جنجال در استقلال بالا گرفت

دنیای اقتصاد: همان‌طور که انتظار می‌رفت اعلام محرومیت استقلال از نقل‌وانتقالات زمستانی به شدت برای این باشگاه گران تمام شده و فضا را متشنج کرده است. واضح است که عده‌ای در این میان سهل‌انگاری کرده‌اند و حالا میلیون‌ها هوادار از این بابت متضرر شده‌اند. شاید بعد از اعلام این خبر خیلی‌ها منتظر شنیدن حرف‌های علیرضا منصوریان بودند. در نهایت سه‌شنبه‌شب مصاحبه تصویری سرمربی استقلال در این مورد روی خروجی سایت رسمی باشگاه قرار گرفت، منتها انتشار این گفت‌وگو هم فقط کار را بدتر کرد؛ چراکه منصوریان عمده انرژی‌اش را روی انتقاد از مدیران قبلی گذاشته بود و می‌شد حدس زد که مدیران پیشین استقلال به دفاع از خودشان بپردازند.

نامه‌ای که پنهان شد

۲۴ساعت بعد از فاجعه، دیروز بالاخره مدیرعامل باشگاه استقلال در سطح رسانه‌ها ظاهر شد. رضا افتخاری در اولین مصاحبه‌اش اعتراف می‌کند نامه مجازات استقلال مدت‌ها پیش به دست مسوولان این باشگاه رسیده است: «وقتی این بحث محرومیت پیش آمد، ما پیگیر شدیم که لغوش کنیم اما پاسخی ندادند. این موضوع تقریبا ۸ دسامبر (۱۸آذر) بود که به ما اعلام شد. نهایتا روز سه‌شنبه نامه‌ای را ارسال کردیم که به همان دلیلی که شما نتوانستید مطالبات ما بابت جام‌جهانی را که مبلغی نزدیک به ۳۸۰ هزار دلار است بدهید، ما هم نتوانستیم پول عادل شیحی را بدهیم. در نهایت البته گفتیم که این پول پرداخت شد. ما درخواست کردیم که این حکم لغو شود و ما بتوانیم مجوز بازی بازیکنان جدید را بگیریم. ما یک وکیل ایتالیایی نیز داریم که حضورا پیگیری این موضوع را انجام می‌دهد.» افتخاری در مورد چگونگی وقوع این تعلل هم توضیح می‌دهد: «این بدهی‌ها مربوط به گذشته باشگاه است و تمام بازیکنانی که برای استقلال بازی کرده‌اند و پول‌شان را کامل نگرفته‌اند. ۵ بازیکن خارجی بوده‎‌اند که طلبشان را نگرفتند و ۴نفر از آنها هنوز پرونده‌شان در فیفا باز است.

آن اولتیماتومی که به ما دادند و ما را از جذب بازیکن در نیم‌فصل منع کردند، مربوط به بازیکن آلمانی - مراکشی یعنی عادل شیحی بوده است. ۴۷ هزار دلار از باشگاه طلب دارد و وقتی نامه‌ای به ما رسید، ما گفتیم می‌توانیم این مبلغ را پرداخت کنیم اما به دلیل تحریم‌ها به فیفا اعلام کردیم نمی‌توانیم آن را به دست بازیکن برسانیم. بعد از آن فیفا نامه‌ای برای ما فرستاد و گفتند که شماره حساب وکیل این بازیکن را می‌دهیم و به آن واریز کنید. بازهم ما گفتیم که نمی‌توانیم به حساب‌های خارجی واریز کنیم اما در نهایت از طریق یک صرافی این اتفاق رخ داد و ما مدارک واریز پول به حساب وکیل این بازیکن را ارائه کردیم. بازهم فیفا گفت که مدارک خوانا نیست اما همان روز از طریق DHL این مدارک را فرستادیم و به دست‌شان هم رسید.» با این حال امروز به خاطر همان تاخیرها، استقلال نقره‌داغ شده و حق استفاده از بازیکنان جدیدش را ندارد.

واکنش‌های تند به منصوریان

علیرضا منصوریان که خیلی دیر از مساله این نامه آگاه شده و بدون در نظر گرفتن آن برای نیم‌فصل دوم برنامه‌ریزی کرده بود، در واکنش تصویری به ماجرا مدیران پیشین استقلال را به باد انتقاد گرفت. حرف‌های او اما به مذاق افشارزاده و فتح‌الله‌زاده خوش نیامده و آنها را به واکنش واداشته است. دیروز افشارزاده که تا اوایل فصل مدیرعامل استقلال بود به «ایسنا» گفته: «من بدهی‌های زیادی از باشگاه استقلال را پرداخت کرده‌ام و اسناد آن موجود است و لازم نیست به آنها اشاره کنم. خود من منصوریان را به استقلال آوردم و بهترین‌ها را برایش گرفتم. از صحبت‌هایش تعجب می‌کنم و نمی‌دانم چرا این مطالب را مطرح کرده است. به گواه همه، استقلال بهترین بازیکنان را در ابتدای فصل جذب کرد. منصوریان بهتر است به تیم خودش برسد تا استقلال نتایج بهتری بگیرد. مشکل ما با وزیر قبلی ورزش هم همین بود که چرا بهترین‌ها را برای استقلال گرفتیم.

خوب است که منصوریان در حرف‌هایش دقت کند و مواظب باشد که چه چیزی می‌گوید. او به جای نگاه کردن به عقب، جلو را نگاه کند موفق‌تر می‌شود.» عکس‌العمل فتح‌الله‌زاده اما به مراتب تندتر بود. مدیرعامل اسبق استقلال که پرونده برخی از طلبکاران خارجی به دوران مسوولیت او مربوط می‌شود، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با کلماتی باورنکردنی به سرمربی استقلال واکنش نشان داده است: «من به منصوریان پیشنهاد می‌کنم کار خودش را انجام بدهد و اینقدر احساس بزرگی نکند. اگر منصوریان این همه در کارهای دیگر دخالت نمی‌کرد استقلال به این حال و روز نمی‌افتاد. منصوریان حالا حالاها باید تلاش کند تا بزرگ شود. او با استقلال نتیجه نگرفته و بی‌پروا توهین می‌کند. این همه بازیکن برای منصوریان جذب شده اما متاسفانه او کارش را رها کرده و به دور و اطرافش توجه می‌کند. من نمی‌خواستم به منصوریان این چنین جواب بدهم اما او پایش را از گلیمش درازتر کرد.

این حرف‌هایی که زدم فقط در حد گوشزد بود. منتظرم او حرف بزند تا یک جواب درست و حسابی به او بدهم. همین آقای منصوریان ابتدای فصل ۵۰ بار از مدیریت سابق آقایان تشکر کرد که برایش بازیکن گرفتند. پس حالا هم پای حرف خود بایستد و این تیم را درست کند.» کاظم اولیایی هم که سال‌ها پیش از این دو نفر مدیریت باشگاه استقلال را بر عهده داشته در این مورد به سایت گل می‌گوید: «مسوولیت این اتفاق با آقای افتخاری مدیرعامل باشگاه است اما در باشگاه همه می‌خواهند تقصیر را گردن دیگری بیندازند و از زیر بار مسوولیت شانه خالی کنند که این موضوع ناراحت‌کننده است.»

کورسوی امید

تجربه نشان می‌دهد آرای فیفا در این زمینه به هیچ‌وجه برنمی‌گردد. استقلالی‌ها اما دارند از طریق برخی منافذ، کورسوی امیدشان را تعقیب می‌کنند. در همین راستا قرار بود دیروز جلسه‌ای بین مسوولان باشگاه استقلال با یکی از معاونان وزارت خارجه برگزار شود که این جلسه هم لغو شد. حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه دیروز در این مورد به خبرگزاری فارس گفت: «این جلسه به دلیل اینکه بنده برای استقبال از وزیر خارجه کویت به فرودگاه رفته بودم انجام نشد و توفیق دیدار نداشتم. موضوع ورزش به لحاظ سازمانی در وزارت امور خارجه برعهده حوزه سخنگویی است و احتمالا پیگیری‌ها از آن طریق انجام خواهد شد.»