اسم استقلال عوض شد!

اتفاقی که رخ داد، کاملا سریع و ناگهانی بود. کمتر از یک هفته پس از انتقال رسمی ۸۵درصد از سهام باشگاه استقلال به هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، مدیران این مجموعه اعلام کردند پسوند «خلیج‌فارس» کنار نام استقلال اضافه خواهد شد.

چرا تغییر کرد؟

کم و کیف تغییر نام باشگاه استقلال یا به عبارت دقیق‌تر افزوده شدن یک پسوند کنار نام این تیم، به اراده مالک جدید مربوط می‌شود. در اطلاعیه‌ای که روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس منتشر کرده این‌طور آمده است: عبدالعلی علی‌عسکری، مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با اشاره به اینکه پسوند «خلیج‌فارس» نقطه اشتراک تمامی شرکت‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس است، گفت: «بر اساس همین سیاست، در راستای حفظ وحدت رویه، سیاست حاکمیت شرکتی و همچنین روز مبارک خلیج‌فارس، بر اساس تصمیم مالکان جدید، تیم محبوب استقلال به استقلال خلیج‌فارس تغییر می‌یابد. این اقدام، گامی مهم برای اصلاح ساختارهای اقتصادی، سودده کردن این باشگاه، حرکت استقلال خلیج‌فارس در تراز جهانی و ان‌شاءالله کسب توفیقات در شأن این تیم در عرصه‌های بین‌المللی است.»

خلیج‌فارس عزیز است، اما...

هیچ تردیدی وجود ندارد که نام خلیج‌فارس برای  همه ایرانیان کاملا عزیز و گرامی است؛ یک اسم اصیل و تاریخی که برای حفظ و بزرگداشت آن باید تلاش کرد. با این حال از یاد نبریم اسم و برند یک باشگاه بزرگ هم مساله ساده و کم‌اهمیتی نیست که با چنین سرعت و سهولتی بتوان آن را تغییر داد. به هر حال این نام بیش از ۴ دهه بین هواداران استفاده شده و جا افتاده؛ بر این اساس اعمال کوچک‌ترین تغییری در آن، حتی اگر ضروری و اجتناب‌ناپذیر هم باشد باید با وسواس و حساسیت شدید همراه شود. در غیر این صورت بیم آن می‌رود که مثلا فردا اگر به هر دلیلی بار دیگر مالک باشگاه عوض شد، علاقه داشته باشد برند خودش را پشت این اسم بیندازد و دو مرتبه آن را دستخوش تغییر کند.

آیا چنین اتفاقی مطلوب است؟ از سوی دیگر تقدیر از خلیج‌فارس خیلی هم قشنگ است، اما آیا راه‌های دیگری برای این کار وجود نداشت؟ مثلا ممکن نبود همین هلدینگ که قرار است استقلال را جهانی هم بکند زحمت می‌کشید و با اتکا به منابع مالی هنگفتش یک ورزشگاه اختصاصی برای تیم می‌ساخت و نام آن را خلیج‌فارس می‌گذاشت؟ از همه اینها که بگذریم، آیا حداقل انجام یک نظرخواهی مجازی از هواداران برای سنجش دیدگاه آنان در این زمینه لازم نبود؟ چه می‌دانیم!

شایعه خنده‌دار در مورد پرسپولیس

همزمان اما یکی از نخستین تحرکات مالکان جدید در پرسپولیس، منجر به ایجاد شایعه‌ای شد که از فرط عجیب بودن امکان تحلیل چندانی هم ندارد. بر همین اساس نقل قولی از سخنگوی شورای شهر مشهد منتشر شده بود دال بر اینکه چون این شورا از سهامداران بانک شهر است و بانک شهر هم بخش چشمگیری از سهام باشگاه پرسپولیس را در اختیار گرفته، می‌شود به گزینه انتقال سرخ‌پوشان به شهر مشهد فکر کرد! همان‌طور که گفتیم موضوع آن‌قدر عجیب و دور از منطق بود که حتی بازتاب مجازی چندانی هم پیدا نکرد و اینجا قصد تحلیل و ارزیابی آن را نداریم، اما کنار هم گذاشتن این موارد، کمی ما را در مورد تصمیمات و سیاست‌های مالکان جدید سرخابی‌ها نگران می‌کند.