تبلیغات محیطی می‌تواند ما را در لیگ‌ قهرمانان دچار مشکل کند

قرارداد حق پخش مانند قرارداد ترکمنچای است

خبرگزاری فارس - عضو سابق کمیته انتقالی فدراسیون گفت: تبلیغات محیطی می‌تواند در آینده فوتبال ایران را در لیگ قهرمانان دچار مشکل کند.

مهدی خبیری گفت: برای اینکه بدانیم تلویزیون چه حدود و اختیاراتی دارد و چه مبلغی باید حق پخش پرداخت کند، باید بازار را بسنجیم. نمی‌گوییم مبلغ ۴‌میلیارد پوند حق پخش تلویزیونی انگلیس در ایران هم امضا شود‌؛ بلکه همین فوتبال امارات را که از ما نیز ضعیف‌تر است، ملاک قرار دهیم.

وی افزود: می‌توانیم قرارداد حق پخش ترکیه را بررسی کنیم. هر چیزی حساب و کتابی دارد. اینکه تلویزیون روی حق پخش قیمت بگذارد، مانند آن است که فرشی را از مغازه بگیرید و خودتان روی آن قیمت بگذارید. باید بازار عرضه و تقاضا را در نظر گرفت. این قرارداد مانند قرارداد ترکمنچای است.

عضو سابق کمیته انتقالی فدراسیون درباره اینکه امکان دارد AFC به ریز قرارداد حق پخش نیز ایراد بگیرد، گفت: در آینده تراز مالی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. تبلیغات دور زمین متعلق به سازمان لیگ است و سازمان تربیت بدنی و فدراسیون نیز درصدی از آن را بر می‌دارند. این حق باشگاه‌ها است؛ البته سازمان لیگ نیز بخشی به عنوان حق العمل خود بر می‌دارد. هر کس نباید این تبلیغات محیطی را تصاحب کند، زیرا در آینده از نظر سهمیه‌بندی لیگ قهرمانان دچار مشکل خواهیم شد. باشگاه‌ها باید از چه منبعی هزینه‌های خود را تامین کنند؟

وی تاکید کرد: بهتر است مسوولان صدا و سیما و سازمان تربیت بدنی مطالعه تطبیقی در کشورهایی که حتی از ما ضعیف تر هستند، انجام دهند و میانگین آن را بگیرند. سپس، نتیجه آن را اعلام کنند؛ در آن صورت همه آن را می‌پذیرند.

خبیری درباره امتیازات داده شده به ایران، گفت: تمام امتیازاتی که در گذشته مسوولان AFC به ایران داده اند، امتیازات نسیه بوده است. به آنها گفته‌ایم تمام این مسائل را حساب کنید و آنها را در آینده به شما ارائه خواهیم کرد. بر اساس وعده‌های داده شده به ما امتیاز داده و حالا باید مستندات مورد قبول واقع شود. باید ببینیم چند درصد در آن خطا داریم و بر اساس آن امتیاز می‌دهند.

مهدی خبیری در خصوص اینکه ۳۳۶ امتیاز داده شده در گذشته به ایران می‌تواند دوباره به ایران داده شود، گفت: اکنون نمی‌توانم در این باره نظر بدهم؛ اما باید به جای پرداختن به این حرف‌ها، به دنبال ساخت امکانات استاندارد برویم. اگر ۴ سهمیه در لیگ قهرمانان داشته باشیم، این تیم‌ها در کجا می‌خواهند بازی کنند؟

وی افزود: به غیر از ورزشگاه آزادی، ورزشگاه استاندارد دیگری وجود دارد؟ درست است که سازمان تربیت بدنی حرف از ساخت و ساز می‌زند؛ اما این حرف‌ها محکم نیست. دست آنها درد نکند که به دنبال ساخت‌وساز هستند؛ اما بهتر است استانداردها رعایت شود. مهدی خبیری عنوان کرد: اینکه این اماکن ورزشی از سوی سازمان تربیت بدنی ساخته شود و هزینه‌های نگهداری و سوددهی آنها چگونه است، بحث زیادی می‌طلبد. بهتر است با ارائه تسهیلات و آسان سازی به ورزشکاران، این امکان در اختیار آنها قرار گیرد و به جای آنکه به ورزشکاران ماهی بدهند، به آنها ماهیگیری یاد بدهند.

گویا قرارداد حق پخش به ارزش ۱۰‌میلیارد تومان (شش‌میلیارد تومان تبلیغات دور زمین و چهار‌میلیارد تومان حق پخش تلویزیونی) تنظیم شده که شامل دریافت حق پخش بازی‌های لیگ، تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال می‌شود.