خودسوزی امیلیانو

در موفقیت‌های یک سال و نیم اخیر تیم ملی آرژانتین که شامل قهرمانی در کوپا آمه‌ریکا، فینالیسما و جام جهانی بوده، مارتینز یکی از نقش‌های اصلی را ایفا کرده و درخشش در جام‌جهانی اوج دوران حرفه‌ای این سنگربان ۳۰ ساله بوده است. او با سیوهای نجات‌بخش و پنالتی‌هایی که گرفت، کمک کرد تا لیونل مسی تنها نقطه خالی کارنامه حرفه‌ای‌اش را پر کند، اما خب آن‌قدر از این موضوع ذوق زده بود که نتوانست مرز باریک شادی و تحقیر حریف را رعایت کند. مارتینز که ذاتا بازیکن پرجنب و جوشی است، درون دروازه هم با جنگ‌های روانی رقبا را در تنگنا قرار می‌دهد و بعضا از این استراتژی نتیجه هم گرفته است.

اما وقتی کار به بیرون زمین کشیده می‌شود، چنین رفتاری زننده می‌شود. حرکت عجیب و بالای ۱۸ سال او خطاب به هواداران فرانسه هنگامی که جایزه دستکش طلایی جام را دریافت کرد، باعث سرافکندگی اهداکنندگان شد و این تنها حاشیه مارتینز نبود. از درخواست سکوت برای کیلیان امباپه در رختکن گرفته تا فحاشی به فرانسوی‌ها و البته استفاده از عروسک گریان مهاجم فرانسوی در جشن قهرمانی در کشورش. این زیاده‌روی سبب شد تا چهره‌های فوتبالی بسیاری به مارتینز حمله کنند و حتی شخصیت‌های سیاسی فرانسه هم او را به باد انتقاد بگیرند.

در آخرین اقدام، ‌اونای امری، سرمربی استون‌ویلا هم به اقدامات شخصیت پرحاشیه این روزهای دنیای فوتبال واکنش نشان داد: «‌هفته آینده با امیلیانو درباره برخی خوشحالی‌هایش صحبت می‌کنم، اما من احترام می‌گذارم که او الان عضوی از تیم‌ ملی آرژانتین است، پس وقتی برگردد با امیلیانو صحبت خواهیم کرد.» اما مساله فقط این نیست؛ برخی از رسانه‌های انگلیسی خبر دادند که امری به مدیران باشگاه گفته دیگر نیازی به این دروازه‌بان ندارد و در ژانویه یا نهایتا انتهای فصل او را بفروشند. به هرحال باید دید دوران حرفه‌ای بازیکنی که از لحاظ فنی در سطح بالایی قرار دارد، اما از لحاظ اخلاقی خیر، چگونه به دست خودش نابود می‌شود.