بالاتر از حماسه

این تیم در یک سال گذشته از جذب بازیکن محروم بوده و در عین حال فوجی از ستاره‌ها را هم از دست داده است. به علاوه سرخپوشان برای این بازی محمد انصاری و کمال کامیابی‌نیا را به‌دلیل محرومیت و حسین ماهینی را به علت آسیب‌دیدگی در اختیار نداشتند تا رسما وضع وحشتناکی پیدا کنند. حتما شما هم ظرف ۲۴ ساعت گذشته آن تصویر عجیب پرتکرار از یکی از مسابقات فصل گذشته لیگ قهرمانان را دیده‌اید؛ عکسی که ۹ بازیکن پرسپولیس را درحال ورود به زمین نشان می‌دهد. این ۹ نفر عبارتند از: مهدی طارمی، محسن مسلمان، وحید امیری، سروش رفیعی، صادق محرمی، فرشاد احمدزاده، محمد انصاری، کمال کامیابی‌نیا و حسین ماهینی. عجیب اینکه هیچ‌کدام از این ۹ نفر در بازی سه‌شنبه‎شب حضور نداشتند و قطعا این همه تغییر طی یک سال، آن هم در تیمی که از یارگیری محروم است می‌تواند اتفاقی حیرت‌انگیز و بی‌سابقه در سطح بالای فوتبال آسیا و جهان تلقی شود؛ گو اینکه به این فهرست می‌شود رامین رضاییان را هم اضافه کرد.

برانکو اما بدون این یک لشکر که همه آنها سابقه دعوت به تیم‌ملی را هم در کارنامه دارند، به مصاف صدرنشین لیگ قطر رفت؛ تیمی که بعد از شش بازی با تفاضل گل مخوف مثبت ۲۶ در لیگ ستارگان ترکتازی می‌کند. برانکو از سر ناچاری آدام همتی را برای اولین بار در ترکیب اصلی قرار دارد و سیامک نعمتی را به سمت راست خط دفاعی برد. باورنکردنی است، اما سه تعویض پرسپولیس در مسابقه پای فینال آسیا در خانه حریف را احسان علوان‌زاده، حمید طاهرخانی و سعید حسین‌پور تشکیل می‌دادند که این سومی قبلا فقط دو دقیقه در بازی با فولاد به میدان رفته بود. به همه اینها باید محرومیت خود برانکو را هم اضافه کرد. سرمربی قرمزها در آخرین دقیقه بازی قبلی با تصمیم سختگیرانه داور ازبکستانی از کنار زمین اخراج شد و طبق قوانین در این مسابقه باید از سکوها تیمش را هدایت می‌کرد.

برانکو حتی بین دو نیمه هم حق حضور در رختکن تیم را نداشت و می‌توانید تصور کنید که این شرایط چقدر دشوار است. پرسپولیس با این شکل و شمایل و تنها پنج روز بعد از برگزاری دربی سنگین تهران به مصاف السد رفت و در رویارویی با تیمی که هیدوس، بغداد، عفیف، گابی و ژاوی را در اختیار داشت با یک گل به پیروزی رسید. شاید مطبوعات ورزشی صبح چهارشنبه حق داشتند تیتر استثنایی برای این بازی نداشته باشند، چون توصیف این اتفاق مثل در کوزه کردن بحر است. شوک ناشی از این کار بزرگ، طوری است که شاید خیلی از هواداران و حتی کارشناسان بعدها بفهمند پرسپولیس چه کرده!

پرسپولیس چه کرد؟

دست پرسپولیس برای این بازی آنقدر بسته بود که برانکو ایوانکوویچ در اتفاقی تاریخی ترکیب اصلی تیمش را شب قبل از مسابقه در تلویزیون اعلام کرد! آنها چیزی برای پنهان کردن نداشتند و مشخص بود پرسپولیس با چه نفراتی و چطور بازی خواهد کرد. همه می‌دانستیم که تیم برانکو عقب می‌ایستد، مالکیت را می‌دهد و امیدوار می‌ماند که با توپ‌ربایی‌های نوراللهی و رسن و توپ ساباندن‌های علیپور و منشا به موقعیت گل برسد. آنچه اما این حماسه را نهایی کرد، عملکرد بی‌نقص اغلب بازیکنان پرسپولیس بود. کمتر پیش می‌آید که بازیکنان یک تیم در چنین مصاف حساسی این‌قدر کم‌اشتباه ظاهر شوند، اما پرسپولیسی‌ها با حداکثر تمرکز وظایف‌شان را انجام دادند. در قلب خط دفاعی زوج جلال حسینی و شجاع خلیل‌زاده عالی بازی کردند، در سمت چپ این خط شایان مصلح فوق‌العاده نبود، اما خیلی دوید و اشتباه بزرگ نداشت. سورپرایز اصلی اما در پست دفاع راست رخ داد؛ جایی که سیامک نعمتی با وجود دریافت اخطار سختگیرانه اول بازی، واقعا عالی عمل کرد و حساب و کتاب السدی‌ها را برای استفاده از غیبت ماهینی به هم ریخت.

جلوی زمین هم احمد نوراللهی عالی بود؛ آن‌قدر که بالاخره مزد بازی‌های خوبش را گرفت و به تیم‌ملی دعوت شد. بشار رسن نیز مطابق معمول آنقدر کوشا و درخشان ظاهر شد که سروش رفیعی از همین حالا باید نگران جایگاهش در نیم‌فصل دوم باشد. آدام هم در اولین بازی فیکس‌اش بدون تلاش برای اضافه‌کاری و جلب توجه فقط در خدمت تیم بود. همچنین زوج خط حمله یعنی علیپور و منشا هم در تداوم فصل خوب و هماهنگ‌شان حسابی مدافعان السد را آزار دادند. این دو نفر شاید اگر کمی گذشت بیشتری داشتند، در دو، سه صحنه موقعیت‌های خوبی نصیب پرسپولیس می‌شد. در اردوی پرسپولیس شاید امید عالیشاه تنها بازیکنی بود که کمتر از حد انتظار ظاهر شد. او یک کارت زرد ناشیانه گرفت و چند بار هم توپ‌ها را به سادگی لو داد. امید هنوز در بازگشت به پرسپولیس آن بازیکن باکیفیت و موثر قبلی نشده است و البته باید دید مصدومیت او به کجا می‌کشد.

نصف راه مانده

اگرچه پرسپولیس یک نتیجه عالی و فراتر از انتظار در قطر به دست آورد، اما هنوز نصف راه باقی مانده است. مسابقه برگشت بین تیم دو تیم روز اول آبان در تهران برگزار می‌شود. همانطور که جلال حسینی به درستی گفت، السد همین امسال سابقه پیروزی سه بر یک برابر استقلال در ورزشگاه آزادی را دارد و طبعا باز هم قادر به تکرار آن موفقیت خواهد بود. پس کار برای سرخ‌ها خیلی خیلی سخت است. فعلا مسابقات باشگاهی تعطیل شده و اردوی تیم‌ملی برقرار خواهد شد. بعد از این اردو، روز ۲۷ مهر پرسپولیس با پیکان بازی دارد که سرخ‌ها درخواست لغو این مسابقه را داده‌اند. اگر پرسپولیس موفق به حذف السد شود، روزهای ۱۲ و ۱۹ آبان مسابقات رفت و برگشت فینال را برگزار خواهد کرد که از قضا باز هم بازی برگشت در تهران است. شاید پرسپولیس در تاریخش هرگز چنین موقعیتی برای رسیدن به فینال آسیا و حتی فتح جام نداشته است. امید که بچه‌های سختکوش و بلندهمت برانکو این گام‌های آخر را هم به سلامت بردارند.