دشمن «اهلی» پرسپولیس!

دنیای اقتصاد: سرانجام انتظارها به سر رسید و قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد. قرعه‌کشی منطقه غرب آسیا قرار بود بین پرسپولیس ایران، العین امارات و الاهلی و الهلال عربستان برگزار شود. در نهایت روز گذشته قرعه‌کشی این مرحله از مسابقات در شهر کوالالامپور مالزی برگزار شد و پرسپولیس به الاهلی عربستان برخورد کرد؛ قرعه‌ای که به زعم بسیاری از کارشناسان برای تیم ایرانی مطلوب است و راحت‌تر می‌تواند پرسپولیس را به نیمه‌نهایی برساند. اگرچه پرسپولیس برابر این تیم عربستانی قادر به میزبانی نخواهد بود، اما به هر حال این تیم از نظر فنی رقیب آسان‌تری نسبت به الهلال عربستان محسوب می‌شود. تنها تیمی که پرسپولیس در این مرحله می‌توانست برابر آن میزبان باشد العین بود؛ نماینده قدرتمند امارات که برادران عبدالرحمن را در اختیار دارد و در همین مرحله قبلی توانست با شش گل استقلال را شکست بدهد. بنابراین عقل سلیم حکم می‌کند پرسپولیس از رویارویی با الاهلی خشنود باشد و در صورت صعود، منتظر تعیین حریف احتمالی‌اش از دل تقابل بین العین و الهلال عربستان باقی بماند. تاریخ برگزاری بازی‌های رفت مرحله یک‌چهارم لیگ قهرمانان آسیا ۳۰ و ۳۱ مرداد است و مسابقات برگشت نیز ۲۰ و ۲۱ شهریور برگزار می‌شود.

الاهلی؛ قابل نفوذ

در صحت این ادعا که الاهلی عربستان حریف خوشایندی برای پرسپولیس محسوب می‌شود، همین بس که بلافاصله بعد از پایان مراسم قرعه‌کشی سرمربی العین امارات مدعی شد ترجیح می‌داده تیمش در این مرحله با الاهلی مواجه شود! العین و الاهلی هر دو در گروه سوم مسابقات لیگ قهرمانان آسیا قرار داشتند و العین بالاتر از تیم عربستانی به دور بعد رسید. هر دو بازی رفت و برگشت آنها با هم مساوی شد، اما الاهلی یک گاف بد داد و در ازبکستان با دو گل مغلوب بنیادکار شد تا به‌عنوان تیم دوم صعود کند. الاهلی در گروه سوم با ذوب‌آهن از ایران همگروه بود که رفت و برگشت این تیم را شکست داد و حالا حتما مجتبی حسینی به‌عنوان مربی وقت ذوب می‌تواند اطلاعات خوبی در مورد رقیب عربستانی در اختیار برانکو قرار بدهد. الاهلی عربستان در مرحله یک‌هشتم نهایی با الاهلی امارات مواجه شد و توانست مجموعا با نتیجه ۴بر۲ از سد این تیم بگذرد. در مجموع نتایج الاهلی نشان می‌دهد این تیم به‌ویژه در خط دفاعی آسیب‌پذیر و قابل نفوذ است. بنابراین شاگردان برانکو در صورت حفظ تمرکز در فاز هجومی قادر خواهند بود به این تیم ضربه بزنند.

میزبانی نامشخص

با توجه به برخورد نمایندگان ایران و عربستان در این مرحله، بار دیگر کنفدراسیون فوتبال آسیا ناچار است برگزاری دو بازی در زمین بی‌طرف را در دستور کار قرار بدهد. این در حالی است که دست‌کم تا لحظه تنظیم این مطلب هنوز هیچ‌کدام از دو باشگاه پرسپولیس و الاهلی عربستان محل میزبانی‌شان را مشخص نکرده‌اند. تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در مرحله گروهی عمان را به‌عنوان میزبان معرفی کردند، اما تیم‌های عربستانی در این کشور هواداران زیادی داشتند و این مساله عملا میزبانی ما را به میهمانی تبدیل کرد. به علاوه با توجه به اینکه این بار مسابقه یک‌چهارم نهایی در اوج گرمای تابستان برگزار می‌شود، طبعا سرخ‌ها بدشان نمی‌آید گزینه‌ای مثل ازبکستان را به‌عنوان میزبان معرفی کنند. با این وجود در تحقق این هدف مشکلات زیادی وجود دارد و به نظر می‌رسد باید رایزنی مفصلی صورت بگیرد. باشگاه عربستانی هم البته دست‌کمی از ما ندارد. با توجه به مشکلاتی که اخیرا بین عربستان و قطر پیش آمده، میزبانی آنها در قطر قطعا منتفی است. مسوولان الاهلی ممکن است به گزینه بحرین فکر کنند که شاید امکاناتش برای آنها راضی‌کننده نباشد. البته امارات هم می‌تواند میزبان بازی از سوی طرف عربستانی باشد که انتخاب این کشور به‌دلیل وجود انبوه ایرانی‌ها در امارات کاملا به سود ما است.

خودزنی در شرق آسیا

در غرب آسیا پرسپولیس و الاهلی عربستان با هم مصاف می‌دهند و برنده آنها در نیمه‌نهایی به دیدار برنده بازی الهلال و العین امارات می‌رود تا فینالیست غربی لیگ قهرمانان مشخص شود. در شرق آسیا اما نمایندگان چین و ژاپن ناچار به خودزنی هستند! بر اساس قرعه‌کشی انجام شده، در این مرحله شانگهای و گوانگژو از چین با هم پیکار می‌کنند و کاوازاکی و اوراوا ردز از ژاپن هم به مصاف هم می‌روند. برنده این دو بازی در یک نیمه‌نهایی چینی- ژاپنی رودررو خواهند شد تا چهره فینالیست شرقی هم مشخص شود.