تلاش دوجانبه برای نبرد بزرگ

گروه ورزش-امشب دو مربی با ویژگی‌های متفاوت در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا رویاروی یکدیگر قرار می‌گیرند. لیگ قهرمانان اروپا در فصل۲۰۰۸-۲۰۰۷ با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود.

ظهور پدیده‌ و دیدارهای بسیار زیبا و پرالتهاب از یک سو و حذف شدن پشت سر هم مدعیان عنوان قهرمانی از سوی دیگر، لیگ امسال را بسیار جذاب و پرطرفدار کرد.

حضور تیم‌هایی مثل آ.س‌.رم و فنر باغچه در مرحله یک چهارم نهایی و همچنین خروج رئال مادرید و اینترمیلان از دور رقابت‌ها از جمله اتفاقات پیش‌بینی نشده این دوره بود؛ اما تمامی‌این اتفاقات عجیب در نهایت به پایان رسید تا لیگ به حساس‌ترین مرحله خود نزدیک شود.

دور نیمه نهایی هر چند در جو معادل فوتبال جزیره برگزار می‌شود؛ اما بی‌شک یکی از به یاد ماندنی‌ترین مراحل جام باشگاه‌های اروپا در طول تاریخ این لیگ خواهد بود و آنچه که این مرحله را بیش از پیش حساس و نفس‌گیر می‌کند، نبرد دو ابر‌قدرت فوتبال جهان، بارسلونا و منچستریونایتد است.

این دو تیم پرطرفدار و بزرگ که سال‌های سال است مشغول کسب افتخارات کوچک و بزرگ و اضافه کردن آنها به موزه جام‌های رنگین نیوکمپ و اولدترافورد هستند، پس از مدت‌ها رو در روی هم قرار می‌گیرند.

بازیکنان بارسلونا جایگاه همیشگی و قدرتمند خود در لالیگا وکوپادل‌ری اسپانیا را از دست داده‌اند، هر چند از طرف هواداران تنبیه سختی شدند، اما تنها امید خود را در لیگ قهرمانان می‌بینند.

وضع بحرانی را‌‌یکارد و تیمش از روزهای اخیر سبب شد تا هواداران این تیم اعلام کنند به هیچ وجه در انتظار قهرمانی بارسلونا در لیگ قهرمانان نیستند و همین نتایج ضعیف به احتمال زیاد پایه‌های حضور فرانک رایکارد را در فصل آینده متزلزل خواهد کرد، با همه این تفاسیر کورسوی امید آبی و اناری‌پوشان، پیروزی در دیدار مقابل منچستریونایتد است.

از سوی دیگر سرخ‌های فرگوسن در اوج آمادگی به سر می‌برند و به زعم کارشناسان فوتبال یکی از بهترین فصل‌های تاریخ فوتبالشان را سپری می‌کنند. در چنین شرایطی فرگوسن و شاگردانش به هیچ عنوان حاضر به از دست دادن لیگ قهرمانان نیستند و کارشناسان تصور می‌کنند به هر قیمتی آن را به دست بیاورند.

عامل بسیار مهمی‌که باعث افزایش حساسیت‌ها و جذابیت‌های این دیدار شده رویارویی سرالکس فرگوسن و فرانک رایکارد است. این دو مربی بزرگ مدت‌هاست که به عنوان بهترین‌های اروپا و جهان در صدر جدول رده‌بندی مربیان دنیا قرار گرفته‌اند و بی شک نقشه‌های زیادی برای شکست یکدیگر خواهند داشت.

فرگوسن ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که او را از سایر مربیان جهان متمایز می‌سازد. تفکرات عمیق و چاره‌ساز، شجاعت مثال‌زدنی در تصمیمات ناگهانی، استفاده از بازیکنان گمنام و تعویض‌های جادویی از جمله این ویژگی‌هاست.

وی در فصل جاری با کمک مهره‌های بسیار ارزشمند و در عین حال جوان تیمش توانسته است به این سطح از آمادگی دست پیدا کند و اکنون با حضور بازیکنانی نظیر کریس‌رونالدو، وین‌رونی، ته‌وس، اوشی و در صدر همه آنها رایان گیگز تصمیم دارد درس سختی به رایکارد دهد، به‌طوری‌که پس از پیروزی مقابل رم در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: «هیچ صحبتی در مورد آس‌رم ندارم؛ اما پیرامون رایکارد و بارسلونا حرف‌های زیادی برای گفتن هست.»

از سوی دیگر رایکارد جوان که در سال‌های حضورش در سطح اول فوتبال اروپا چهره‌ای متفکر و تاثیرگذار از خود برجای گذاشته است هرگز به فرگوسن و تیمش اجازه نفوذ نخواهد داد. وی از خاطرات دوران بازیگری‌اش می‌گوید: «همیشه آرزو داشتم در تیم فرگوسن بازی کنم.»

و او امروز مقابل استاد زمان بازیگری خود قرار گرفته است، با این تفاوت که برخلاف فرگوسن شرایط بسیار نابه‌هنجاری دارد. نام بردن از مربیان بزرگی همچون خوزه مورینیو وکارلو آنچلوتی در سایت‌های خبری اسپانیا به عنوان جایگزین رایکارد به کابوسی هولناک برای این مربی هلندی تبدیل شده است. با این که می‌داند آخرین ماه حضورش در بارسلونا را سپری می‌کند؛ اما هر گز دوست ندارد با از دست دادن لیگ قهرمانان برای مدت‌ها به چهره‌ای منفور در سرزمین کاتالونیا تبدیل شود. به همین جهت او برای دیدار مقابل منچستر و جدال با پیرمرد افسانه‌ای اولدترافورد برنامه‌های زیادی در ذهن دارد.

این دو تیم از لحاظ برابری قدرت و خلاقیت‌های فردی هیچ برتری نسبت به هم ندارند، زیرا مهره‌های هر دو طرف در نهایت آمادگی به سر می‌برند. شاید تنها مساله‌ای که باعث پیروزی یکی از این دو قدرت اول فوتبال اروپا شود، تفکرات سرمربیان دو تیم است و جالب آنکه هیچ کدام از آنها علاقه‌ای به بازی تدافعی و ضد‌فوتبال ندارند و همواره شجاعت و جسارت خود و تیمشان را به رخ حریفان کشیده‌اند.

باید به انتظار بنشینیم تا نبرد این دو ابر‌قدرت فوتبال جهان را مشاهده کنیم و در عین حال درس‌های حرفه ای زیادی را در طول این۹۰ دقیقه از دو چهره برتر فوتبال اروپا و جهان بیاموزیم.

تیم فوتبال بارسلونا فردا شب در حالی در نیوکمپ میزبان منچستر یونایتد است که رونالدینیو را به علت مصدومیت به خدمت ندارد، اما مسی می‌تواند مایه امیدواری آبی و اناری پوشان باشد. بارسلونا در رقابت‌های لالیگا و جام حذفی اسپانیا دستش از جام کوتاه مانده و تنها امید این تیم به قهرمانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان است.

از سویی منچستریونایتد در بهترین شرایط به مصاف بارسا می‌رود. این تیم در آستانه قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر است و بی تردید، آماده‌ترین تیم حال حاضر مرحله نیمه نهایی رقابت‌ها هم به شمار می‌آید. تنها دل‌مشغولی مربیان من یونایتد، آماده شدن رونی، فن درسار و هارگریوز برای این دیدار است.

این دو تیم در سال ۱۹۹۸ دو بار در مرحله گروهی این رقابت‌ها با یکدیگر مسابقه دادند که هر دو دیدار به تساوی ۳ بر ۳ انجامید. سرآلکس فرگوسن به عنوان مربی و پل اسکولز و رایان گیگز به عنوان بازیکن، بازمانده‌های منچستریونایتد از آن دوره از مسابقات هستند درحالی که بارسا کاملا پوست انداخته و از آن سال، بازیکنی را در ترکیب خود نمی‌بیند.

منچستریونایتد در سال ۱۹۹۹ و در چارچوب همان رقابت‌ها موفق شد در دیدار نهایی به یک پیروزی دیرهنگام مقابل بایرن مونیخ دست پیدا کند و جام قهرمانی را بالای سر ببرد.