جنجال عصر پنج‌شنبه

 به این ترتیب استقلال مثل بازی هفته گذشته برابر تراکتور در مسیر شکست قرار گرفت؛ باختی که می‌توانست به‌طور همزمان منجر به حذف آبی‌ها و حذف ساپینتو از نیمکت استقلال شود. در آخرین دقایق وقت‌های تلف‌شده، اما ورق بازی به نفع استقلال برگشت. مهدی قائدی که ستاره خاموش آبی‌ها در ماه‌های اخیر بوده، دو پنالتی به سود تیمش گرفت که هر دو از سوی کوین یامگا به گل تبدیل شد، اما جنجال‌های فراوانی به همراه آورد. قائدی ابتدا در دقیقه ۱۰۸ پس از ورود به محوطه جریمه تراکتور از سوی هادی محمدی سرنگون شد تا کوپال ناظمی پنالتی اول را بگیرد و یامگا آن را بی‌دردسر به گل تبدیل کند. پنالتی دوم اما بسیار پرماجراتر بود. این‌بار در دقیقه ۱۱۹ برخورد بین آرش قادری و مهدی قائدی پنالتی اعلام شد. یامگا ضربه را زد، محمدرضا اخباری گرفت و البته ناظمی به دلیل اینکه هیچ‌یک از دو پای گلر تراکتور در هنگام زده شدن ضربه روی خط نبوده، دستور به تکرار پنالتی داد. یامگا ضربه تکراری را گل کرد، اما داور این‌بار به بهانه ورود بازیکنان استقلال به محوطه جریمه حکم به تکرار آن داد. بازیکن فرانسوی استقلال که به این ترتیب برای چهارمین بار در این بازی پشت ضربه پنالتی ایستاده بود، بالاخره توپ را گل کرد تا تیمش با هزار دردسر به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کند.

 اعتراض، اتهام، هیاهو

چیزی که در پایان این مسابقه حسابی جلب‌توجه می‌کرد، اعتراضات بسیار تند بازیکنان و مدیران تراکتور بود. آنها شکست با اعلام دو پنالتی دیرهنگام را قبول نداشتند و اظهارات بسیار تندی علیه کادر داوری بازی انجام دادند. به‌طور مشخص محمدرضا زنوزی، مالک تراکتور که سابقه مفصلی در جنجال‌سازی و اتهام‌آفرینی دارد، در بخشی از سخنانش گفت: «از نظر بنده که هر دو پنالتی این مسابقه مردود بود و من در این مورد هیچ شکی ندارم، اما حتی اگر بخواهم به نظر کارشناسان داوری احترام بگذارم، حداقل یک پنالتی استقلال در این بازی بی‌سبب بود. ضمن اینکه در طول مسابقه هم آقای ناظمی سوت‌های اشتباه زیادی زد. به نظر من این برد را کاملا به استقلال هدیه دادند. آقای کوپال در هر بازی استقلال که داوری کرده، یک جنجال درست کرده و این بازی هم مستثنی نبود. خداداد افشاریان باید به من توضیح بدهد که چرا برای این مسابقه داور تهرانی گذاشتند و داور بازی بی‌طرف نبود. اراده آقای کوپال برای پنالتی‌گرفتن برای استقلال مشکوک بود و من فکر می‌کنم ایشان تمرکزش را گذاشته بود که این کار را حتما انجام بدهد. تراکتور همیشه باید قربانی کمک‌هایی شود که دیگران به دو تیم استقلال و پرسپولیس می‌کنند؛ تیم‌هایی که ریشه‌شان در وزارت ورزش است و نمی‌توانند ناکام باشند.» هوشنگ نصیرزاده به عنوان کارشناس داوری و برخی دیگر از بازیکنان تراکتور هم حملات تند و تیزی به کوپال ناظمی و دست‌های پشت پرده داشتند که بیشتر شبیه همین حرف‌های زنوزی بود و نیازی به تکرار آنها نیست.

آمار درخشان یامگا

از حواشی کمرشکن بازی که بگذریم، از حیث فنی دست‌کم باید به آمار خوب کوین یامگا در ضربات پنالتی اشاره کنیم. از ۱۲ مرتبه‌ای که یامگا ضربات پنالتی استقلال را زده، او در ۱۱ نوبت به صورت مستقیم پنالتی‌های خود را به گل تبدیل کرده و یک مرتبه نیز در روی ریباند، موفق شده توپ برگشتی را گل کند. به این ترتیب یامگا به بهترین پنالتی‌زن خارجی تاریخ استقلال هم تبدیل شده و بعید است تا زمانی که او در زمین باشد، نوبت پنالتی زدن به دیگران برسد.