شیر خشک نوزاد و اندازه گیری آلودگی های آن در آزمایشگاه مواد غذایی

رپرتاژ آگهی: از آنجا که شیر خشک یکی از مهم ترین منابع غذایی طی چندین ماه در دوران رشد و نمو نوزاد است و با توجه به پایین بودن سیستم ایمنی نوزاد، کیفیت شیر خشک از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

متاسفانه ممکن است شیر خشک در هنگام فرآوری در کارخانه، به دلیل آلودگی مواد اولیه در تهیه شیر خشک یا به دلیل آلودگی های تجهیزات کارخانه و علاوه براین بعد از بازکردن درب قوطی شیر خشک در منزل به عوامل بیماریزایی آلوده شود که برخی از این موارد می توانند در کوتاه مدت اثر کرده و باعث مسمومیت های غذایی و التهابات گوارشی مانند اسهال، استفراغ و حتی در مواردی باعث مننژیت (التهاب پرده های محافظتی مغز) و پخش شدن عفونت در خون شده که اگر به موقع درمان نشود منجر به مرگ می شود.

لازم است بدانید که همیشه اینگونه نیست که عوارض ناشی از مصرف شیر خشک آلوده در طی مدت زمانِ کوتاهی نمایان شوند، گاهی مصرف آن در دراز مدت، باعث درگیر شدن کودک با بیماریهایی مانند انواع سرطان، اختلالات اُتیسمی، کمبود وزن و کوتاهی قد می شود.

آلودگی های میکروبی

برخی از آلودگی های شیر خشک عبارت است از:

آلودگی های میکروبی

باکتری ها موجودات بسیار ریزی هستند که زیر میکروسکوپ به اشکال مختلف کروی، مارپیچی، رشته ای و ... دیده می شوند که در آب، خاک، بدن حیوانات و انسان زندگی می کنند و برخی از آنها بیماری زا هستند. باکتری هایی مانند باسیلوس سرئوس، استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیاکلی، سالمونلا، کرونوباکتر ساکازاکی و ... می توانند شیر خشک را آلوده کنند که متاسفانه بعضی از این باکتری ها سمومی تولید می کنند یا در شرایط نامساعد، به شکل هایی در می آیند که نسبت به حرارت دادن مقاوم هستند و به راحتی از بین نمی روند و تغذیه کودک با  این شیر خشک آلوده به باکتری باعث التهابات گوارشی مانند اسهال، استفراغ و حتی در مواردی جدی تری منجر به مننژیت و گسترش عفونت در خون و مرگ نوزاد می شوند. در برخی آمار اعلام شده در جهان، مصرف شیر خشک آلوده به باکتری باعث بستری شدن و مرگ نوزادان شده است.

آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم دارنده مقام بهترین آزمایشگاه کل کشور در سال 1402، قادر به انجام آزمون های میکروبی شمارش کلی میکروارگانیسم ها، کپک و مخمر، سالمونلا، اشریشیا کلی، استافیلوکوکوس اورئوس، باسیلوس سرئوس و ... مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی می باشد.

آلودگی به سم قارچی یا آفلاتوکسین

با رشد نوعی کپک در خوراک دام، سموم قارچی تولید می شوند که بعد از تغذیه دام از غذای آلوده و ورود این سم به بدن دام، این سم قارچی به شکل دیگری از سم تحت عنوان آفلاتوکسین M1 تبدیل شده که به شیر منتقل می شود که متأسفانه در طی فرآیند های حرارتی و تولید شیر خشک از بین نمی رود.

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC)، معتقد است که آفلاتوکسین M1 در گروه احتمالاً سرطان زا برای انسان طبقه بندی می شود. از آنجا که نوزادان در چند ماه اول زندگی بخصوص تا شش ماهگی دچار برخی تغییرات آسیب پذیر در رشد و تکامل می شوند، مصرف شیر خشک آلوده به این سم می تواند منجر به کاهش و تأخیر در رشد، سرکوب سیستم ایمنی و افزایش حساسیت به بیماریهای عفونی شود.

اندازه گیری آفلاتوکسین M۱ و دیگر سموم قارچی یا مایکوتوکسین ها در آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم به کمک دستگاه های پیشرفته و مجهز قابل اندازه گیری است که نتایج آن منطبق با نتایج آزمایشگاه های اروپا می باشد.

آلودگی به فلزات سنگین

فلزات سنگین سمی مانند سرب، جیوه، کادمیوم، آرسنیک و ... که هم به طور طبیعی در خاک، آب و هوا وجود دارند و هم از طریق فعالیت های انسانی مانند صنایع، دود ماشین، فعالیت های کشاورزی و ... وارد محیط زیست و زنجیره غذایی می شوند. نزدیک بودن محل گاوداریها به نواحی صنعتی، معادن، خطوط تردد وسایل نقلیه و مناطقی که آلودگی هوا زیاد است و استفاده از ظروف و تجهیزات نامناسب برای حمل و نقل شیر، می تواند باعث ورود فلزات سنگین به شیر شود. علاوه براین، این آلاینده های مواد غذایی در هنگام فرآوری و بسته بندی در کارخانه ها نیز ممکن است به شیر خشک اضافه شوند.

متأسفانه کودکان بیشتر در معرض سمیت فلزات سنگین هستند. به دلیل اینکه عملکرد سم زدایی و سیستم ایمنی آنها نسبت به بزرگسالان ضعیف تر است و از طرفی کودکان نسبت به وزنشان، غذای بیشتری مصرف می کنند، بنابراین جذب فلزات سنگین در آنها می تواند 40 تا 90 درصد بیشتر از بزرگسالان باشد. جالب است بدانید که مدت زمانی که طول می کشد تا بدن، نیمی از فلز سنگینی که دریافت کرده را دفع کند برای جیوه حدود 20 سال و برای سرب حدود 32 سال می باشد.

طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا حتی مقادیر پایین فلزات سنگین در غذای کودکان هم می توانند اثرات مخربی روی رشد مغزی گذاشته و منجر به کاهش ضریب هوشی و بیماری هایی از جمله اُتیسم می شوند. آزمون فلزات سنگین مانند سرب، کادمیوم، جیوه، آرسنیک و .. به کمک دستگاه اسپکتروسکوپی جذب اتمی (AA) در بهترین آزمایشگاه مواد غذایی کشور قابل اندازه گیری می باشد.

ملامین در شیر خشک

شاید باور این موضوع و وجود ردپایی از ملامینی که در ساخت ظروف استفاده می شود، در شیر سخت باشد. بزرگترین رسوایی حضور ملامین در شیر خشک مربوط به کشور چین در سال 2008 است که منجر به بستری شدن 50 هزار و مرگ 6 نوزاد شد. طبق گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، 82 درصد از نوزادانی که بیمار شدند، 2 ساله یا کمتر بودند. اکنون این سوال مطرح می شود که چرا ملامین را به شیر اضافه می کنند؟! افراد سودجو و متقلب با هدف افزایش حجم شیر، با اضافه کردن آب، شیر را رقیق کرده و برای جبران کاهش پروتئین شیر به آن ملامین می زنند. ملامین هم سرشار از نیتروژن است و از آنجا که معمولاً برای اندازه گیری پروتئین شیر، میزان نیتروژن آن اندازه گیری می شود، افزودن این ترکیب به شیر بطور کاذب نشان دهنده پروتئین در شیر و لبنیات است. بر اساس گفته سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA)، مصرف ملامین باعث آسیب به کلیه و ایجاد سنگ کلیه می شود. علاوه بر این، منجر به اختلالات تولید مثلی، سرطان مثانه و یا حتی مرگ در نوزادان می شود.

آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم

 آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم

آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم یک شرکت خصوصی دانش ‌بنیان است که بیش از ۲۰ سال از شروع فعالیت آن در حوزه سلامت مواد غذایی می‌گذرد. تمرکز خدمات مرجعان خاتم بر روی آموزش و تحقیقات مرتبط با خوراک انسان و دام است و این شرکت، رسالت اصلی خود را مشارکت مؤثر در حفظ سلامت و بهداشت جامعه می‌داند. اکنون آزمایشگاه مرجعان خاتم به عنوان بهترین آزمایشگاه مواد غذایی کل کشور شناخته شده است و خدمات آزمایشگاهی خود را در شش شعبه در داخل کشور و یک شعبه خارجی واقع در روسیه ارائه می دهد.

مرجعان خاتم شناخته شده ترین آزمایشگاه همکار غذا و دارو، آزمایشگاه همکار دامپزشکی و آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد ایران می‌باشد که به واسطه حضور کارشناسان مجرب و در اختیار داشتن دستگاه ‌های پیشرفته آزمایشگاهی و نیز تجربیات ارزنده، خدمات آزمایشگاهی را با دقت و صحت بالا و در کمترین زمان ممکن به متقاضیان و محققان عرضه می‌کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.