بررسی جامع از انواع طلا برای سرمایه‌گذاری، چه طلایی بخریم؟

رپرتاژ آگهی:  امروزه علاوه بر خرید طلا به صورت فیزیکی، امکان خرید و فروش طلا در بورس و سامانه‌های آنلاین نیز فراهم شده‌است. اشکال تازه طلا به مردم امکان می‌دهد تا هم از ویژگی‌های مثبت طلا بهره‌مند شوند و هم با راحتی بیشتری در آن سرمایه‌گذاری کنند. در این مقاله اشکال مختلف طلا و مزایا و معایب هرکدام از آنها را بررسی می‌کنیم. در پایان این مقاله می‌توانید با توجه به مقدار سرمایه، سطح ریسک و میزان بازدهی مورد نظرتان، یکی از آنها را انتخاب کرده و سرمایه‌گذاری کنید.

سرمایه‌گذاری در طلای فیزیکی

طلای فیزیکی به شکل‌های مختلفی در دسترس است، از زیورآلات تا سکه، شمش طلا و طلای آب شده. این نوع طلا در زندگی روزمره همه ما بسیار استفاده می‌شود. با این حال اگر بخواهیم از نظر سرمایه‌گذاری آنها را بررسی کنیم، کدام گزینه بهتری محسوب می‌شود؟

سرمایه‌گذاری در طلای زینتی

طلای زینتی در انواع و وزن‌های مختلفی ارائه می‌شود و محبوبیت بسیاری دارد. بازار طلا و طلافروشی‌ها همیشه یکی از شلوغ‌ترین بازارها به شمار می‌آید و مردم از دیدن زیورآلات طلا سیر نمی‌شوند. در این بازار برای هر سلیقه‌‌ای محصولی برای ارائه وجود دارد و می‌توان ساعت‌ها در میان مغازه‌ها گشت و گذار کرد. مهم‌ترین مزیت طلای زینتی زیبایی و قابل استفاده بودن آن است، اما از نظر سرمایه‌گذاری بهترین گزینه محسوب نمی‌شود.

برای خرید طلای زینتی، شما باید علاوه بر پول طلا، اجرت ساخت، سود فروشنده و مالیات هم بپردازید، اما در هنگام فروش تنها پول طلا را به شما می‌دهند. علاوه بر این نگهداری طلای زینتی کمی خطرناک است و امکان دزدی و سرقت وجود دارد. در نتیجه طلای زینتی برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت، اصلا گزینه خوبی نیست و برای سرمایه‌گذاری بلندمدت گزینه‌های بهتری نیز وجود دارد.

خرید طلای دست دوم یا بدون اجرت

طلای دست دوم، طلای زینتی است که فروخته شده‌است. طلافروشی‌ها آن را به قیمت طلا از مشتریان می‌خرند و دوباره با اضافه کردن سود خود می‌فروشند. پس در خرید طلای دست دوم، سود فروشنده سرجای خود باقی می‌ماند و ممکن است از شما مالیات هم دریافت کنند. در خرید طلای دست دوم باید بسیار دقت کنید، چون ممکن است به شما طلای تقلبی بفروشند.

کارشناسان بازار، خرید طلای دسته دوم را توصیه نمی‌کند، چون این کار به تجربه و دانش فنی نیاز دارد. آقای آیت محمد ولی یکی از روسای قبلی اتحادیه طلا و جواهر، به مردم توصیه می‌کند که طلای زینتی خود را از فروشگاه‌های دارای جواز کسب خریداری کنند، چون ریسک کمتری دارد و احتمال تقلب بسیار پایین‌تر است.

خرید طلای آب شده

در سال‌های اخیر، علاوه بر خرید سکه و طلای زینتی، خرید طلای آب شده هم به گزینه‌ها اضافه شده‌است. طلای آب شده از ذوب کردن طلای زینتی موجود در بازار به وجود می‌آید. عیار این طلا معمولا در حدود ۱۸ عیار یا کمی پایین‌تر از آن است. عیار طلای آب شده و مشخصات آن را با یک کد ۶ رقمی روی آن حک می‌کنند. به این کد ۶ رقمی اَنگ می‌گوییم. با وارد کردن این کد در «سامانه نمایش جواب انگ طلا» می‌توانید از درستی مشخصات طلای آب شده خود اطمینان پیدا کنید.

شما برای خرید طلا آب شده مالیات و اجرت نمی‌پردازید اما هنوز امکان تقلب و خطرات امنیتی وجود دارد. نگهداری مقادیر بالای طلای آب شده ریسک بالایی دارد و به یک دغدغه بزرگ برای شما تبدیل می‌شود.

سرمایه‌گذاری در شمش طلا

شمش طلا نسبت به طلای آب شده مزیت‌های بیشتری دارد. شمش طلا در وزن‌های مختلف، به صورت بسته‌بندی شده و با عیار ۲۴ به فروش می‌رسد. تمام مشخصات شمش طلا روی بسته‌بندی آن نوشته شده، در نتیجه احتمال تقلب در وزن و عیار آن بسیار کم است. مهم‌ترین مشکل شمش طلا کارمزد بالای خرید است. معمولا شمش‌های طلا قیمت بالاتری نسبت به طلای آب شده دارند و برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت مناسب نیستند. علاوه بر این خطر سرقت و دزدی شمش طلا نیز همیشه وجود دارد.

خرید سکه طلا

رسیدیدم به یکی از محبوب‌ترین اشکال طلا، که همان سکه است. اگر نمودارهای باز‌دهی بازارهای مختلف را دیده باشید، بازدهی سکه طلا از طلای زینتی، طلای آب شده، دلار و حتی مسکن هم بیشتر است. سکه طلا در وزن‌های مختلفی عرضه می‌شود، از سکه‌های گرمی تا ربع سکه، نیم سکه و سکه تمام.

اگر می‌خواهید در معامله سکه طلا سود کنید، باید زمان خرید و فروش آن را بشناسید. مهم‌ترین تفاوت سکه با دیگر اشکال طلا، حباب قیمتی است. همین حباب قیمتی منجر به نوسانات بالای آن می‌شود و ریسک خرید سکه را افزایش می‌دهد. حباب سکه یعنی قیمت سکه از مقدار طلایی که در آن به کار رفته چندین درصد بالاتر است. بیشترین حباب قیمتی مربوط به ربع سکه است و نیم سکه و سکه تمام در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

سرمایه‌گذاری در طلای مجازی

با پیشرفت تکنولوژی و محصولات مالی، امکان خرید و فروش طلا به صورت مجازی هم فراهم شده‌است. محصولات مالی تازه‌ای وارد بازار شده‌اند که به شما امکان می‌دهند تا بدون نگهداری طلا، از مزایای آن بهره‌مند شود. در این قسمت به بررسی این اشکال تازه‌ می‌پردازیم و شما را با گزینه‌های جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاری طلا آشنا می‌کنیم.

خرید طلا در بازار جهانی فارکس

مطمئنا نام بازار جهانی فارکس به گوشتان رسیده‌است. در این بازار جهانی روزانه میلیاردها دلار معامله می‌شود و بازیگران اصلی آن، بانک‌های مرکزی در سراسر دنیا هستند. نقدینگی معاملات و دارایی‌های آن بسیار بالا است و معاملات کاملا روان و بدون تاخیر انجام می‌شوند. شما می‌توانید طلا را با واحد اُنس و به صورت دلاری در بازار جهانی فارکس خرید و فروش کنید اما دسترسی ما ایرانی‌ها به این بازار جهانی راحت نیست. از طرفی نوسان طلا در بازار جهانی زیاد است. اگر با معامله در بازار فارکس آشنا نباشید ممکن است با ضرر رو به رو شوید.

خرید طلا در سامانه آنلاین خرید و فروش طلا

سامانه آنلاین خرید و فروش طلای میلی به عنوان سایت رسمی خرید و فروش طلا، درست مثل فروشگاه‌های آنلاین، به شما امکان می‌دهند تا به راحتی طلا بخرید. برای خرید از سایت‌ها و اپلکیشن‌های خرید طلا، حتما به مجوز‌های قانونی سایت دقت کنید. از طرف دیگر عیار طلای مورد معامله، کارمزد خرید و فروش و نحوه تحویل طلای خریداری شده نیز بسیار مهم است.

سامانه میلی، یک پلتفرم خرید و فروش آنلاین طلاست. میلی مجوزهای لازم را از سازمان امور صنفی و رایانه‌ای و دیگر مراجع قانونی برای معامله طلا به صورت آنلاین دریافت کرده‌است. شما می‌توانید در سامانه میلی پول نقد خود را به طلا تبدیل کنید و هر زمان که خواستید، طلای خود را به صورت طلای آب شده تحویل بگیرید. نسخه اپلیکیشن میلی نیز برای دسترسی راحت‌تر موجود است و می‌توانید به راحتی آن را از سایت milli.gold دانلود کنید.

خرید و فروش به مقدار دلخواه

یکی از مشکلاتی که برای خرید طلا وجود دارد حداقل مقدار خرید است. میلی این مشکل را حل کرده و واحد خرید طلا را به یک میلی گرم کاهش داده‌ است. هر میلی گرم یک هزارم گرم است، یعنی می‌توانید به اندازه یک هزارم گرم طلا بخرید. به عنوان مثال اگر هر گرم طلا ۲ میلیون و پانصد هزار تومان باشد، امکان خرید یک میلی‌گرم طلا به قیمت ۲۵۰۰ تومان در میلی فراهم است.

خرید و فروش آنی، بدون محدودیت زمانی

مزیت مهم دیگر میلی، خدمات شبانه‌روزی آن است. تمام اشکال سرمایه‌گذاری طلا که بررسی کردیم، محدودیت زمانی دارند. در سامانه خرید طلای میلی، این محدودیت وجود ندارد و خدمات به صورت شبانه‌روزی ارائه می‌شود. در جدول زیر ویژ‌گی‌های مربوط به این سامانه را به صورت خلاصه برای شما آورده‌ایم.

میلی چیست؟

یک سامانه خرید و فروش آنلاین طلا

واحد خرید طلا در میلی

یکی میلی‌گرم برابر با یک هزارم گرم

قیمت طلا در میلی

براساس قیمت طلای ۱۸ عیار در بازار

دریافت فیزیکی طلا در میلی

امکان‌پذیر است و براساس مضربی از یک گرم به شما تحویل داده می‌شود

زمان خرید و فروش طلا در میلی

۲۴ ساعت شبانه‌روز

پشتوانه طلای میلی

به اندازه حجم طلایی که در میلی معامله می‌شود در خزانه بانک نگهداری شده‌است.

اپلیکیشن خرید طلای میلی

از آدرس milli.gold می‌توانید دانلود کنید.

برداشت مبلغ از حساب در میلی

از طریق شماره شبای وارد شده حساب بانکی و براساس سیکل پایا

نگهداری امن طلا در حساب طلای میلی

طلای آب شده‌ای که می‌خرید در بستر امن حساب طلای میلی شما نگه‌داری می‌شود. هر زمان که بخواهید می‌توانید از طلای موجود در حساب طلایتان بفروشید یا به آن بیفزایید، هم‌چنین در صورتی که قصد دریافت فیزیکی طلای خود را داشته باشید، این کار به راحتی پس از ثبت درخواست دریافت طلا در اپلیکیشن میلی قابل انجام می شود. برای این منظور، همکاران تیم پشتیبانی میلی با شما در ارتباط خواهند بود.

سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه در بورس کالا

گواهی سپرده کالایی، نشان‌دهنده مالکیت شما بر یک کالاست. در این مورد، کالای شما در انبارهای بورس کالا نگهداری می‌شود و گواهی مالکیت آن مورد معامله قرار می‌گیرد. گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا هم به همین شکل است. سکه مورد نظر در خزانه بورس کالاست و شما گواهی سپرده آن را خرید و فروش می‌کنید. با خرید گواهی سپرده سکه می‌توانید از نوسانات قیمتی سکه بهره‌مند شوید و دغدغه‌ای برای نگهداری و امنیت سکه خود نداشته باشید. نکته منفی این مورد، در دسترس نبودن دارایی شما برای مدت مشخصی است، یعنی برای تحویل گرفتن سکه‌های خود باید مدت زمانی را صبر کنید. از طرفی برای خرید و فروش گواهی سکه در بورس کالا نیاز به کد معاملاتی بورس کالا دارید.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلای بورس

صندوق‌های طلای بورسی یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای خرید طلا هستند. این صندوق‌ها با پشتوانه طلا در بورس ارائه می‌شوند و می‌توان با مقادیر کم هم طلا خرید. صندوق‌های طلا نقدشوندگی نسبتا خوبی دارند و از نظر امنیتی مناسب هستند. برای خرید آنها باید کد بورسی داشته باشید و مانند سهام به خرید و فروش آنها بپردازید.

نکته منفی خرید صندوق‌های طلا این است که شما نمی‌توانید به صورت مستقیم دارایی خود را مدیریت کنید. دارایی این صندوق‌ها معمولا از درصد کمی سپرده بانکی، گواهی سپرده سکه و طلا تشکیل شده‌است. سبد دارایی آنها توسط مدیران دارایی صندوق چیده می‌شود و شما فقط می‌توانید لیست دارایی‌ها را بررسی کنید.

مقایسه بازارهای طلا برای سرمایه‌گذاری

طلای زینتی

صندوق طلا

گواهی سپرده سکه

طلا بازار فارکس

سکه طلا

شمش طلا

طلای آب‌شده

طلای دست دوم

سامانه خرید طلای میلی

 

سرمایه‌گذاری بلندمدت

 

 

 

 

 

 

سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت

 

 

 

 

 

سادگی فرایند خرید

 

 

 

 

 

 

 

 

پرداخت مالیات

 

 

 

 

 

 

 

 

پرداخت اجرت و هزینه سنگ

 

 

 

نقدشوندگی

 

 

 

 

 

 

 

ریسک تقلب

 

 

 

 

 

 

حباب قیمتی

 

 

 

خرید در مقدار دلخواه

 

 

 

فروش در مقدار دلخواه

 

 

 

 

 

 

 

 

خرید با سرمایه اندک

 

 

 

 

 

 

 

خرید و فروش آنی

 

 

 

 

 

 

 

 

خرید و فروش شبانه‌روزی

در چه طلایی سرمایه‌گذاری کنیم؟

سرمایه‌گذاری در انواع طلا کاملا بستگی به دید شما دارد. ما مزایا و معایب انواع طلا را برای شما شمردیم و حالا می‌توانید با توجه به این نکات تصمیم‌گیری کنید. اگر می‌خواهید به صورت مداوم و بدون هیچ زحمتی پس‌انداز خود را به طلا تبدیل کنید. سامانه خرید و فروش طلای میلی پیشنهاد ما به شماست. در این سامانه می‌توانید در مقادیر بسیار کم طلا بخرید و به جای پول، طلا در کیف پول خود نگه دارید. هر زمان که خواستید هم امکان فروش طلای شما وجود دارد. یعنی هم از مزایای طلا بهره‌مند می‌شوید و هم دردسر خرید طلای فیزیکی را نخواهید داشت.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.