سرگیجه محض

دنیای اقتصاد: مسابقات هفته چهارم لیگ برتر باشگاه‌های کشور از چهارشنبه آغاز می‌شود و در یکی از مسابقات مهم این هفته، روز پنجشنبه استقلال تهران به مصاف سایپا خواهد رفت. این بازی به میزبانی نارنجی‌پوشان برگزار خواهد شد و همین مساله، حالا به دردسری بسیار بزرگ تبدیل شده است. درحالی که تنها دو روز به انجام این بازی باقی مانده، هنوز کسی در کشور به‌طور دقیق نمی‌داند دیدار مزبور در کدام استادیوم برگزار خواهد شد! ابتدا بحث بر سر این بود که ورزشگاه دستگردی میزبان این بازی باشد، اما گفته شد شورای تامین امنیت استان با این موضوع مخالف است. مساله میزبانی باشگاه‌های کوچک تهرانی از پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه دستگردی همیشه مطرح شده، اما به دلایل امنیتی محقق نشده است. این بار هم به نظر می‌رسید خواسته سایپا عملی نخواهد شد و شاید به همین دلیل بود که سازمان لیگ اعلام کرد بازی روز پنج‌شنبه هم در ورزشگاه تختی برگزار می‌شود. با این وجود دیروز دوباره سایپایی‌ها مدعی شدند در دستگردی به مصاف استقلال خواهند رفت و توضیح‌شان هم این بود که شورای تامین امنیت با این درخواست موافقت کرده. دست‌کم تا لحظه‌ای که این گزارش تنظیم می‌شود، آخرین خبر همین است که سایپا روی بازی در دستگردی اصرار دارد، اما سازمان لیگ موضع مشخصی اتخاذ نکرده است. جدا کجای دنیای مدرن را سراغ دارید که در لیگ برترش تا دو روز به برگزاری یک بازی مهم، محل انجام مسابقه مشخص نباشد؟

بلیت‌فروشی برای تختی!

درست در همین شرایط بد نیست بدانید از سه روز پیش سایت «فوتبال‌تیکت» که بلیت‌فروشی اینترنتی مسابقات را بر عهده دارد، بلیت بازی استقلال و سایپا را برای ورزشگاه تختی به فروش می‌رساند و ممکن است خیلی‌ها تا به‌حال بلیت این بازی را خریده باشند و ندانند که احتمال دارد مسابقه مزبور در ورزشگاه دستگردی برگزار شود! این یعنی یک نفر که شاید صرفا به دلیل نزدیکی محل زندگی‌اش به استادیوم تختی در شرق تهران بلیت این بازی را خریده، در نهایت ناچار شود برای تماشای آن تا غربی‌ترین نقطه تهران برود. آیا واقعا این مدل برنامه‌ریزی، با چاشنی احترام به مخاطبان همراه است؟

از تماشاگران بلیت نگرفتند

اما ورزشگاه تختی روز پنجشنبه هفته گذشته محل برگزاری یک بازی لیگ برتری دیگر بین پرسپولیس و نفت تهران بود. در این بازی شاید برای اولین بار در تاریخ این استادیوم، تمام سکوها پر شد و حتی جمعیتی اضافه بر گنجایش واقعی در ورزشگاه حاضر شدند. با این وجود جالب است بدانید از بسیاری از تماشاگران این مسابقه بلیت گرفته نشد! موضوع این بود که مردم در صف خرید بلیت مقابل کیوسک‌ها می‌ایستادند و کارت بلیت‌ها را به قیمت ۱۰هزار تومان می‌خریدند، اما ازدحام جمعیت باعث شده بود مسوولان ورزشگاه قید چک کردن کارت‌ها را بزنند و عموم مردم را بدون هیچ کنترلی بپذیرند! به این ترتیب واضح است که خیلی‌ها با دیدن این شرایط بلیت نمی‌خریدند و رایگان روی سکو می‌رفتند؛ آیا واقعا این شرایط سنخیتی با باشگاه‌داری حرفه‌ای دارد؟

سازمان لیگ همین اواخر با باشگاه پرسپولیس بر سر آمار تماشاگران و عواید مالی بلیت‌فروشی دچار اختلاف شدید شده و آمار متناقضی هم ارائه کرده است. خب طبیعتا بخشی از این تناقض‌ها به‌خاطر سوءمدیریت و ناتوانی در اجرای ساده‌ترین کارهاست. وقتی بیشتر از ۲۵هزار نفر وارد ورزشگاه می‌شوند و شاید فقط پنج یا ۱۰هزار نفر آنها بلیت می‌خرند، بدیهی است که مشکلات زیادی پیدا می‌شود. آقایان در فدراسیون فوتبال نه بلیت‌فروشی را به باشگاه‌ها واگذار می‌کنند و نه خودشان می‌توانند به شکل درست این کار را انجام بدهند؛ جالب نیست؟

برنامه عجیب برای پرسپولیس

چند سالی هست که سازمان لیگ در آغاز مسابقات هر فصل، برنامه کل بازی‌ها را تا آخر لیگ اعلام می‌کند تا نشان بدهد «حرفه‌ای» شده، اما این کار در عمل چندان سودمند نیست، چرا که بسیاری از مسابقات به تدریج دچار تغییر زمان می‌شوند. الان همین اتفاق برای بازی هفته پنجم گسترش‌فولاد و پرسپولیس رخ داده. درحالی که از سه ماه پیش زمین و زمان می‌دانستند پرسپولیس باید روز ۳۱مرداد در عمان به مصاف الاهلی عربستان برود، سازمان لیگ روز سوم شهریور برای این تیم در تبریز بازی گذاشته است! یعنی سرخپوشان باید یکم شهریور از عمان بر می‌گشتند، دوم شهریور به تبریز می‌رفتند و سوم شهریور با گسترش مصاف می‌دادند! خب طبیعتا این برنامه که قابل اجرا نبود تغییر کرد و حالا هم که برانکو و باشگاه پرسپولیس از سازمان لیگ می‌خواهند تاریخ جدید این بازی را اعلام کند، آنها قادر به ارائه برنامه اصلاح‌شده نیستند. در چنین شرایطی اعلام تقویم سالانه چه سودی دارد؟ همین هفته قبل ساعت چند بازی لیگ برتری مثل مسابقه سیاه‌جامگان و فولاد یا گسترش و سپیدرود تغییر کرد؛ بی‌توجه به اینکه شاید کسی با اعتماد به سازمان لیگ از قبل برای تماشای این مسابقات برنامه‌ریزی دقیق کرده باشد.

جمع‌بندی

در حال حاضر فدراسیون فوتبال عرصه را بر باشگاه‌ها تنگ کرده که هر چه سریع‌تر خودشان را به شرایط مطلوب حرفه‌ای برسانند. در همین راستا حتی شایعاتی منتشر شده در مورد اینکه شاید لیگ برتر فصل آینده هشت تیمی باشد. به راستی اما آیا خود فدراسیون توانسته در سطح گرداننده حرفه‌ای چنین مسابقاتی عمل کند؟ الان که داریم به هفته چهارم لیگ می‌رسیم تبلیغات محیطی کجاست؟ حق پخش چه شد؟ اصلاح مشکلات بلیت‌فروشی به کجا انجامید؟ اینها را که نمی‌توانید انجام بدهید، حداقل زمان و مکان مسابقات را درست تعیین کنید. باور کنید این انتظار، ۲۰سال پیش هم توقع زیادی نبود، چه برسد به حالا!