تیم ملی والیبال ایران در گام دوم لیگ جهانی والیبال ۲۰۱۶ بامداد شنبه در برزیل که میزبانی هفته اول این مسابقات را بر عهده دارد به مصاف تیم قدرتمند و سرشناس آمریکا رفت و با نتیجه ۳ بر یک شکست خورد. لوزانو تیم تحت هدایتش را با ترکیب اولیه سعید معروف، شهرام محمودی، میلاد عبادی‌پور، محمد جواد معنوی‌نژاد، محمد موسوی، عادل غلامی و مهدی مرندی به زمین فرستاد. تیم او اتفاقا خوب شروع کرد و در ست اول این دیدار با امتیاز ۲۵ بر ۲۳ به پیروزی رسید. اما در ابتدای ست دوم و با تعلل والیبالیست‌های ایران، آمریکا پیشی گرفت و در نهایت هم این ست را ۲۵ بر ۱۳ به سود خود خاتمه داد. بازیکنان ایران در ست سوم همچنان در حمله با مشکل مواجه بودند، ضمن اینکه دفاع روی تور آمریکا نیز چند بار مهاجمان ایران به‌ویژه شهرام محمودی را ناکام گذاشتند. نتیجه این ست که تا پایان پا به پا پیش می‌رفت ۲۷ بر ۲۵ به سود آمریکا تمام شد. بازیکنان آمریکا در این بازی برنامه ویژه‌ای برای مهار شهرام محمودی داشتند. دریافت‌های بازیکنان ایران در ست چهارم بهتر از ست‌های قبل بود و همین موضوع به سعید معروف اجازه بازی‌سازی بهتر را می‌داد اما با این حال حملات موثرتر بازیکنان آمریکا باعث پیش بودن این تیم در طول ست بود. هر دو تیم استفاده از پاس‌های سرعتی را راه حلی برای خروج از بحران‌های موقت خود می‌دانستند. امتیازات حساس این ست با استفاده از تکنولوژی چشم عقاب به آمریکا رسید تا آنها در نهایت ۲۶ بر ۲۴ برنده این ست و در نهایت ۳ بر یک برنده بازی شده باشند. شهرام محمودی، در این بازی ۱۶ امتیاز برای تیم کشورمان کسب کرد. متیو اندرسون نیز با کسب ۲۳ امتیاز، ستاره میدان بود.

مربیان چه گفتند

طبیعی است که لوزانو سرمربی تیم ملی از این دو باخت راضی نباشد اما او بازی دوم را گامی رو به جلو برای تیمش تحلیل می‌کند: «نه من و نه دیگر بازیکنان از باخت خوش‌مان نمی‌آید به خصوص مقابل تیمی مثل آمریکا اما به جز این مورد می‌توان بازی امروز را یک گام به جلو دانست. فکر می‌کنم چه از لحاظ تاکتیکی چه از لحاظ روحی از بازی اول خیلی بهتر بودیم. به‌طور کلی خیلی از بازی نخست بهتر بودیم. فقط باید گفت در آخر ست‌ها باید بهتر کار کرده و تمرکز خود را حفظ کنیم تا نتیجه بهتری بگیریم. در تمام پارامترها باید با دقت عمل کنیم. در ژاپن هم در ۳ بازی در امتیازات حساس موفق شدیم پیروز شویم باید سعی کنیم روی این مساله تمرکز بیشتری داشته باشیم. به هر حال نمی‌توان گفت بعد از دو باخت راضی هستم اما از این بابت که امروز این‌گونه بازی کردیم راضی هستیم، جنگیدیم و نسبت به بازی قبلی خیلی بهتر بودیم.» شهرام محمودی ستاره تیم هم مدعی است تیم ملی می‌توانسته بازنده این بازی نباشد: «بازی خوبی بود و ما در برخی از لحظات می‌توانستیم پیروز میدان باشیم اما اشتباهاتی داشتیم که به ضررمان تمام شد و باختیم. بازی نزدیکی بود و تمام بازیکنان زحمت کشیدند.

برای ما خیلی سخت است که بعد از تورنمنت سنگینی مثل انتخابی المپیک در ژاپن بخواهیم در برزیل لیگ جهانی را آغاز کنیم اما در بازی مقابل آمریکا ملی‌پوشان نشان دادند که شرایط بهتر شده است. مقابل آمریکا می‌توانستیم پیروز میدان باشیم. امیدوارم روند رو به رشدمان ادامه داشته باشد. زمان خواب ما به هم ریخته و در مدت ۴ روز هنوز به شرایط ایده‌آل نرسیده‌ایم اما اینها بهانه است و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه با تمام توان بازی کنیم. امیدوارم مقابل آرژانتین پیروز شویم تا به بازی‌های آینده امیدوارانه‌تر نگاه کنیم.» جان اسپرو سرمربی تیم ملی آمریکا هم از نزدیکی کیفیت فنی دو تیم گفت: «بازی بسیار نزدیکی را شاهد بودیم. هر دو تیم با یکدیگر آشنایی کامل داشتند. هر دو هم از تیم‌های خوب والیبال جهان به شمار می‌آیند. جابه‌جایی امتیازات گاهی موجب تفاوت بین دو تیم می‌شد اما روی هم رفته بازی بسیار نزدیکی بود و تفاوت زیادی بین دو تیم دیده نمی‌شد.»

سفر به صربستان

تیم ملی ایران امروز صبح هم آخرین بازی خود را در این مرحله از مسابقات مقابل آرژانتین و مربی نام آشنایش ولاسکو انجام داد و امروز بار خود را به مقصد صربستان می‌بندد. ایران سه بازی هم در این کشور انجام می‌دهد که برنامه آن در زیر آمده است:

پنج‌شنبه سوم تیر: ایران - بلغارستان (ساعت ۱۶) و برزیل - صربستان (ساعت ۱۹)

جمعه چهارم تیر: برزیل - ایران (ساعت ۱۶) و صربستان - بلغارستان (ساعت ۱۹)

شنبه پنجم تیر: بلغارستان - برزیل (ساعت ۱۶) و ایران - صربستان (ساعت ۱۹)