارای دکمه تغییر برنامه برای تلفن، تکنولوژی آنالوگ و باتری قلمی نیز می‌باشند.

سمعک های عینکی

یکی از انواع سمعک، سمعک‌های عینکی است که در دسته‌ی عینک تعبیه شده و با لرزش، صدا را به گوش فرد می‌رساند. این نوع سمعک برای افرادی مناسب می‌باشد که محدودیت‌هایی در مجرای گوش آن‌ها وجود داشته و امکان استفاده از سمعک‌های دیگر برای آن‌ها وجود ندارد. این نوع سمعک‌ها دارای تنظیم صدا، دکمه تغییر برنامه، باتری و... بوده که تمام این موارد در دسته عینک جایگذاری شده است.

سمعک های کاملا درون کانال

سمعک‌های کاملا درون کانال، به طور کامل در مجرای گوش قرار می‌گیرند و قابل رویت نیستند. در واقع کوچکترین سمعک‌های داخل گوش، جزو سمعک‌های نامرئی بوده و از جدیدترین و کوچکترین نوع سمعک‌ها در دنیا محسوب می‌شود. از مزایای این نوع سمعک، سایز کوچک آن، زیبایی ظاهری، کاهش بازخورد و کیفیت بالای صدا می‌باشند. اثر انسداد، میزان تقویت، میکروفون جهت‌دار، ویژگی وایرلس، امکان خرابی بیشتر و دوام کمتر، بینایی و مهارت دست از جمله محدودیت‌‌ها و معایب سمعک‌های نامرئی به شمار می‌آیند که در هنگام خرید سمعک نامرئی باید به این موارد توجه کنید. در ادامه به توضیح برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • اثر انسداد

اثر انسداد زمانی اتفاق می‌افتد که ارتعاش صوتی ناشی از صحبت کردن و غذا جویدن نمی‌تواند از مجرای گوش خارج شود. در این حالت شما صدای خود را بلندتر یا غیرطبیعی می‌شنوید. علت این اتفاق انسداد مجرای گوش با سمعک است. هنگامی که صدا نمی‌تواند از مجرای گوش خارج شود، دوباره باعث ارتعاش پرده گوش شده و از این رو صدای خود را غیرطبیعی می‌شنوید. افرادی که در فرکانس‌های پایین کم‌شنوایی ندارند یا کم شنوایی خفیف دارند، اغلب اثر انسداد را تجربه می‌کنند.

  • از لحاظ میزان تقویت

از نظر میزان کم شنوایی سمعک نامرئی برای کم شنوایی‌های ملایم مناسب است. اما برای کم شنوایی‌های شدید تا عمیق مناسب نمی‌باشد. بلندگوی سمعک‌های نامرئی آنقدر قوی نیست که کم شنوایی شدید تا عمیق را پوشش دهد.

  • از لحاظ بینایی و مهارت دست

سمعک نامرئی کوچک‌ترین سمعک موجود در بین سمعک‌های تولید شده در بازار است. در نتیجه باید با دقت بیشتری از آن نگهداری کرد. همچنین اگر مشکل بینایی دارید یا مهارت دست شما ضعیف است و نمی‌توانید کارهای حرکتی ظریف انجام دهید، خرید سمعک‌ نامرئی برای شما انتخاب مناسبی نیستند.

سمعک‌ های آنالوگ

سمعک‌های آنالوگ از سه قسمت اصلی میکروفون، تقویت کننده و بلندگو تشکیل می‌شوند. این نوع سمعک‌ها امواج صوتی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کرده و بلندی صدا را افزایش می‌دهند. قیمت سمعک‌های آنالوگ به دلیل اجزای ساده آن ارزان است. این سمعک‌ها ظاهری بزرگ دارند و برای افرادی که ظاهر کوچک و طراحی بهتری می‌خواهند، مناسب نخواهد بود.

سمعک های دیجیتال

از دیگر انواع سمعک از نظر تکنولوژی، سمعک‌های دیجیتال هستند که امواج صوتی را به کدهای عددی مشابه کدهای کامپیوتری تبدیل می‌کنند. کارایی مدار پردازشی دیجیتال، بهتر از آنالوگ بوده و تنظیم اکثر آن‌ها به صورت خودکار است. هزینه سمعک‌های دیجیتال نسبت به آنالوگ بیشتر بوده و همچنین قدرت آن‌ها نیز بیشتر می‌باشد.

سمعک های هوشمند و فراهوشمند

سمعک‌های هوشمند و فراهوشمند دارای فناوری‌های جدید مانند سیستم وایرلس پیشرفته بوده که دستگاه‌ را به سیستم‌های هوشمند دیگر متصل می‌کند. در موقعیت‌های شلوغ و پر سر و صدا، این سمعک‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده و مشکلات احتمالی را رفع می‌‌کنند. بنابراین صدای اطراف به وضوح شنیده می‌شود. باتوجه به کارایی پیشرفته این نوع سمعک‌ها قیمت آن‌ها نیز نسبت به سایر، بیشتر خواهد بود.

خرید سمعک

سمعک، دستگاهی مهم و کاربردی برای افراد کم شنوا!

یکی از سوالاتی که در خصوص کم شنوایی می‌توان مطرح کرد این است که کم شنوایی باعث بروز چه مشکلات و عوارضی می‌شود؟ از مهم‌ترین مشکلاتی که کم شنوایی ایجاد می‌کند، کاهش حساسیت شنوایی است. یعنی افرادی که مبتلا به کم شنوایی هستند صداها را آرام‌تر دریافت می‌کنند. یکی دیگر از مشکلات آن، کاهش محدوده پویایی است. به این صورت که افراد کم شنوا اصوات آرام را نمی‌توانند بشنوند.

بنابر این وجود سمعک کمک بزرگی به این افراد کرده و آن‌ها با استفاده از این دستگاه به طور واضح می‌توانند صداهای اطراف را بشوند. امروزه برندهای مختلف مدل‌های متفاوتی از انواع سمعک‌ را ارائه می‌دهند. از این رو افراد با توجه به نوع و میزان کم شنوایی خود و مشاوره با ادیولوژیست، می‌توانند سمعک مناسبی را تهیه کنند.

همچنین وب سایت کلینیک سمعک آلفا اطلاعات جامعی در خصوص انواع سمعک‌ها، انواع برندهای مطرح و تست‌های شنوایی را در اختیار افراد گذاشته تا با دانشی کامل بتوانند انتخاب مناسبی داشته باشند.

مرکز ارزیابی شنوایی آلفا، بزرگترین بانک اطلاعاتی سمعک!

مرکز ارزیابی شنوایی سمعک آلفا، یکی از بهترین مراکز شنوایی سنجی در مرکز تهران است که خدمات خود را با حداقل قیمت و بالاترین کیفیت به افراد ارائه می‌کند. سایت کلینیک شنوایی آلفا، بانک اطلاعاتی قوی در حوزه سمعک بوده که می‌توانید اطلاعاتی در مورد انواع سمعک‌ها، برندهای مطرح تولید کننده سمعک، راهنمای خرید سمعک، کم شنوایی، وزوز گوش و بسیاری دیگر را مطالعه کرده و با توجه به موارد گفته شده و مشورت با ادیولوژیست سمعک مناسبی را انتخاب کنید.

از خدمات مرکز شنوایی سمعک آلفا می‌توان به انجام آزمون‌های شنوایی سنجی نوزاد، شنوایی سنجی بزرگسالان، تجویز انواع سمعک از برندهای معتبر مانند سمعک سیگنیا، سمعک اتیکن، سمعک نامرئی و... اشاره کرد. اعضای مرکز ارزیابی شنوایی سمعک آلفا دارای اخلاق حرفه‌ای بوده و همواره در دانش ادیولوژی به‌روز هستند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.