مقایسه کارت گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر

 اگر عملکرد کارت گرافیک را بررسی کنید بدون شک متوجه این موضوع می شوید که حتی اگر لپ تاپ دقیقا همان پردازنده گرافیکی دسکتاپ را داشته باشد، عملکرد آنها یکسان نخواهد بود. اما دلیل این تفاوت چیست؟

در این مقاله می خواهیم با مقایسه کارت گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر این موضوع را بررسی کنیم و به شما بگوییم که GPU های دسکتاپ همیشه بهتر از لپ تاپ ها عمل می کنند. بنابراین اگر در پی تامین یک سیستم گیمینگ هستید و در اینکه لپ تاپ بخرید و یا دسکتاپ دچار تردید شده اید و یا قصد خرید کارت گرافیک برای سیستم خود را دارید، این مقاله می تواند به شما در تصمیم گیری بهتر کمک کند.

 تفاوت عملکرد کارت گرافیک لپ تاپ و دسکتاپ

کارت گرافیک دسکتاپ برای ارائه بهترین عملکرد کارهای گرافیکی همچون بازی و یا رندرینگ طراحی شده است. GPU های لپ تاپ نیز به گونه ای ساخته می شوند که نه تنها عمر باتری را حفظ کنند بلکه طراحی فشرده ای نیز داشته باشند تا در اندازه ای کوچک بالاترین میزان عملکرد را ارائه دهند.

تفاوت عملکرد کارت گرافیک لپ تاپ و دسکتاپ

بنابراین برای اینکه این موارد در لپ تاپ اعمال شود باید عملکرد کارت گرافیک کاهش پیدا کند، اما در دسکتاپ هیچ یک از این محدودیت ها وجود ندارد و در نتیجه سطوح عملکرد بسیار بیشتری را ارائه می دهد.

سرعت کلاک کدام یک بیشتر است؟

سرعت ساعت (Clock Speed) شاخص اصلی عملکرد GPU است که با MHZ و یا GHZ اندازه گیری می شود. هر چه سرعت کلاک بالاتر باشد انرژی بیشتری نیز مصرف می کند که این امر در لپ تاپ باعث کاهش عمر باتری و در نتیجه تخلیه سریع شارژ می شود. بنابراین تولید کنندگان برای اینکه در مصرف انرژی صرفه جویی شود سرعت ساعت GPU را کاهش می دهند به همین دلیل کارت گرافیگ دسکتاپ دارای Clock Speed بالاتری نسبت به لپ تاپ است.

برای مثال کارت گرافیک RTX 3060 در نسخه دسکتاپ نسبت به همین کارت در لپ تاپ 12 درصد افزایش عملکرد دارد. این یعنی انرژی بیشتری نیز مصرف می کند که برای لپ تاپ به صرفه نیز به همین دلیل عملکرد آن را کاهش می دهند تا مصرف بهینه تری داشته باشد.

مقایسه کارت گرافیک کامپیوتر و لپ تاپ از نظر طراحی

کارت گرافیک دسکتاپ از نظر طراحی نیز با نسخه لپ تاپ متفاوت است. کارت گرافیک لپ تاپ عموما به صورت یک پارچه بر روی مادربر طراحی می شوند و تنها در برخی مدل های حرفه ای و گیمینگ از GPU مجزا استفاده می شود. GPU های مجزا عملکرد بالاتری ارائه می دهند و برای پردازش های فشرده و سنگین استفاده می شود و همچنین قیمت بالاتری نیز دارند که با مشاهده قیمت لپ تاپ گیمینگ و مقایسه آن با مدل های معمولی این موضوع را بیشتر درک می کنید.

کارت گرافیک

کارت گرافیک دسکتاپ به صورت یک قطعه سخت افزاری مجزا است که دارای پردازنده، GPU، حافظه اختصاصی و همچنین سیستم خنک کننده است. این کارت گرافیک با استفاده از رابط PCI بر روی مادربر قرار می گیرد و شما می توانید به آسانی آن را نصب کنید.

ارتقاء GPU کامپیوتر آسان تر است

یکی دیگر از مواردی که در مقایسه کارت گرافیک لپ تاپ و دسکتاپ باید به آن پرداخته شود قابلیت ارتقا GPU است. کارت گرافیک های دسکتاپ انعطاف پذیرتر هستند و به آسانی می توانید آن را نصب و یا در صورت نیاز تعویض کنید. بنابراین به راحتی می توانید در صورت نیاز کارت گرافیک را ارتقاء دهید، اما GPU لپ تاپ به صورت یک پارچه و از قبل نصب شده است که ارتقاء آن با مشکل مواجه می شود.

کدام کارت گرافیک ماندگاری بیشتری دارند

کارت گرافیک لپ تاپ با قرار گرفتن زیر فشار کاری انرژی بیشتری مصرف می کند که در نتیجه آن باعث تخلیه سریع تر باتری می شود. علاوه براین اگر لپ تاپ شما سیستم خنک کننده مناسبی نداشته باشد سریع تر داغ می شود و در صورت داغ شدن بیش از حد باعث ممکن است سیستم شما آسیب ببیند.

 

کارت گرافیک کامپیوتر

اما در کامپیوتر رومیزی به دلیل داشتن فضای بیشتر در داخل کیس اتلاف گرما بهتر صورت می گیرد و کارت گرافیک سریع تر خنک می شود. بنابراین از نظر میزان ماندگاری، کارت گرافیک کامپیوتر عملکرد بهتری دارد و حتی در صورت خراب شدن نیز با تعویض پردازنده گرافیکی می توانید مشکل را برطرف کنید.

تفاوت کارت گرافیک لپ تاپ و دسکتاپ در قیمت

کارت گرافیک لپ تاپ به دلیل طراحی فشرده و قابل حمل بودن معمولا گران تر است. در لپ تاپ برای اینکه قابلیت حمل بودن حفظ شود باید قطعات سخت افزاری به صورت فشرده طراحی شوند که GPU نیز طراحی فشرده ای دارد و در نتیجه قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند.

بنابراین با در نظر گرفتن میزان عملکرد، قیمت کارت گرافیک لپ تاپ گرانتر است و اگر بخواهید به عملکرد کارت گرافیک دسکتاپ برسید باید بیشتر هزینه کنید و یک GPU رده بالاتر تهیه کنید. البته مدل های استوک نیز گزینه مناسبی است و با توجه به قیمت لپ تاپ استوک می توانید هزینه خود را به حداقل برسانید.

عملکرد کارت گرافیک کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ؟

کارت گرافیک کامپیوتر در مقایسه با GPU لپ تاپ عملکرد بهتر ارائه می دهد و طراحی متفاوتی دارد. همچنین در آن ارتقاء آسان تر است و در صورت نیاز به آسانی می توانید کارت گرافیک خود را ارتقاء و تعویض کنید. از طرفی نیز لپ تاپ دارای ویژگی قابل حمل است و با تهیه یک مدل گیمینگ حرفه ای می توانید به نتیجه مورد نظر برسید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.