چمران: دلایل فضای ناامیدی در کاروان المپیک مشخص شود

عکس: ایسنا

ایسنا- شورای شهر تهران، جلسه یکصد و بیست و دوم خود را دیروز با حضور و تجلیل از هادی ساعی، تنها قهرمان طلایی المپیک پکن آغاز کرد و اعضای شورای شهر و کارمندان آن در صحن حاضر شدند، تا از وی تشکر کنند. اعضای شورا در جریان جلسه دیروز، نهایت احساسات را به خرج دادند. مهندس مهدی چمران ،رییس شورای شهر تهران با اعتقاد به این که فضای یاس، ناامیدی و بی‌حالی در کاروان ورزشی ایران وجود داشت، گفت: باید دلیل این یاس که به هر دلیلی به‌وجود آمده، مشخص شود تا در المپیک‌های آینده چنین فضایی تکرار نشود.

وی افزود: نمی‌دانم تا چه اندازه روی روحیه‌سازی برای ورزشکاران کار و تلاش می‌شود، اما یقینا در چنین شرایطی، پیروزی در مقابل ورزشکاران چینی و ایتالیایی و گرفتن مدال طلا با توجه به آسیب‌دیدگی دست بسیار مهم و ارزشمند است. چمران تاکید کرد که ورزشکار، زمانی پهلوان می‌شود که از این مدال‌ها بگذرد و به مراحل تزکیه نفس برسد و به همین دلیل است که تختی هیچ گاه فراموش نمی‌شود.

رسول خادم رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان این که لازم است از باب ارتباط صنفی نکاتی را مطرح کنم، گفت: صدا و سیما در پوشش خبری و تصویری المپیک این دوره و عملکرد کاروان ورزشی پس از سال‌ها، فضای نقد و ارزیابی منصفانه‌ای داشت. وی ساعی را قدیمی‌ترین تکواندوکار حاضر در المپیک معرفی کرد و گفت: وقتی ورزشکاری به این سطح می‌رسد، تکنیک و تاکتیک وی را دیگر تمام دنیا می‌شناسند و دیگر تغییر این تکنیک و تاکتیک به راحتی و در کوتاه مدت فراهم نیست.

خادم ادامه داد: فضای کاروان ورزشی المپیک، فضای شکست بود و به هم‌ریختگی روحی و روانی کاملا در آن مشخص بود و به نظر می‌رسد، مدیریت فنی برای آن صورت نگرفته است.

وی گفت: در چنین فضاهایی همه کارها و انتظارات بر دوش نفر آخر بازی‌ها می‌افتد و آن وقت می‌شود «یک ملت و یک دست اسلحه».

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، خطاب به هادی ساعی خاطرنشان کرد: هادی ساعی شدن، کار دشواری است و حالا نباید نگران این باشیم که با مدال‌آوری هادی ساعی جایگاه تختی تغییر می‌کند،‌ چرا که تختی با مدال محبوب نشد. سعی نکنیم رتبه‌بندی‌ها را طوری تغییر دهیم تا به نتیجه دیگری برسیم، بلکه باید سعی شود، تختی‌ها و ساعی‌ها را زیاد کنیم. وی گفت: هادی ساعی ماندن، کار سختی است و باید به عنوان یک سرمایه ملی، برای منافع ملی هزینه شود. در عین حال این مسوولیت به گردن احزاب هم هست، چرا که باید این افتخار را برای ملت ایران نگهداشت و نباید هادی ساعی را تبدیل به یک فرصت گروهی کرد!

احمد مسجد جامعی ، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز که به همراه حسن بیادی ،نایب رییس شورای شهر تهران که قبل از اعزام به المپیک، هادی ساعی را به ضیافتی ساده و صمیمانه دعوت کرده بودند و یک جلد کلام‌الله مجید را به وی هدیه داده بودند تا همراه وی باشد، گفت: ساعی در اولین مصاحبه‌اش پس از کسب مدال طلای المپیک گفت که مدال‌ها و سکه‌های طلا برایش ارزشی ندارد و در زمان بروز حادثه زلزله بم نیز همه سرمایه خود را به میدان آورد و مجموعه جوایزش را که شامل ده‌ها نشان و قطعه ارزشمند ملی و بین‌المللی بود، به پای بازماندگان آن حادثه تلخ نثار کرد. وی گفت: نماینده مردم تهران و پرافتخارترین تکواندوکار المپیکی جهان، تلاشی فداکارانه و به یاد ماندنی را در تاریخ ورزش و اخلاق پهلوانی به نام ایران ثبت کرد و به سرمایه‌ای ملی تبدیل شد. هادی ساعی که تا اینجا ساکت بود در شروع صحبت‌های خود، گفت: دلم برای همه کسانی که در شورا هر روز با آن‌ها کار می‌کردم، تنگ شده بود. وی ضمن تشکر از چمران و اعضای دیگر شورا که به وی اجازه داده بودند، تمرینات خود را کامل انجام دهد، گفت: اعتقاد دارم که به تن کردن پیراهن تیم ملی، وظیفه‌ای جز افتخارآفرینی برای ورزشکار به همراه ندارد. وی با بیان این که من با خدا معامله کرده‌ام که اگر صلاح است و می‌توانم افتخار کسب کنم، به این بازی‌ها بروم، گفت:‌ چون با خدا معامله کرده بودم، رفتن و نرفتم هر دو برد بود و دلم قرص بود و می‌دانستم که وقتی می‌روم، صلاح بر برد من است.

وی ادامه داد: در روز مسابقه به دلیل باخت کل تیم ورزشی و حضور مسوولان، فشار زیادی بر من بود، اما آنقدر خیالم راحت بود که انگار بازی اول المپیک را انجام می‌دهم!

وی به نامه‌ای که رسول خادم در دور قبلی بازی‌های المپیک قبل از پیروزی، وی داده بود، اشاره کرد و گفت:‌ وی در این نامه بیش از ۱۰ سال تجربه جهانی و المپیکی خود را به من گفته بود و من از آن استفاده بسیار زیادی کردم!