چه امر می‌کنید جناب طارمی؟

اول؛ افت بی‌پایان فنی

در آخرین مسابقه پورتو در سال میلادی ۲۰۲۳، آبی‌پوشان بامداد شنبه به مصاف تیم انتهای جدولی چاوز رفتند و با یک گل به برتری رسیدند. طارمی که از نظر فنی فصل بسیار بدی را پشت سر می‌گذارد، در این دیدار هم حضوری بی‌اثر در زمین داشت و سرجیو کونسیسائو صرفا تا دقیقه ۶۱ موفق به تحمل او شد. حالا دیگر تعویض شدن طارمی در میانه‌های مسابقات پورتو کسی را متعجب نمی‌کند. کارنامه این فصل مهدی در سال میلادی در حالی بسته شد که او فقط توانسته آمار نازل ۳ گل و یک پاس گل را به ثبت برساند. به نظر می‌رسد شایعات نقل‌وانتقالاتی در مورد آینده مهدی، به‌شدت روی کیفیت او تاثیر گذاشته و باعث شده آقای گل سابق لیگ پرتغال، تبدیل به بازیکنی محو در زمین مسابقه شود. امتیاز این داستان را بیش از همه، باید به سایت‌هایی داد که در ایران برای کسب یک مشت کلیک بیشتر، هر نیم‌ساعت طارمی را به یک تیم جدید بردند و هوش و حواس را از سر او ربودند!

دوم؛ تعیین تکلیف برای والیبال

اسم طارمی اما در چند روز گذشته بابت یک اتفاق دیگر هم سر زبان‌ها افتاد؛ اینکه او با انتشار یک استوری اینستاگرامی، آرزو کرد سعید معروف گزینه سرمربیگری تیم ملی کشورمان شود. جنس عکس‌العمل‌ها به این موضوع کاملا قابل انتظار بود؛ اینکه بهتر است طارمی به همان فوتبال بپردازد و وارد حوزه‌ای که نمی‌شناسد نشود. مهاجم تیم ملی پیش از این نیز در کارنامه ورزشی‌اش کلی از این داستان‌ها داشته. در یکی از آخرین و بدخیم‌ترین خروج‌های او از حریم حرفه‌ای‌اش، شاهد حمایت تلویحی طارمی و دوستان از بازگشت مهدی تاج به فدراسیون فوتبال بودیم. در همان مقطع او شورشی تمام‌عیار را هم علیه دراگان اسکوچیچ، سرمربی وقت تیم ملی رهبری کرد و سرانجام موفق شد کارلوس کی‌روش را به ایران برگرداند؛ اتفاقی که نتایج مفید و موثر آن در جام‌جهانی کاملا به چشم آمد! بعد از استوری والیبالی طارمی، برخی کاربران فضای مجازی به شوخی از او خواستند برای شام و ناهار خوردن مردم هم توصیه‌های نهایی را داشته باشد و نکته‌ای را مغفول نگذارد.

سوم؛ ماموریت قطر

در نهایت اینکه حالا طارمی به اردوی تیم ملی اضافه خواهد شد تا راهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ در قطر شود. نیازی به توضیح نیست که این مسابقات برای تمامی بازیکنان تیم ملی مهم است، اما شاید از چند جهت برای طارمی ارزش مضاعف داشته باشد. از یکسو او باید در قطر بدرخشد تا مشتریان سرشناس اروپایی‌اش را در همین پنجره زمستانی یا نهایتا تابستان بعدی برای دست به جیب شدن ترغیب کند. یک نمایش معمولی با حذفی قبل از فینال، شاید تیر خلاص بر شقیقه رویاهای طارمی باشد و او را از پیشروی هر چه بیشتر در فوتبال اروپا باز دارد. از سوی دیگر طارمی یکی از مهم‌ترین نمادهای فعلی تیم ملی است؛ نسلی که زیاد خودستایی کرد، اما کم نتیجه گرفت. اگر تیم ملی جام ملت‌ها را هم از دست بدهد، شاید نسل کنونی بدون هیچ دستاورد خاص و مهمی رو به بازنشستگی برود و هیچ تصویر شفاف و روشنی از خود در حافظه هواداران فوتبال به جا نگذارد. طارمی که این اواخر به یکی از کاپیتان‌های تیم ملی هم تبدیل شده، برای نجات یک نسل از همبازیانش در تیم ملی باید بهترین نسخه خود را در دوحه اکران کند، در غیر این صورت چیز مثبت زیادی برای به خاطر سپردن این تیم ملی باقی نخواهد ماند.