دو دهه همزیستی و کینه‌ورزی

دنیای اقتصاد: گویی این اختلاف را پایانی نیست. سال‌های سال از آن دوران که گفته می‌شد دوستاره سرشناس تیم‌ملی کنارهم بازی می‌کنند اما چشم دیدن هم را ندارند گذشته است اما به‌نظر می‌رسد زمان هم نتوانسته حلاوت و عمق این زخم رابهبود بخشد. علی کریمی و علی دایی دو اسطوره از یک نسل و با ریشه‌ای مشترک از باشگاه قرمز. ریشه‌های دعوای آنها بارها مرور شده است. از آن لایی تاریخی در بازی فوتسال قبل از به شهرت رسیدن کریمی تا مصاحبه تاریخی‌اش با نشریه تماشاگران که گفت: «خدا دایی را بغل کرده است چون توپ به قلمبندش می‌خورد و وارد دروازه می‌شود.» مصاحبه‌ای که البته به مذاق دایی خوش نیامد و جواب داد: «این آقا فعلا باید کفش‌های من را جفت کند.»

آنها سال‌های سال درکنار هم و در تیم‌ملی درخشیدند. کریمی با تکنیک نابش دریبل زد و پاس داد و دایی با تیزهوشی و موقعیت‌سنجی یکی بعد از دیگری توپ‌ها را وارد دروازه کرد. اما هرگز آسمان روابط آنها صاف نشد که نشد. اتفاقا بعد از پایان دوران فوتبال دایی که همزمان شد با مربیگری او در تیم‌ملی دامنه این اختلافات بیشتر شد. او کریمی را به تیم‌ملی دعوت نکرد و بعد هم که دعوت شد به‌خاطر یک مصاحبه علیه تاج از اردوی اردبیل تیم‌ملی کنار گذاشته شد. اتفاقی که گفته می‌شود کریمی به‌خاطر خالی کردن پشتش توسط دایی هرگز او را نبخشید. بعد از آن برای بازگرداندن کریمی به تیم‌ملی تلاش زیادی شد اما او دیگر حاضر به‌کار کردن با دایی نبود.

حتی تلاش برای روبوسی آنها در رختکن استادیوم آزادی و در بین یکی از بازی‌های پرسپولیس هم به سرد‌ترین شکل ممکن اتفاق افتاد. آنها هرگز با هم کار نکردند. وقتی علی کریمی به پرسپولیس می‌رفت که دایی نبود و وقتی دایی می‌آمد، کریمی باید می‌رفت. حرف‌هایی با طعم نیش و کنایه هم کم زده نشد. همین دوسال پیش علی کریمی در گفت‌وگو با برنامه نود وقتی حرف به علی دایی کشیده شد با صراحت گفت: «دایی کسی است که دنبال منافع خودش است و دوست و رفیق برایش ارزشی ندارد. این حرف من را گذر زمان ثابت کرده است و علاقه‌‌ای ندارم با این طور آدم‌ها رابطه‌ای داشته باشم.» علی دایی هم در همان برنامه پشت خط آمد و گفت: «من هم نمی‌خواهم با او ارتباطی داشته باشم. کبوتر با کبوتر باز با باز.»

دایی، کریمی را به کینه‌توزی متهم کرد

حالا اما یک‌بار دیگر پرونده اختلاف آنها باز شده است. اتفاقی که دیروز هم شرح آن را نوشتیم. دایی از خریدهای خارجی باشگاه پرسپولیس انتقاد کرد و به معاون باشگاه پرسپولیس که عالیشاه و نوراللهی را خائن خطاب کرده بود تاخت چراکه آنها را کشف‌های خود برای پرسپولیس می‌دانست. بعد از آن کریمی به او یادآوری کرد که خودش هم خریدهای بنجل خارجی داشته است. حرفی که دایی در کنفرانس خبری بعد از بازی نفت به آن این‌گونه پاسخ داد: «من به صحبت‌های علی کریمی علیه خودم عادت دارم. من او را دوست دارم. من از دو شاگردم دفاع کردم. دو شاگردی که همه مردم هم می‌دانند چطور بازی کردند. او از مدیرانی حمایت کرده که مردم نمی‌دانند از کجا آمده‌اند. زمانی که سرمربی پرسپولیس بودم، یک بازیکن کروات آوردم. تاریخ همیشه زنده است. من آمدن آن بازیکنان را گردن گرفتم و از مردم عذرخواهی کردم.

متاسفانه ما آن بازیکنان را جذب کردیم. قرارداد آن بازیکنان را ببینید. با بازیکنانی قراردادهایی آنچنانی می‌بندند که هیچ کیفیتی ندارند. من آن موقع نامه زدم که آنها را نمی‌خواهم اما کسی از رفتن اوکراینی‌ها اطلاعی پیدا نکرد.» و بعد از آن کریمی را به کینه‌توزی متهم کرد: «مردم فوتبال را می‌فهمند و تا الان هم قضاوت‌های درست و بجایی داشته‌اند. من برای همکارم متاسفم. به جای دفاع از حق از روی کینه‌های شخصی صحبت می‌کند. این صحبت‌ها او را بزرگ نمی‌کند. او باید روش و منشی را در پیش بگیرد که بزرگ دیده شود. من به خودم و شما اجازه نمی‌دهم علیه او صحبت کنید. ان‌شاءالله برای فوتبالی که جوانی خودمان را گذاشتیم هوای هم را داشته باشیم نه اینکه هوای غیر فوتبالی‌هایی را داشته باشیم که معلوم نیست از کجا آمدند. شما می‌توانید اسناد و مدارک باشگاه را نگاه کنید و ببینید آقای سپانوویچ چطور از باشگاه رفتند.»

دعوت به مناظره

درحالی‌که دایی اصرار هم دارد که علیه علی کریمی صحبت نخواهد کرد. کریمی بلافاصله بعد از مصاحبه دایی، او را به مناظره تلویزیونی دعوت می‌کند و اینکه دایی خودش با بسیاری از همین مدیران غیرفوتبالی که آنها را متهم می‌کند کارکرده و از ایشان دستمزدهای نجومی گرفته است: «میشه غیر فوتبالى‌هاى مساله‌‌دار رو معرفى کنى تا مردم بهتر بشناسن!!؟ آیا همین غیر فوتبالى‌ها قراردادهاى آن چنانى به تو ندادن!؟ اگه فوتبالى بودن که اینجور قراردادها نمی‌دادن به تو، غیر فوتبالى هم کم نداشتیم که کارآیى که کردن، خیلى‌ها نکردن یا نتونستن، نظیر مهندس صفایى فراهانى، نظیر دکتر طاهرى. ما منتظر معرفى غیرفوتبالى‌های مساله‌‌دار هستیم، هیچ جا نمیریم همین جا هستیم! در ضمن با اینکه اهل تلویزیون نیستم ولى حاضر به مناظره در هر برنامه ورزشى هستم و با کمال میل می‌پذیرم.

ببخشید که با قهرمانى امسال تیم دیگه حالا حالا‌ها دستت نمی‌رسه به نیمکت این تیم ولى نگران نباش از اون غیر فوتبالى‌های مساله‌‌دار زیاد هستن، دخیل ببند که بیان دوباره تا بتونى با قرارداد آنچنانى بشینى روى نیمکت. در ضمن اینو واسه کسایى می‌گم که فکر می‌کنن من دنبال پست و مقام هستم توى این فوتبال، به هیچ‌وجه من رو توى این فوتبال نمی‌بینید تا روزى که یه فرد دلسوز بالا سر این فوتبال باشه که فکر می‌کنم به سن من یکى قد نده.» به‌نظر می‌رسد قرار نیست این دعوا را پایانی باشد. خصوصا اگر دایی دعوت به مناظره را بپذیرد چراکه قطعا پای داستان‌های تاریخی عجیبی مثل ادعای پاس ندادن به دایی توسط برخی بازیکنان هم به میان کشیده خواهد شد. ادعایی که خود او مطرح کرد. اسم نبرد اما همه می‌دانستند که منظورش چه کسی است.