تازه شروع شد!

تیم ملی ایران بعد از برگزاری سه بازی دست‌گرمی در مرحله گروهی و کسب ۹امتیاز کامل، از ساعت ۱۹:۳۰ امروز در مرحله یک‌هشتم نهایی باید به مصاف سوریه برود؛ شاید اولین بازی دشوار شاگردان امیر قلعه‌نویی در این جام.

البته که حتی سوریه هم روی کاغذ حریف سرسختی نیست؛ تیمی که نیم‌قرن است فقط به ایران می‌بازد و می‌بازد. سوری‌ها طی ۳۰تقابل با تیم ملی کشورمان تنها موفق به کسب یک پیروزی شده‌اند و در ۴مسابقه آخر کلا هیچ گلی نزده‌اند؛ اما این‌بار داستان به همان آسانی نیست. اولا وارد مسابقات حذفی جام ملت‌ها شده‌ایم و چنان‌که از اسم این مرحله برمی‌آید، هرگونه سهل‌انگاری و لغزش می‌تواند به قیمت حذف تیم‌ها تمام شود؛ چنان‌که مثلا عراق برابر اردن غفلت کرد و اوت شد. نکته دیگر اینکه از نمایش‌های سوریه در این تورنمنت این‌طور برمی‌آید که آنها سراپا شور و شوق هستند و با عطش و انگیزه بسیار بالا به مصاف ایران می‌آیند. سوریه با هدایت یکی از بهترین مربیان فوتبال جهان، یعنی هکتور کوپر که از قضا قرارداد ارزانی هم دارد، تبدیل به تیمی جان‌سخت شده که در مرحله گروهی فقط یک گل دریافت کرد؛ آن هم خیلی سخت و دشوار برابر استرالیا. آنها البته به همین نسبت سخت هم گل می‌زنند و با تنها گل عمر خربین برابر هند موفق به صعود از این مرحله شدند. بنابراین شاید نباید انتظار داشته باشیم که امروز بازی پرگلی ببینیم. از سوی دیگر چنان که اشاره شد برگ برنده سوریه در این تورنمنت، احساسات غنی، شور بالا و روح جمعی عجیبی است که در این تیم به چشم می‌خورد؛ به‌طوری‌که حتی مترجم آنها هم بعد از صعود از مرحله گروهی اشک می‌ریخت. بنابراین روشن است که نباید چنین تیمی را دست‌کم گرفت.

تیم ملی ایران در این بازی دو مدافع میانی‌اش یعنی مجید حسینی و محمدحسین کنعانی‌زادگان را به‌دلیل مصدومیت و محرومیت در اختیار ندارد. صادق محرمی هم که کل تورنمنت را از دست داده است. با این حال ابزار بُرنده و برنده قلعه‌نویی در فاز هجومی کاملا در اختیار و آماده است؛ از مهاجمان کلاس جهانی مثل مهدی طارمی و سردار آزمون حرف می‌زنیم که اگر روزشان باشد و مخصوصا در دقایق آغازین بازی بتوانند برای ایران گل بزنند، کار بسیار آسان خواهد شد. به هر جهت رقابت اصلی برای قهرمانی تیم ملی از امروز آغاز می‌شود و بچه‌های امیر باید بی‌نقص‌ترین نسخه خود را اکران کنند. آنها بارها نوید فتح جام را داده‌اند و حالا گوی و میدان در اختیارشان قرار گرفته است. بر خلاف اظهارات پیشین سرمربی تیم ملی که عقیده داشت ایران در گروه بسیار دشواری قرار گرفته، دو تیم دیگر صعودکرده از این گروه یعنی امارات و فلسطین بلافاصله در اولین مرحله حذفی با شکست مقابل تاجیکستان و قطر از دور مسابقات کنار رفتند. حالا باید امیدوار باشیم این اتفاق برای ایران رخ ندهد. برنده بازی ایران و سوریه در یک‌چهارم نهایی به مصاف برنده مسابقه ژاپن و بحرین خواهد رفت؛ دیداری که از ساعت۱۵ امروز آغاز می‌شود.