آژیر قرمز در اردوگاه آبی - ۲۹ مرداد ۹۶

چهار بازی و فقط چهار امتیاز. این یعنی چیزی شبیه به فاجعه. البته استقلالی‌ها تجربه سال گذشته را هم با منصوریان فراموش نکردند که گرچه دیر موتورش روشن شد اما در نیم‌فصل دوم چنان اوج گرفت که اگر لیگ چند هفته‌ای بیشتر طول می‌کشید شانس عبور از پرسپولیس را هم داشت. اما آبی‌ها حاضرند یک فصل دیگر هم به شماره ۱۰ محبوب سال‌های نه چندان دور فرصت بدهند؟ آنها سال قبل را پای آزمون و خطای او گذاشتند و حالا توقع می‌رفت او روند رو به صعود گذشته را با ترمیم نقاط ضعف و تقویت تیمش ادامه دهد. اما منصوریان راه دیگری رفت. جوانانی که برایش خوش درخشیدند به حاشیه رانده شدند تا انبوهی از ستاره‌های اسم و رسم‌دار به تیم بازگردند. ستاره‌هایی دهان پرکن که بهای نتایجی از این دست را سنگین‌تر کردند. بازی به بازی شرایط پیچیده‌تر شد. تغییرات مداوم در ترکیب تیم منتقدان را به صرافت انداخت که او ترکیب اصلی خود را گم کرده است و این تغییرات ربطی به جنس بازی حریف و چیدن آرایش تیم براساس آن ندارد. این‌گونه بود که فشارها ناگهان اوج گرفت. زمزمه‌ها روی سکوهای تختی بعد از شکست مقابل علی دایی علنی شد و برخی علیه منصوریان شعار دادند. البته که این رفتار خیلی زود سکوها را به محل نزاع هواداران و مخالفان او تبدیل کرد و کار تا درگیری فیزیکی هم کشیده شد.

هواداران معترض که روند تیم را رو به بهبود نمی‌بینند خواستار تغییر کادر فنی شدند یا لااقل هشدار جدی خود را به این طریق به گوش او رساندند. اما این هواداران نیستند که حکم تغییر را امضا می‌کنند. مدیران استقلال فصل قبل از خود صبوری به خرج دادند و ثمره آن را هم دیدند، بنابراین به این سادگی‌ها نمی‌خواهند پای حکم اخراج را امضا کنند تا به دستپاچگی در بحران متهم شوند. اما امسال آرایش مدیریتی استقلال تغییر کرده است. درمورد قریب رئیس هیات‌مدیره استقلال که تا پیش از این درجلسات هیات‌مدیره شرکت نمی‌کرد این شایعه وجود داشت که از شرایط تیم و باشگاه راضی نیست و به تغییر رای خواهد داد. دیگر منتقد جدی منصوریان هم زمانی است که سال پیش هم مواضع تندی علیه منصوریان گرفته بود.

او در گفت‌وگو با برنامه ورزش و مردم از جلسات اضطراری برای مدیریت بحران پیش آمده خبر می‌دهد: «از طرف هیات‌مدیره از هواداران عذرخواهی می‌کنم که باعث رنجش آنها شدیم. هیات‌مدیره از هر آنچه برای تیم لازم بود دریغ نکرد و باید از مقام عالی وزارت ورزش هم تشکر کنم که در این راه کمک حال ما بود. در هفته جاری جلسه فوق‌العاده‌ای برگزار خواهیم کرد و کادرفنی گزارش چهار هفته گذشته را خواهد داد و هیات‌مدیره تصمیم لازم درباره «ادامه کار تیم» را خواهد گرفت.» زمانی در پاسخ به این سوال که تصمیم درباره «ادامه کار تیم» گرفته می‌شود یا «ادامه کار کادرفنی»، گفت: «هیات‌مدیره قطعا تصمیم لازم را به‌صورت تقویت کادرفنی یا به هر نحوی دیگر خواهد گرفت تا تیم از بحران خارج شود. در آخرین جلسه هیات‌مدیره با توجه به گزارش‌ها، از شرایط اظهار ناراحتی کردیم. برتری برابر تراکتورسازی به نوعی این موضوع را پوشش داد اما انتظار نداشتیم تیم مقابل سایپا این‌گونه ظاهر شود.»

زمانی درباره اتفاقات حاشیه‌ای بازی استقلال و سایپا و کتک زدن برخی هواداران توسط برخی لیدرها ضمن عذرخواهی از تماشاگران وعده برخورد با متخلفان را داد: «از هواداران بابت مسائلی که پس از بازی روز پنج‌شنبه پیش آمد عذرخواهی می‌کنم و قطعا از این اتفاق نخواهیم گذشت. افرادی که باعث ناراحتی هواداران شدند از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط مورد شناسایی قرار خواهند گرفت و اجازه نمی‌دهیم محیط سالم ورزش آلوده شود.» اما مدیرعامل باشگاه در بیانیه‌ای از هواداران طلب حمایت کرده و از کادر فنی تیمش حمایت می‌کند: «امسال تیم استقلال شرایط بهتری نسبت به سال گذشته دارد. دیگر از طریق فیفا محروم نخواهد شد زیرا طلب بازیکنان خارجی خود را پرداخت کرده و توانسته نفرات مورد نظر سرمربی را جذب کند. حال برای برون‌رفت از این شرایط همه باید دست به دست بدهیم و از تیم استقلال حمایت کنیم و به‌دنبال مقصر نگردیم. هواداران عزیز صبور باشند، اینجانب مراقب تیم محبوب‌شان هستم و با شناختی که از اعضای تیم دارم، مطمئن هستم کادر فنی و بازیکنان با تلاش مضاعف و غیرتی که دارند، رضایتمندی آنها را به‌دست خواهند آورد.»