دیروز نقل قولی از آقای «چتان کولکارانی» رئیس بخش رسانه‌ای و اجرایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا منتشر شد که به همین مساله اشاره داشت. این مقام مسوول درباره شرایط حضور رسانه‌ها در تمرینات تیم‌های فینالیست لیگ قهرمانان آسیا گفت: «در جریان و حاشیه تمرین تیم‌ها، غیر از اعضای اصلی رسانه‌ باشگاه‌ها و کنفدراسیون فوتبال آسیا، هیچ رسانه دیگری حق فیلمبرداری، عکاسی یا اجرای پخش زنده از تمرینات را ندارد. با توجه به شرایط موجود و قوانین جاری، فعالیت‌های رسانه‌ای در فینال لیگ قهرمانان آسیا محدود است و حتی در بخش‌هایی، انجام یکسری فعالیت‌‌ها، ناممکن است. به‌عنوان مثال صداوسیمای ایران یا هر رسانه‌ای که حق‌پخش بازی‌ها را در اختیار ندارد، نمی‌تواند گزارشی از تمرین و بازی تهیه کند زیرا کپی‌رایت بازی فروخته شده است. همچنین عکاسان امکان فیلمبرداری در طول مسابقات را ندارند. فقط عکاس و خبرنگار رسمی باشگاه حق فعالیت دارد و سایر رسانه‌ها امکان فعالیت ندارند.»

طبیعتا اگر صداوسیمای ایران حق پخش این مسابقات را خریده بود، می‌توانست پوشش مناسب‌تر و کامل‌تری از این دیدار داشته باشد، اما الان نه‌تنها زیاد نباید ناراحت باشیم، بلکه باید خدا را شکر کنیم که به هرکیفیتی تصاویر مربوط به اصل مسابقات را در اختیار داریم! حتما به یاد دارید که زمان از سرگیری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در دوحه قطر، کنفدراسیون فوتبال آسیا با اعلام اینکه صداوسیمای ایران حق پخش مسابقات را خریداری نکرده و نیز بدهی‌های قبلی‌اش را نپرداخته، از ممنوعیت پخش مسابقات در ایران خبر داد. با این حال شبکه سه با هر ترفندی که بود توانست بازی‌ها را روی آنتن ببرد و قطعا در مورد مسابقه فینال هم مشکلی وجود نخواهد داشت.

   به یاد گزارش مزدک با موبایل

 با این حال چالش خرید حق پخش مسابقات بین‌المللی همیشه پیش روی تلویزیون کشورمان وجود داشته است. هنوز از یاد نبرده‌ایم که مزدک میرزایی چطور با وجود اعزام به برزیل برای پوشش مسابقات ایران در جام‌جهانی ۲۰۱۴، نیمه اول بازی ایران و آرژانتین را با موبایل گزارش کرد و گزارش نیمه دوم این دیدار به عادل فردوسی‌پور در تهران سپرده شد! آن اتفاق هم در پی عدم اقدام قانونی ایران برای خرید حق پخش تلویزیونی مسابقات رخ داد. در حقیقت بر خلاف داخل کشور که صداوسیما بابت پخش مسابقات پولی به باشگاه‌ها نمی‌دهد و هیچ‌کس هم نمی‌تواند معترض شود، در رویدادهای بین‌المللی شرایط کاملا متفاوت است. حتی انتظار می‌رود با اجرای سختگیرانه‌تر قوانین، روز به روز عرصه تنگ‌تر شود.