واعظ آشتیانی از فدراسیون دوچرخه سواری با شعار فوتبال علمی به استقلال آمد و در ابتدا توانست با امیر قلعه نویی موقفیت‌هایی کسب کند؛ اما این رفاقت و همکاری به دشمنی و نامه‌نگاری بدل شد و مدیر عامل آبی‌ها ترجیح داد تا تمام و کمال پشت صمد مرفاوی بایستد؛ هرچند که قلعه نویی در سپاهان خیلی موفق نشان داده و مرفاوی داربی را هم به دایی باخته است. گزیده ای از گفت‌وگوی او را با «ایسنا» می‌خوانید. * یکی می‌گوید مرفاوی مناسب استقلال نیست، یکی می‌گوید مرفاوی مربی سالمی‌‌است، دیگری می‌گوید باید به او فرصت داد، نفر بعدی می‌گوید که مرفاوی را نباید عوض کنید. نگاه‌های متنوع و متفاوتی وجود دارد؛ ولی بحث من این است که کمی‌‌با تعمق با مسائل برخورد کنیم؛ چون عادت نکرده‌ایم با تعمق مسائل را ببینیم و چون فکر می‌کنیم تنها ما هستیم که بهتر از دیگران می‌فهمیم و دیگران چیزی نمی‌فهمند و تنها ما ورزشی‌ها و ژورنالیست‌ها می‌فهمیم، همین عامل باعث شده امروز فوتبال و ورزش ما اینجا ایستاده است !

* وقتی می‌گوییم فوتبال علمی، یعنی اینکه آدم‌های بی‌سواد باید از ورزش و فوتبال بروند و به جای آنها افراد باسواد با تفکرات توسعه‌ای حضور داشته باشند. رفتار لمپنیزم باید از ورزش و فوتبال بیرون برود اگر این مهم اتفاق افتد و افرادی با نگاه برنامه‌ایی و توسعه‌ای ورود پیدا کردند آن موقع باید انتظار پیشرفت را داشت. افراد فرهیخته‌ای که من از مصاحبت و مشورت آنها ایده می‌گیرم و عمدتا از قشر فهیم ورزشی و غیرورزشی دانشگاهی هستند، می‌گویند باید از یک جایی شروع می‌شد. من یک مثال ساده بزنم. دوست هم ندارم وارد فاز سیاسی بشوم؛ اما چون ملموس است از این مثال استفاده می‌کنم. تا پیش از اینکه دولت نهم تشکیل بشود، همه قبول دارند که حلقه مدیریت کشور، حلقه مشخص شده و محدودی بود و مدیران جدید خودشان را به جامعه معرفی نکرده بودند. افرادی بودند که به لحاظ مدیریتی بضاعت خوبی داشتند؛ اما به آنها فرصت داده نشده بود. دولت نهم که تشکیل شد این حلقه باز شد و مدیران جدیدی وارد شدند.

* من نسبت به سال گذشته کمترین حمایت را از صمد مرفاوی انجام داده‌ام. الان مگر تیم کجاست؟ ما وضعیت بدی نداریم و هنوز ۸ بازی دیگر تا پایان فصل داریم و در لیگ قهرمانان آسیا هم چهارم نشده‌ایم. این بی‌انصافی است. اگر امروز در این شرایط می‌بینید این اتفاقات می‌افتد، من بارها گفته‌ام چون صمد مرفاوی آنقدر رابطه ژورنالیستی ندارد و توان پرداخت هزینه به برخی از روزنامه‌های مشخص را هم ندارد که از او حمایت کنند. این‌گونه به او می‌‌تازند!

*هیچ وقت دولت دنبال این نیست که فوتبال زد و بندی داشته باشد. هیچ مقام نظارتی هم چنین چیزی را دوست ندارد؛ ولی فکر می‌کنم که امروز اگر ما در این راه گام برداشته‌ایم، فدراسیون فوتبال باید از ما محکم‌تر گام بردارد. آنها باید اول خود فدراسیون را به سمت و سویی ببرند که مامن پاکیزگی و فوتبال سالم باشد تا باشگاه‌ها هم پیروی کنند. فدراسیون هم باید به این سمت و سو برود. نمی‌خواهم فدراسیون را متهم به ناپاکی کنم؛ اما می‌گویم فدراسیون هم باید به این سمت برود. فدراسیون باید راهکارهایی را برای تمیزی فوتبال پیدا کند که شائبه‌هایی را هم به وجود نیاورد. فوتبال پاک تنها نمی‌تواند در باشگاه استقلال باشد. گفتم، فدراسیون باید شروع کند. به نظرم اراده‌ای برای پاکیزگی فوتبال وجود ندارد. اگر اراده‌ای بود، ما سعی می‌کردیم ید واحد باشیم.

* شما وقتی نگاه می‌کنید که در صدا و سیما پس از پایان بازی با مربیان مصاحبه می‌گیرند و صدایی از پس زمینه نمی‌آید؛ اما مجری می‌گوید «بله، تعدادی علیه مدیر و مربی استقلال شعار می‌دهند» نباید، فکر کرد که این موضوع ساده است. یا در طول بازی با حرف‌های بی‌معنا مسائلی مطرح می‌شود که نه کمکی به بیننده می‌کند و نه در جهت توسعه فوتبال است. اینها حکایت از چه واقعیت‌هایی است؟ ... چگونه است آن زمان که طرفداران استقلال یکدست تیم و کادرفنی را تشویق می‌‌کنند، سکوت می‌‌کنند؛ اما افراد گزینشی را مصاحبه‌های آنها را پخش می‌‌کنند شک نکنید پس این پرده موضوعات خاص وجود دارد.

*این اشکال ماست که فوتبال احساسی است. ایراد فرهنگی است که همه نتوانسته‌ایم با هواداران‌ این موضع را جا بیندازیم که در هر رشته‌ ورزشی برد، باخت و مساوی وجود دارد. دلیل ندارد همیشه استقلال و پرسپولیس پیروز باشند.

یک وقت می‌بینید که تیم‌تان دست و پابسته‌ای است، این انتقاد وجود دارد که این تیم ذلیل بوده؛ اما یک وقت می‌بینید تیم‌تان آمده شجاعانه بازی کرده و حریف هم چنین شرایطی دارد و نهایتا منجر شده که حریف ببرد. اگر حریف پیروز شد، همه چیز تمام شده؟ خب، درست است، این هواداران ناراحت شوند؛ اما آنها نمی‌‌خواهند تیمش برای بازی بعدی شکست بخورد. طرفداران استقلال به خوبی می‌‌دانند اگر قرار باشد که بابت باخت در داربی ماتم بگیرند و به تبع آن بازیکنان و کادرفنی و مدیریت هم همین رویه

را دنبال کنند، تکلیف مابقی بازی‌ها چه می‌‌شود؟

* من در سطح کلان اراده‌ای برای پاک شدن فوتبال نمی‌بینم. به اعتقاد من بالاسر این فوتبال یک هزاردستان وجود دارد. یک روزی مقام معظم رهبری راجع به مسائل کشور صحبت فرمودند و اشاره به اژدهای هفت سر کردند. به نظر من یکی از سرهای این اژدهای هفت سر در فوتبال است و یک هزار دستان بالای سرش است. هزاردستانی که دارد همه را بازی می‌دهد و عوامل مختلفی دارد که عواملش کار خودشان را انجام می‌دهند. در فوتبالی که ۴۰۰ میلیارد پول در آن جابه جا می‌شود، شما انتظار دارید این اژدهای هفت سر یا به تعبیری هزار دستان وجود نداشته باشد؟!