چالش کیفیت

دنیای اقتصاد: امسال قرار شد باشگاه‌های لیگ برتری یک مرحله دیرتر به مسابقات جام‌حذفی تزریق شوند و به‌جای حضور در مرحله یک‌سی‌ودوم، از مرحله یک‌شانزدهم به مصاف رقبا بروند. با این تغییر احتمال داده می‌شد از تعداد شگفتی‌ها در این مسابقات کاسته شود، اما دقیقا اتفاقی وارونه رخ داد و جام‌حذفی امسال در همان مرحله نخست حضور لیگ برتری‌ها به قربانگاه بزرگ تیم‌های حاضر در این رده تبدیل شد. بر این اساس در مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام‌حذفی، ۸تیم لیگ برتری برابر رقبای خود شکست خوردند و از دور مسابقات کنار رفتند. این به آن معنا است که حداقل نیمی از تیم‌های حاضر در بالاترین سطح مسابقات باشگاهی در ایران، در مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌حذفی جایی نخواهند داشت.

در این بین پارس‌جنوبی جم که فعلا روی پله دوم جدول رده‌بندی لیگ برتر قرار دارد در خانه برابر نساجی قائم‌شهر در ضربات پنالتی شکست خورد و دقیقا همین اتفاق برای ذوب‌آهن در برابر فجرسپاسی رخ داد، اما بقیه لیگ برتری‌ها در جریان مسابقه حذف شدند! پیکان تهران برابر بادران لیگ یکی با نتیجه ۳بریک مغلوب شد و عینا همین اتفاق برای سپیدرود در مقابل ملوان هم رخ داد. ایرانجوان بوشهر در اهواز فولاد را یک‌برصفر شکست داد و نیز اکسین البرز هم ۲ بر یک از سد سایپا گذشت. توجه داشته باشید که سایپا هم مثل پارس‌جم جزو تیم‌های بالانشین جدول رده‌بندی است. در این مرحله با توجه به رویارویی پدیده و تراکتورسازی و نیز سپاهان و نفت آبادان، لاجرم دو تیم لیگ برتری باید حذف می‌شدند که قرعه به نام پدیده و سپاهان افتاد. همچنین در یکی از دو بازی باقی‌مانده از این مرحله نیز پرسپولیس و نفت تهران پیکار می‌کنند که در آن دیدار هم باید یک تیم لیگ برتری حذف شود. در بازی آخر هم باید صبر کرد و دید زور گسترش‌فولاد بحران‌زده به نفت مسجدسلیمان می‌رسد یا نه؟ به‌طور کلی تاکنون حذف ۹تیم لیگ برتری قطعی شده و ممکن است گسترش‌فولاد تیم دهم باشد. آیا این مساله طبیعی است؟

داستان کیفیت

به‌نظر می‌رسد حوادث جام‌حذفی امسال بیش از هر چیز دیگری کیفیت باشگاه‌های لیگ برتری را به چالش می‌کشد. اگرچه جام‌حذفی در سراسر دنیا به جام شگفتی‌ها شهرت دارد و همیشه ممکن است در آن تیم‌های ضعیف‌تر با انگیزه بالا مقابل رقبای قدرتمندشان به برتری برسند، اما این حجم از غافلگیری‌ها در جام‌حذفی ایران واقعا جای تعجب دارد و قابل تحلیل است. به روایت روشن‌تر ما مطمئن نیستیم که وقتی یک تیم لیگ برتری شناسنامه‌دار مثل پیکان در یک بازی بی‌حاشیه برابر یک تیم بی‌هوادار مثل بادران قرار می‌گیرد، ناگهان با سه گل شکست نخورد و اعتبار سطح لیگی‌اش را زیر سوال نبرد. وقتی در اصفهان یک تیم مدعی مثل ذوب‌آهن برابر فجرسپاسی که در لیگ یک هم وضع خوبی ندارد ۱۲۰دقیقه مستاصل می‌شود و حتی قادر نیست از ۴۰دقیقه برتری عددی‌اش مقابل تیم ۱۰نفره حریف استفاده کند، لابد یک جای کار مشکل دارد.

واقعیت این است که خیلی از تیم‌های لیگ برتری ما خوش‌اقبال بوده‌اند که به دلایل مختلف برای سال‌ها در این سطح باقی مانده‌اند و قدرت کیفی‌شان در دسته‌های پایین‌تر به چالش کشیده نشده، وگرنه معلوم نیست بسیاری از تیم‌های دسته برتری ما می‌توانستند از لیگ یک به رده بالاتر صعود کنند یا نه؟! ما انتظار نداریم تیمی مثل استقلال در زمین گل‌گهر سیرجان به سختی و با چاشنی اشتباه داوری و تزلزل گلر حریف به پیروزی برسد، کما اینکه فکر می‌کنیم بین دو نماینده محبوب شمال ایران اگر یکی قرار است باکیفیت‌تر باشد، آن تیم باید سپیدرود لیگ برتری باشد، نه آنکه شاگردان نظرمحمدی دو ساعت تمام مقهور ملوان باشند و نهایتا سه گل دریافت کنند. واقعیت تلخ آن است که لااقل در خیلی از موارد فاصله کیفی معناداری بین لیگ برتر و دسته اول وجود ندارد و این مساله در جام‌حذفی به خوبی خودش را نشان می‌‎دهد.

سهمیه مجانی در راه است!

با اتفاقاتی که در مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام‌حذفی رخ داد، مسیر تیم‌های لیگ برتری باقی مانده برای فتح این جام هموار شد. بر این اساس در حال حاضر حضور استقلال تهران، استقلال خوزستان، تراکتورسازی، سیاه‌جامگان و نفت آبادان در مرحله بعد قطعی شده و از بین پرسپولیس و نفت تهران، یک تیم دیگر هم به این فهرست افزوده خواهد شد. نهایتا در صورت پیروزی گسترش‌فولاد مقابل نفت مسجدسلیمان تعداد تیم‌های لیگ برتری دور بعد به ۷تیم می‌رسد و واضح است که این شرایط کار را برای قهرمانی و کسب سهمیه بی‌دردسر و مستقیم لیگ قهرمانان آسیا بسیار راحت می‌کند. به‌ویژه دو تیم پرسپولیس و استقلال و باز به‌خصوص استقلال که وضع خوبی در لیگ ندارد، امیدوار هستند با شرایط به وجود آمده تا فینال این مسابقات بالا بروند و جام قهرمانی را به‌دست بیاورند؛ البته مشروط به اینکه خود آنها قربانی شگفتی‌های بعدی نباشند! مسابقات جام‌حذفی امسال در پایان هر مرحله به‌طور جداگانه قرعه‌کشی می‌شود و در صورت صعود پرسپولیس ممکن است شاهد یک دربی زودرس در تهران باشیم.

نظرمحمدی؛ قربانی جام حذفی

سرمربی تیم سپیدرود رشت از سمت خود استعفا کرد. بعد از شکست سپیدرود رشت مقابل ملوان در رقابت‌های جام حذفی، علی نظرمحمدی سرمربی نماینده رشت در لیگ برتر از سمتش استعفا کرد. نظرمحمدی درباره استعفای خود به خبرگزاری فارس گفت: «من مثل چسبیده‌های فوتبال رشت نیستم که می‌خواهند به هر قیمتی در سپیدرود باقی بمانند. برای سپیدرود، هوادارانش و همه مسوولان باشگاه آرزوی موفقیت می‌کنم.» این درحالی است که شهاب مومنی، مدیر عامل سپیدرود در مورد این استعفا گفته: «هنوز چیزی به‌دست من نرسیده است و اگر استعفایی باشد باید در هیات‌مدیره مطرح شود.»