شام آخر

دنیای اقتصاد: چشم بر هم زدیم و مسابقات لیگ شانزدهم هم به نقطه پایانی رسید. انگار همین دیروز بود که قرعه‌کشی مسابقات این دوره برگزار شد و همه از هیجان برگزاری دربی تهران در هفته ششم یا سایر جزئیات برنامه حرف زدند. حالا اما لیگ به خط پایان رسیده، آن هم در حالی که قهرمانش از مدت‌ها پیش معلوم شده بود و جدال بر سر سایر عناوین مثل نایب‌قهرمانی، کسب سهمیه آسیایی و نیز جواز بقا ادامه داشته است. امروز بعدازظهر با برگزاری هشت بازی همزمان تکلیف بقیه مجهولات لیگ شانزدهم نیز مشخص خواهد شد و این دوره هم به بایگانی تاریخ سپرده می‌شود.

نگاه‌ها به تهران و تبریز

در مهم‌ترین مسابقات امروز، استقلال در تهران به مصاف سپاهان اصفهان می‌رود و تراکتورسازی در تبریز با نفت تهران مصاف می‌دهد. در حال حاضر استقلال با یک امتیاز اختلاف نسبت به تراکتورسازی روی پله دوم قرار گرفته و اگر دو تیم برابر رقبا نتایج مشابه بگیرند، شاگردان منصوریان نایب‌قهرمان لیگ شانزدهم خواهند شد. تنها راه قلعه‌نویی برای بالاتر ایستادن نسبت به رقیب دیرینه‌اش این است که تراکتور بازی را از نفت تهران ببرد و استقلال در ورزشگاه آزادی به سپاهان امتیاز بدهد. روی کاغذ کار تراکتور برای برتری بر حریفش آسان‌تر است. دیدار تبریزی‌ها با نفت تهران که به نوعی پیش‌بازی فینال جام حذفی هم هست، در حالی برگزار می‌شود که تیم علی دایی واقعا وضع خوبی ندارد. مشکلات مالی به شدت کمر این تیم را خم کرده و بازیکنان هم حداقل در تک بازی باقیمانده لیگی انگیزه‌ای برای پیروزی ندارند. نفت تهران از ۷بازی آخرش فقط ۴امتیاز گرفته و به همین دلیل تا رتبه هشتم تنزل کرده است. در نقطه مقابل اما سپاهان با روحیه‌ای بالا و انگیزه‌ای مناسب به مصاف استقلال خواهد رفت. تیم اصفهانی که بعد از روی کار آمدن کرانچار به شدت اوج گرفته، سه بازی آخرش را برده و خودش را بالاتر از ذوب‌آهن به رتبه چهارم رسانده است. ارزش پله چهارم در این است که اگر تراکتورسازی قهرمان جام حذفی شود، تیم چهارم لیگ هم سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست خواهد آورد. پس سپاهان تحت هیچ شرایطی حاضر نیست این فرصت را از دست بدهد. حالا باید صبر کرد و دید درنهایت چه اتفاقی رخ خواهد داد و ارنج تیم‌های دوم تا پنجم به چه شکل خواهد بود؟

دومین سقوط با امضای پرسپولیس

امسال شرایط لیگ طوری رقم خورد که هر دو تیم سقوط‌کننده به رده پایین‌تر را پرسپولیس انتخاب کرد! در هفته بیست‌وهفتم و در روزی که قهرمانی سرخپوشان با پیروزی برابر ماشین‌سازی مسجل شد، این تیم تبریزی نیز به‌طور قطعی به لیگ یک سقوط کرد. حالا به هفته سی‌ام رسیده‌ایم و بار دیگر نزدیک‌ترین تیم به سقوط در مسیر پرسپولیس قرار گرفته است. امروز سرخپوشان در حالی به مصاف سیاه‌جامگان می‌روند که این تیم فعلا با ۲۷امتیاز در رده ماقبل آخر قرار گرفته و فقط باید بازی را ببرد تا «شاید» در لیگ بماند. از سوی دیگر صبا و سایپا هم در معرض خطر هستند؛ اما اگر برنده مسابقات خودشان باشند قطعا لیگ برتری خواهند ماند. گفته می‌شود پرسپولیس امروز با ترکیبی جدید و بسیار جوان برابر سیاه‌جامگان به میدان خواهد رفت. برنامه مسابقات امروز را که همگی از ساعت۱۸ آغاز می‌شوند، می‌بینید:

سیاه‌جامگان................................ پرسپولیس

گسترش‌فولاد............................... نفت آبادان

سایپا.......................................... ماشین‌سازی

فولاد...................................................... پیکان

ذوب‌آهن............................................... پدیده

تراکتور........................................... نفت تهران

صبا................................... استقلال خوزستان

استقلال.............................................. سپاهان