سهام عدالت چیست؟

رپرتاژ آگهی: سهام عدالت ( کارگزاری ) به سهام شرکت‌های دولتی بورسی و غیربورسی مختلف گفته می‌شود که به‌صورت یک سبد ترکیبی در دهه ۸۰ در اختیار اقشار ضعیف جامعه قرار گرفت. این سهام در واقع چیزی شبیه به یارانه امروزی بود، با این تفاوت که به‌صورت سهم به هر فرد از اعضای خانواده‌های منتخب تعلق گرفت و هر چند وقت یکبار هم سودی را به سهامداران ارائه می‌داد.

 چند سال بعد از ارائه سهام عدالت و در سال ۹۹، دولت به دنبال گسترش بازار سرمایه تصمیم گرفت تا سهام عدالت را آزاد کند. به این ترتیب هر فردی که قصد فروش سهام عدالت خود را داشت می‌توانست این کار را انجام دهد. چندی بعد دولت از فروش سهام عدالت هم جلوگیری کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سهام عدالت و اتفاقات مربوط به آن در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی سهام عدالت

در پاسخ به این سوال که سهام عدالت چیست باید بگوییم که سهام عدالت سبدی از سهام چندین شرکت دولتی است که در اوایل دهه ۸۰ به قشر ضعیف، کارگران و کارمندان تعلق گرفت. این سبد از سهام ۴۹ شرکت بورسی و غیربورسی تشکیل شده است.

دولت به منظور کمک به اقضار ضعیف جامعه و همچنین کاهش سهم خود در این شرکت‌ها دست به این اقدام زد. به این ترتیب این شرکت‌ها بخشی از سهام خود را بین مردم تقسیم کردند و هر چند وقت یکبار هم سودی را در اختیار آنها قرار دادند. این سهام به همین شکل مانده بود تا اینکه دولت در سال ۹۹ تصمیماتی درباره آن گرفت تا تغییراتی را در وضعیت مالکیت و خرید و فروش این سهام ایجاد کند.

سهام عدالت از سهام کدام شرکت‌ها تشکیل شده است؟

همان‌طور که اشاره کردیم، سهام عدالت از سهام ۴۹ شرکت دولتی تشکیل شده که ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی هستند. در جدول‌های زیر این شرکت‌های بورسی و غیربورسی را به شما معرفی می‌کنیم:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

تغییرات سهام عدالت در سال ۹۹

هر سهام عدالت که به هر عضو از خانواده‌های موردنظر تعلق گرفته بود، ۵۰۰ هزار تومانی بود. دولت بعدها اعلام کرد که خانواده‌هایی که می‌خواهند سهام بیشتری داشته باشند و سود بیشتری هم دریافت کنند، می‌توانند با واریز ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر، سهام خود را به سهام یک میلیون تومانی تبدیل کنند.

سهام عدالت مستقیم

در روش سهام داری مستقیم، افراد می‌توانستند سبد سهام عدالت خود را مدیریت کنند و هر تعدادی از سهام آن را که بخواهند بفروشند و یا به آنها اضافه کنند.

بعد از این اتفاق و به دلیل افزایش خرید و فروش، دولت اجازه فروش سهام عدالت را پس گرفت. در ابتدا افراد می‌توانستند ۳۰ درصد از سهام عدالت خود را بفروشند، اما با تغییر این قانون در حال حاضر همه چیز مبهم است و فعلا سهام عدالت به همان شکل اولیه باقی مانده است. 

سهام عدالت غیر مستقیم

سهام عدالت غیر مستقیم

سهام عدالت غیر مستقیم برای افرادی بود که نمی‌خواستند شرایط سهام عدالت خود را تغییر دهند. به این ترتیب سهامداران غیر مستقیم نمی‌توانند سهام خود را خرید و فروش کنند و فقط سود آن به حسابشان واریز می‌شود. البته در حال حاضر تفاوت چندانی بین سهام عدالت مستقیم و غیرمستقیم وجود ندارد و هر دوی آنها غیر قابل معامله هستند، ولی ممکن است در آینده دوباره امکان فروش برای سهام عدالت مستقیم ایجاد شود.

سهام عدالت متوفیان چه می‌شود؟

سهام عدالت افراد متوفی پایمال نمی‌شود، بلکه به وراث تعلق می‌گیرد. البته این سهام را هم نمی‌توان فروخت. فقط برای انتقال این سهام به وراث مدارک زیر لازم است:

  • مدارک فرد متوفی مانند کارت ملی و شناسنامه باطل شده

  • کارت ملی وراث

  • گواهی انحصار وراثت

  • شماره شبای بانکی تمام وراث

  • نشانی و کدپستی محل زندگی یکی از وارثان

چگونه سود سهام عدالت را دریافت کنیم؟

برای اینکه سود سهام عدالت را برای شما واریز کنند، در ابتدا باید سهام عدالت داشته باشید. در مرحله بعدی باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنید. شاید بپرسید که سجام چیست سجام سامانه اطلاعات جامع مشتریان است. این سامانه اخیرا از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار برای یکپارچه سازی اطلاعات مشتریان حقیقی و حقوقی ایجاد شده است.

برای اینکه شما را به‌عنوان یک فرد حقیقی بشناسند و سود سهام عدالت را برایتان واریز کنند، باید در این سامانه عضو شوید و اطلاعات خود را تکمیل کنید.

نحوه ثبت نام در سامانه سجام

همان‌طور که گفتیم، سامانه سجام به تازگی و به منظور جمع آوری اطلاعات مشتریان بازار سرمایه ایجاد شده است. برای ثبت‌نام در سامانه سجام باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در ابتدا به سامانه سجام به آدرس sejam/ مراجعه کنید.

  2. در مرحله بعدی گزینه ثبت‌نام در سجام را انتخاب کنید.

  3. در ادامه صفحه جدیدی باز می‌شود که باید شماره موبایل و کد امنیتی را وارد کنید. توجه داشته باشید که شماره موبایل باید به نام خودتان باشد.

  4. در مرحله بعد باید کد تاییدی که برایتان پیامک می‌شود را به همراه کد ملی خودتان وارد کنید. همچنین باید نوع مشتری (حقیقی یا حقوقی) را نیز انتخاب کنید.

  5. در ادامه باید مرحله به مرحله اطلاعات خواسته شده را به دقت و از روی شناسنامه در کادرهای موردنظر وارد کنید. توجه داشته باشید که در یکی از مراحل باید با کارت بانکی یک هزینه ۱۰ هزار تومانی هم بپردازید.

  6. بعد از اینکه ثبت‌نام شما تکمیل شود یک کد پیگیری دریافت می‌کنید که نشان دهنده موفقیت آمیز بودن ثبت‌نام شماست.

توجه داشته باشید که قبل از فروش سهام عدالت و یا خرید و فروش هر سهم دیگری، اموزش بورس و سرمایه گذاری و بیمه را در سایت لرنینگ کاریزما و یا آموزشگاه‌های معتبر ببینید. به این ترتیب معاملات بهتر و پرسودتری خواهید داشت.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.