ورق سیاه و محصولات وابسته

قیمت ورق سیاه نسبت به بسیاری از ورق‌های موجود در بازار مناسب‌تر است. قیمت پایین در کنار ویژگی‌های دیگری که این ورق‌ها دارند، باعث شده نقش مهمی در تولید بسیاری از مقاطع فولادی داشته باشند. در واقع ورق سیاه را می‌توان به‌عنوان یک مقطع پایه و ماده اولیه مورد نیاز برای ساخت برخی محصولات فولادی در نظر گرفت. این موضوع باعث شده ورق سیاه جایگاه ویژه‌ای در صنعت تولید فولاد داشته باشد.

در ادامه به‌طور کامل با ورق سیاه، ویژگی‌ها، کاردبردها و مهم‌ترین مقاطعی که با استفاده از آن تولید می‌شوند آشنا می‌شویم. اگر شما نیز مشتاق کسب اطلاعات در رابطه با این مقطع پرکاربرد هستید تا انتهای متن با ما همراه باشید.

ورق سیاه را بهتر بشناسیم

ورق سیاه از مهم‌ترین تولیدات صنعت فولاد به‌شمار می‌آید و از پرمصرف‌ترین‌های جهان است. این مقطع از روش نورد گرم تولید شده و دارای ویژگی‌های به‌خصوصی است تا امکان استفاده از آن در صنایع مختلف به‌وجود بیاید. در روش نورد گرم از انرژی و تکنولوژی کم‌تری نسبت به نورد سرد استفاده می‌شود. به همین دلیل نیز هزینه نهایی تولید مقاطع کاهش یافته و در نتیجه قیمت ورق سیاه از بسیاری از مقاطع موجود در بازار کم‌تر است.

ورق‌هایی که با استفاده از روش نورد سرد ساخته می‌شوند دارای سطحی صاف هستند و مقاومت و شکل‌پذیری آنها نیز زیاد است. اما این استفاده از ورق‌ها برای تولید مقاطعی که نیازی به سطح مقطعی یک‌دست ندارند مناسب نیست. چراکه صرفه اقتصادی نداشته و باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.

به‌طور کلی باید گفت ورق سیاه مقاومت و شکل‌پذیری بالایی دارد اما سطح آن به‌دلیل قرارگیری در معرض دمای بسیار بالا کدر، مات و کمی غیر یک‌نواخت است. پس در صنایعی که ظاهر مقطع مهم نباشد، ورق سیاه بهترین گزینه است.

چرا فروش ورق سیاه رونق دارد؟

قیمت ورق سیاه نسبت به ورق‌های روغنی کم‌تر بوده و دلیل این موضوع نیز آسان و کم‌هزینه بودن روش تولید آن است. ورق سیاه پس از تحمل گرمای زیاد در دمای محیط خنک می‌شود. این فرآیند باعث ایجاد تغییر در ساختار ملکولی فولاد شده و در نهایت منجر به افزایش مقاومت و شکل‌پذیری آن خواهد شد.

با توجه به ایجاد این ویژگی‌های مهم همواره شاهد فروش ورق سیاه به صنایع مختلف هستیم. هر صنعتی که برای تولیدات خود کیفیت سطح را در نظر نداشته باشد می‌تواند از این مقطع استفاده کند. به همین دلیل نیز ورق سیاه را پایه‌ای در صنعت فولاد می‌دانند.

قیمت ورق سیاه

ورق سیاه در کوره‌های مخصوص و بدون نیاز به استفاده از تکنولوژی خاصی تولید می‌شود. به همین دلیل نیز تولید آن راحت و بی‌دردسر است. در نتیجه کارخانه‌های مختلف می‌توانند این مقطع را در حجم بالا تولید کنند.

با توجه به اینکه هزینه تولید ورق سیاه  کم است و همچنین با عرضه به موقع آن در بازار شاهد پیشی ‌گرفتن میزان تقاضا بر عرضه نیستیم، قیمت ورق سیاه همواره نسبت به دیگر مقاطع کمتر است.

البته در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش نرخ ارز و بالا بودن میزان تورم، ورق سیاه نیز با افزایش قیمت همراه بود. اما با توجه به یک‌سان بودن این شرایط برای تمام مقاطع، باز هم قیمت این نوع ورق به‌صرفه‌تر است. 

محصولات وابسته به ورق سیاه کدام‌اند؟

ورق سیاهی که طی فرآیند نورد گرم تولید می‌شود دارای خواص مکانیکی مناسبی است و ازین‌رو به‌عنوان ماده اولیه در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از دلایل مهم استفاده از این مقطع در صنایع، قیمت ورق سیاه است. با توجه به پایین بودن هزینه‌های تولید این مقطع و مقرون‌به‌صرفه‌بودن آن می‌توان از ورق سیاه در تولید محصولات زیر استفاده کرد:

  • پروفیل

  • لوله‌های داربست

معرفی کامل پروفیل

پروفیل مقطعی کاربردی است که به‌صورت بسته یا باز و در اشکال مربعی یا مستطیلی تولید می‌شود. قیمت پروفیل با توجه به نوع آن که می‌تواند ساختمانی یا صنعتی باشد متفاوت است. این مقطع را می‌توان یکی از مهم‌ترین محصولات وابسته به ورق سیاه دانست.

ورق سیاهی که برای تولید پروفیل مورد استفاده قرار می‌گیرد باید با توجه به استاندارد ST۳۷.۲ یا استاندارد JIS G ۳۱۳۱,۳۱۳۲ تولید شود. ترکیبات آن نیز شامل مقادیر دقیق و مشخص‌شده‌ای از فسفر، گوگرد، مگنز، کربن و سیلیس باشد.

فروش پروفیل

فروش پروفیل

پروفیل‌ها در 2 نمونه ساختمانی و صنعتی تولید می‌شوند. لازم به ذکر است برای تولید نمونه‌های صنعتی که دارای ضخامت بالایی هستند می‌توان از ورق‌های آلومینیومی نیز استفاده کرد. البته درصورت استفاده از ورق‌های سیاه، شاهد قیمت پایین آنها خواهیم بود.

فروش پروفیل با توجه به کاربردی بودن این مقطع و قیمت مناسبی که دارد بسیار رایج شده است. از صنایعی که پروفیل نقش مهمی در آنها دارد می‌توان به ساخت خودرو، پروژه‌های ساختمان‌سازی، سدسازی، ساخت بیلبورد، کشتی‌سازی، صنایع نظامی، ساخت اسکلت فلزی ساختمان، در و پنجره و ساخت دستگاه‌های صنعتی اشاره کرد.

معرفی لوله‌های داربست

قیمت ورق سیاه و ویژگی‌های کاربردی آن باعث شده تا این مقطع در تولید لوله‌های داربستی نیز مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به اینکه لوله‌های داربستی قرار نیست هیچ‌گونه سیالاتی انتقال دهند، روش تولید راحتی نیز دارند.

قیمت لوله داربستی نیز نسبت به سایر لوله‌های درزدار و بدون درز موجود در بازار کم‌تر است. بیشترین کاربرد این مقاطع را در صنعت ساختمان‌سازی و حین ساخت برج و سازه‌های بلند می‌بینیم.

فروش لوله داربستی

لوله‌های داربستی در ساختمان‌سازی نقش دارند اما نمی‌توان به‌عنوان مصالح از آنها استفاده کرد. این مقاطع زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بخواهیم به بخش‌های مختلف یک سازه دسترسی آسان‌تری داشته باشیم.

به همین دلیل نیز فروش لوله داربستی به سازمان‌های دولتی یا شخصی که در این صنعت فعالیت دارند رایج است. این مقاطع باید با بالاترین کیفیت تولید شوند تا علاوه‌بر دسترسی آسان به سازه به حفظ ایمنی افراد، افزایش سرعت ساخت‌وساز و امکان کار گروهی را نیز کمک کنند.   

جمع‌بندی

قیمت ورق سیاه به‌دلیل عدم استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در تولید آن نسبت به دیگر ورق‌های بازار مانند نوع روغنی کم‌تر است. این موضوع در کنار مقاومت، خواص مکانیکی و قابلیت شکل‌پذیری مناسب باعث شده از این مقطع در تولید محصولات فولادی مانند پروفیل و لوله‌های داربستی استفاده شود.

پروفیل‌ها نوعی مقطع پرکاربرد هستند که به‌صورت توخالی و در اشکال مختلف تولید می‌شوند. لوله‌های داربستی نیز در صنعت ساخت‌وساز و برای دسترسی راحت به بخش‌های مختلف یک سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.