فدراسیون همچنان در سایه علی دایی

نیلوفرکنگرانی - بحث علی دایی و سرمربیان لیگ برتری بحثی است که به نظر می‌رسد حالا حالاها پایانی ندارد و روز‌به‌روز شدیدتر می‌شود. هر وقت اوضاع کمی آرام‌ می‌شود و همه چیز روال عادی خود را طی می‌کند یک بازی تدارکاتی یا رسمی پیش می‌آید که مجددا باعث می‌شود همه اختلافات از سر گرفته شود. این بار هم بازی تدارکاتی با آذربایجان و بازی مقابل عربستان مورد اختلاف شدید دایی با همکارانش شده است. البته در این میان هستند مربیانی که باز هم حق را به سرمربی تیم ملی می‌دهند.

منصور ابراهیم‌زاده که خودش سابقه سرمربیگری تیم ملی را دارد حق را به طرفین می‌دهد. او در این مورد می‌گوید: «وقتی مربی تیم ملی برنامه‌ای را می‌دهد اعتقاد دارد آن برنامه باید مطابق خواسته‌های او پیش برود. به نظر من به خاطر این که هم مربی تیم ملی به اهدافش برسد و هم مربیان باشگاه‌ها راضی باشند باید بازی‌های هفته پنجم به طور کامل لغو شود. بازی عربستان انجام و بعد از آن بازی‌های لیگ برگزار شود تا هیچ کس اعتراضی نداشته باشد. برای به وجود نیامدن مشکل فقط هماهنگی لازم است و این وظیفه فدراسیون است که هماهنگی‌ها را به وجود آورد و از بروز اختلافات جلوگیری کند. بالاخره باشگاه‌ها هم حق دارند. آنها روی بازیکنانشان حساب باز کرده‌اند و نمی‌توانند بی‌خیال آنها شوند. از آن سو هم دایی که نمی‌تواند بدون بازیکن به جام جهانی برود. تنها راه‌حل این مشکل تعامل و هماهنگی است.»پرویز مظلومی جزو مخالفان اصلی دایی در شرایط پیش آمده است. اگرچه مهدی رحمتی تنها بازیکنی است که از مس در تیم ملی وجود دارد، اما او معتقد است همین یک بازیکن به اندازه سه نفر برای او ارزش دارد. مظلومی در مورد بحثی که با علی دایی در برنامه نود داشته، می‌گوید: «ما خصومتی با آقای دایی نداریم و همه از ایشان حمایت می‌کنیم. دایی نباید فکر کند همه مربیان مخالف، منتظر شکست او هستند. اما دایی این را هم باید بداند که رفتن به جام‌جهانی نباید به قیمت نابودی لیگ تمام شود. این بازیکنان جوانی که دایی به آنها تکیه کرده همه از دل لیگ بیرون آمده‌‌اند. اگر دایی به راحتی می‌تواند مهدوی‌کیا را خط بزند به پشتوانه همین لیگی است که کمر به نابودی آن بسته. ما رحمتی را در حالتی باید به تیم‌ملی بدهیم که حتی نتوانسته‌ایم نام دروازه‌بان دوممان را رد کنیم.»

او با اعتراض به لغو بازی‌های سایپا و سپاهان ادامه می‌دهد: «مشکل اکثر مربیان لغو بازی این دو تیم است که باعث تبعیض شده است. حرف ما این است که از این دو تیم هم دو بازیکن دعوت شود. وقتی قرار است بازیکنانی که دعوت می‌شوند روی نیمکت بنشینند پس حضور آنها چه ضرورتی دارد. من رک بهتان بگویم تمام این برنامه‌ریزی‌ها به خاطر این است که به لیت بارسکی فرصت داده شود.»در حالی که همه شرایط به وجود آمده را به نفع سپاهان و سایپا می‌دانند، مربیان این دو تیم از بقیه بیشتر معترض هستند. مجید بصیرت، سرپرست سپاهان می‌گوید: «من نمی‌دانم همه روی چه حسابی می‌گویند این اوضاع به نفع تیم ماست. ما سال گذشته دقیقا از همین مساله ضربه خوردیم و امسال هم همین مشکل را داریم. فصل گذشته چهار بازی ما عقب افتاد و ما از این بازی‌های عقب افتاده تنها یک امتیاز گرفتیم. البته ما با این قضیه کنار آمدیم چون همه باید به فکر تیم‌ملی باشیم و منافع تیم‌ملی بر همه چیز ارجحیت دارد.»سردار عزیز محمدی، رییس سازمان لیگ در مورد اتفاقات اخیر می‌گوید: «فعلا که همه چیز طبق برنامه قبلی پیش می‌رود یعنی بازی‌های سایپا و سپاهان لغو و بقیه بازی‌ها برگزار می‌شود. امروز در فدراسیون جلسه داریم و اگر قرار باشد تغییری پیش بیاید، اعلام می‌کنیم.»

پایان این درگیری به وجود آمده را تنها فدراسیون فوتبال می‌تواند تعیین کند؛ فدراسیونی که فعلا مشخص نیست مسوولانش کجا هستند و موضع‌گیری آنها چیست.مسوولان همانند همیشه خود را پشت علی دایی پنهان کرده‌اند و او را به جنگ با مربیان فرستاده‌اند تا در خصوص مواردی که در حیطه وظایف و اختیاراتش نیست به آنها پاسخگو باشد. همان‌طور که همه مربیان لیگ برتری عقیده دارند برگزاری جلسات و تعامل بیشتر می‌تواند به راحتی مشکل به وجود آمده را حل کند.