لیست پرماجرای تیم‌ملی

دنیای اقتصاد: درحالی که تیم‌ملی کشورمان از عصر شنبه در سئول مستقر شده، سرانجام فهرست کامل بازیکنان تیم ایران برای دو بازی پایانی مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸روسیه برابر کره‌جنوبی و سوریه رسما اعلام شد. پیش از این کارلوس کی‌روش نام ۱۱بازیکن شاغل در لیگ ایران را به این منظور اعلام کرده بود و حالا ۱۳لژیونر هم به این سیاهه افزوده شده‌اند تا ترکیب مد نظر مربی پرتغالی برای این دو بازی تعیین شود. بر این اساس درحال حاضر این ۲۴نفر اردونشینان تیم‌ملی را تشکیل می‌دهند: علیرضا بیرانوند، حامد لک، علیرضا حقیقی، وریا غفوری، روزبه چشمی، سیدجلال حسینی، محمد انصاری، سعید آقایی، رامین رضاییان، مرتضی پورعلی‌گنجی، میلاد محمدی، امید نورافکن، سعید عزت‌اللهی، احسان حاج‌صفی، سامان قدوس، علی کریمی، اشکان دژاگه، مهدی ترابی، وحید امیری، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، رضا قوچان‌نژاد، کریم انصاری‌فرد و سردار آزمون.

بازگشت گلر جام‌جهانی

از جمله مهم‌ترین نکات فهرست تیم‌ملی برای بازی با کره‌جنوبی و سوریه، بازگشت علیرضا حقیقی به تیم‌ملی است. او دروازه‌بان اصلی تیم کشورمان در مسابقات جام‌جهانی برزیل و جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا در استرالیا بود که ظرف چند سال گذشته با مصدومیت مواجه شد، اما این اواخر با درخشش در تیم اسکیلستونا در لیگ سوئد دوباره نظر مثبت کی‌روش را جلب کرد و به تیم‌ملی برگشت. به این ترتیب و با توجه به علاقه‌ای که کی‌روش به این دروازه‌بان دارد، امپراتوری علیرضا بیرانوند بیش از هر زمان دیگری تهدید می‌شود؛ هرچند با توجه به گل نخوردن بیرانوند در هیچ‌یک از مسابقات مقدماتی جام‌جهانی، بعید است کارلوس به این زودی‌ها در مورد جایگاه او تجدید نظر کند.

تازه‌وارد جنجالی

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سامان قدوس تازه‌ترین بازیکن دورگه‌ای است که به اردوی تیم‌ملی کشورمان فرا خوانده می‌شود؛ به این امید که بتواند پا جای پای ستاره‌های موفقی مثل اشکان دژاگه و رضا قوچان‌نژاد بگذارد. قدوس ۲۳ساله هافبک تهاجمی است و سابقه انجام دو بازی ملی برای سوئد را دارد. سامان درحالی به تیم‌ملی دعوت شده که به نظر می‌رسد از عطش و اشتیاق زیادی به این منظور برخوردار است. او در طول ماه‌های گذشته چند باری نسبت به حضور در تیم‌ملی ایران چراغ سبز نشان داده بود و حالا به آرزویش رسیده است.

استقلال؛ منهای دو، به اضافه دو

در کنار سامان قدوس، امید نورافکن دیگر بازیکن تازه‌وارد تیم‌ملی در فهرست جدید است. در حقیقت نورافکن و روزبه چشمی دو هافبک دفاعی استقلال هستند که چراغ سبز کی‌روش را دریافت کرده‌اند و سهمیه این تیم محبوب را دوباره افزایش داده‌اند. این در حالی است که امید ابراهیمی هم در زمره بازیکنان همیشگی و مورد اعتماد کارلوس قرار داشته، اما این اردو را به دلیل مصدومیت از دست داده است. در کنار ابراهیمی، پژمان منتظری هم در کمال شگفتی از جمع ملی‌پوشان حذف شده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که پژمان همیشه جزو مهره‌های ثابت و کلیدی کی‌روش بود، اما حالا بعد از پیوستن به استقلال و البته ارائه عملکرد دور از انتظار در این تیم از جمع ملی‌پوشان خط خورده است. همچنین وریا غفوری نیز کماکان به تیم‌ملی دعوت می‌شود.

داستان مشابه اشکان و رامین

یکی از نکات جالب فهرست تیم‌ملی برای بازی با کره و سوریه، مربوط به دعوت شدن اشکان دژاگه است. ستاره و کاپیتان پیشین تیم‌ملی ایران در حالی در این اردو حضور دارد که مدت‌هاست در رده باشگاهی توپ نزده و همین حالا حتی باشگاه مشخصی هم ندارد. با وجود این کی‌روش به دفعات نشان داده وقتی به کیفیت فنی بازیکنی اعتقاد دارد، در چنین روزهای دشواری هم او را رها نمی‌کند. این شبیه همان اتفاقی است که چند ماه پیش برای رامین رضاییان رخ داد؛ جایی که ستاره سابق پرسپولیس با وجود اخراج از این باشگاه و انجام تمرینات انفرادی به تیم‌ملی دعوت می‌شد و حتی فیکس هم بازی می‌کرد.

احسان آری، مسعود نه

بی‌تردید اما مهم‌ترین نکته لیست تیم‌ملی که خیلی‌ها انتظار تعیین تکلیفش را می‌کشیدند، به سرنوشت مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی مربوط می‌شود. این دو بازیکن که در گذشته پای ثابت دعوت به اردوهای تیم‌ملی بودند، اخیرا در قالب تیم پانیونیوس یونان در پلی‌آف لیگ اروپا به مصاف مکابی از رژیم صهیونیستی رفتند که این مساله جنجال زیادی به پا کرد. در ابتدا داورزنی، معاون وزیر ورزش از حذف قطعی این دو بازیکن از اردوهای تیم‌ملی خبر داد، اما این قیل و قال فیفا را حساس کرد و گفته شد اگر مساله مزبور دخالت دولت در فوتبال تشخیص داده شود، ممکن است فدراسیون جهانی مجازات‌های سنگینی برای ایران در نظر بگیرد. پس از آن مساله حضور یا عدم حضور این دو بازیکن در فهرست تیم‌ملی از همیشه حساس‌تر شد تا اینکه دیروز کارلوس کی‌روش فقط نام حاج‌صفی را در فهرستش گنجاند و از کنار اسم شجاعی عبور کرد. به این ترتیب کاپیتان پیشین تیم‌ملی حداقل در این فهرست جایی ندارد و حضورش در جام‌جهانی هم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که حاج‌صفی به تازگی در پستی اینستاگرامی بابت حضورش در آن مسابقه عذرخواهی کرده بود و ممکن است دعوتش به تیم‌ملی بی‌ارتباط با آن موضع‌گیری نباشد.