تورم منفی در ایران!

امسال برای باشگاه‌های لیگ برتری سقف قرارداد در نظر گرفته و بر این اساس قرار شد که هیچ تیمی اجازه هزینه‌ای بیش از ۳۲۵ میلیارد تومان را نداشته باشد. بر اساس گزارشی که اواخر اردیبهشت ماه اکو ایران منتشر کرده بود، تورم نقطه‌ای در فروردین ماه سال جاری نسبت به زمان مشابه سال قبل نزدیک به ۷۰ درصد بوده است. البته که نیازی به انتشار این آمار و ارقام نیست، چرا که مردم همه‌چیز را با گوشت و خون خود حس می‌کنند. نسبت به سال گذشته در همین مقطع، قیمت دلار نزدیک به دو برابر شده و اوضاع اقتصادی کشور عملا تعریفی ندارد پس اصلا منطقی نیست فوتبالیست‌ها که همواره جزو اقشار پردرآمد جامعه بوده‌اند، برخلاف شیب تورم طلب دستمزد کنند. در گزارش دیروز خبرگزاری فارس اما این‌طور آمده است: «مجمع عمومی شرکت فولاد مبارکه سپاهان اصفهان هر سال در تیر یا مرداد برگزار می‌شود و بر همین اساس نیز اسناد مالی این شرکت به‌طور رسمی منتشر و در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد.

طبق اسناد مالی رسمی منتشر شده باشگاه سپاهان در حدود ۵۱۵ میلیارد تومان فصل گذشته به عنوان تبلیغات و هزینه تعمیرات از شرکت فولاد مبارکه سپاهان دریافت کرده است.» پارادوکس کجاست؟ اینجا که سپاهان سال گذشته برای کسب نایب قهرمانی با تیمی به مراتب کم ستاره‌تر از امسال، بودجه‌ای ۵۱۵ میلیارد تومانی داشته اما امسال که تلاش می‌کند یک پله در جدول صعود داشته باشد، بودجه‌اش را به ۳۲۵ میلیارد تقلیل داده است! صحبت درباره هزینه‌کرد فصل قبل اصفهانی‌ها از آنجایی درست به نظر می‌رسد که ۲۴ خردادماه سال جاری و پس از جلسه هم‌اندیشی حکمرانی ورزش، حمید سجادی وزیر ورزش وقت در انتقاد به ارقام هزینه شده در فوتبال گفت: یک باشگاه خارج از تهران در فصل گذشته داشتیم که سه آمار متفاوت از آن شنیدم که آمار اولی که الان می‌گویم درست‌تر از بقیه است. اول گفتند این باشگاه ۵۷۰ میلیارد تومان هزینه کرده است که یک عزیزی آن را به ۵۲۰ میلیارد تومان اصلاح کرد و حالا اخیرا آقای تاج گفت ۴۹۰ میلیارد تومان!»

این تکه‌های پازل وقتی کنار هم قرار بگیرند، یک تصویر را مخابره می‌کنند؛ اینکه باشگاه‌ها در اعلام هزینه‌هایشان از راست‌گویی تبعیت نمی‌کنند و ابزار به چالش کشیدن آنها هم وجود ندارد. با اسنادی که منتشر می‌شود، انگار در فوتبال برخلاف دیگر جاهای مملکت، تورم منفی وجود دارد و قیمت‌ها، دستمزدها و هزینه‌ها نسبت به سال گذشته کمتر شده است. خب این دستاورد قطعا جای تبریک دارد!