دردسر پنجره‌های باز!

با این وجود قرمزها توانستند در لیگ عنوان قهرمانی‌شان را تکرار کنند و در لیگ قهرمانان آسیا هم برای اولین بار در تاریخ به فینال برسند. این محرومیت هزینه‌های فراوانی به تیم تحمیل کرد و حتی مصدومیت‌های سنگین برای چند بازیکن مثل حسین ماهینی، محمد انصاری و آدام همتی به‌دنبال آورد. دلیل این آسیب‌دیدگی‌ها آن بود که بازیکنان کم‌شمار پرسپولیس ناچار بودند در مسابقات فشرده و متعدد حاضر شوند. به هر جهت آن دوران به پایان رسیده و با ثبت رسمی قراردادها، حالا خریدهای جدید برانکو هم می‌توانند برای او بازی کنند. پرسپولیس در پنجره زمستانی جاری پنج خرید داشته است؛ مهدی شیری، مهدی شریفی، سروش رفیعی، مهدی ترابی و محمد نادری پنج بازیکن جدید قرمزها خواهند بود. دیروز همه این نفرات به جز ترابی که در اردوی تیم‌ملی حاضر است، قراردادشان را با پرسپولیس ثبت کردند. نخستین بازی رسمی این نفرات برای قرمزها، روز پنج‌شنبه و در دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی برابر سپیدرود خواهد بود؛ دیداری که در ورزشگاه سردار جنگل شهر رشت برگزار خواهد شد. افزوده شدن این نفرات به فهرست پرسپولیس اما برانکو را در مورد ترکیب تیمش دچار تردیدها و سوالات مهمی خواهد کرد.

چه کسانی بیرون می‌نشینند؟

پرسپولیس اگرچه در نیم‌فصل اول با کمبود بازیکن مواجه بود، اما عمده نفرات اصلی این تیم کیفیت بالایی داشتند. این مساله باعث می‌شد حداقل تنشی در مورد حضور بازیکنان در ارنج اصلی وجود نداشته باشد و تقریبا همه بضاعت تیم به کار گرفته شود، اما ماجرای نیم‌فصل دوم عمیقا فرق دارد. انتظار می‌رود پرسپولیس برانکو در دور برگشت هم با سیستم ۲-۴-۴ لوزی به میدان برود. بر این اساس افزوده شدن نفرات جدید شرایط خاصی را به برانکو تحمیل می‌کند. شاید کمترین دردسر در خط دفاع وجود داشته باشد. مصدومیت حسین ماهینی باعث شده بود برانکو ناچار شود در سمت راست خط دفاعی از شجاع خلیل‌زاده استفاده کند. حالا اما شجاع به قلب خط دفاعی برمی‌گردد و دوباره با جلال حسینی زوج خواهد شد. دفاع راست هم به مهدی شیری، مدافع سابق پیکان می‌رسد. محمد نادری هم به‌عنوان رزرو شایان مصلح در پست دفاع چپ جذب شده است. به این ترتیب بعید است در خط دفاع مناقشه‌ای وجود داشته باشد. در خط حمله هم بحث چندانی نیست.

در نیم‌فصل اول علی علیپور و گادوین منشا زوج خط حمله بودند که حالا منشا رفته و ماریو بودیمیر کروات به جای او جذب شده است. انتظار می‌رود بودیمیر به تدریج در ترکیب جا بیفتد و بازیکن فیکس برانکو باشد. با این اوصاف معمای اصلی تنها در خط میانی خواهد بود؛ جایی که اوج ترافیک را شاهد هستیم. هافبک دفاعی اصلی پرسپولیس مثل گذشته کمال کامیابی‌نیا خواهد بود، اما برای سه نفری که در پست‌های جلویی توپ می‌زنند، رقابت بسیار فشرده‌ای وجود دارد. در دور رفت احمد نوراللهی و امید عالیشاه هافبک‌های چپ و راست بودند و بشار رسن هم به‌عنوان بازیکن پشت مهاجمان وظیفه پخش توپ‌ها را بر عهده داشت. حالا اما سه مدعی تمام عیار به این سه نفر افزوده خواهد شد. مهدی ترابی، سروش رفیعی و مهدی شریفی این سه نفر هستند و البته به هیچ وجه نباید سیامک نعمتی یعنی آچار فرانسه سرخ‌ها در نیم‌فصل نخست را از قلم بیندازیم. حالا به نظر می‌رسد بعد از دردسر پنجره‌های بسته، برانکو با دردسر پنجره‌های باز روبه‌رو شده است؛ هرچند این گرفتاری برای انتخاب بازیکن واقعا شیرین است! در نهایت باید دید برانکو چه بازیکنانی را برای حضور در ترکیب اصلی انتخاب می‌کند و ذخیره‌ها چه واکنشی به موضوع نشان خواهند داد؟

بیرانوند؛ سخت‌ترین سوال

دشوارترین پرسش پیش روی برانکو بعد از گشوده شدن پنجره‌های نقل‌وانتقالاتی اما چیز دیگری است؛ اینکه تکلیف علیرضا بیرانوند چه خواهد شد؟ بیرو بعد از درخشش در جام‌جهانی پیشنهادهایی برای ترک پرسپولیس داشت، اما به خاطر محرومیت سرخ‌ها در این تیم ماندگار شد. حالا که پنجره‌ها باز شده، منع اخلاقی بیرانوند هم از بین رفته است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که درخشش علیرضا در جام‌ملت‌های آسیا هم ادامه داشته و ممکن است مشتریان جدید و جدی‌تری برای او پیدا شود. اگر بیرانوند برود، برانکو با مشکل اساسی مواجه خواهد شد؛ مخصوصا که الان گلر آزاد خوبی هم در لیگ وجود ندارد. شاید به همین دلیل است که برانکو به بیرانوند توصیه کرده نیم‌فصل دوم را هم در پرسپولیس باقی بماند و پس از آن با فرا رسیدن پنجره تابستانی یک تیم خوب برای خودش پیدا کند.