خواب خرگوشی فوتبال
واکنش کارلوس کی روش به لغو اردوی تیم ملی در آفریقا وحرف هایش در برنامه ورزش ومردم یک بار دیگر فوتبال ایران را وارد فضایی ملتهب کرد.از یکسو روزگذشته علی کفاشیان و کارلوس کی‌روش و مهدی محمد نبی به دیدار محمود گودرزی، وزیر ورزش رفتند تا درباره مشکلات با هم به گفت‌وگو بنشینند وراه چاره‌ای بیابند و از سویی دیگر کارشناسان فوتبال ایران درباره اتفاقات اخیر تحلیل های خود را ارائه کردند.
در همین رابطه کارشناس و مدرس فوتبال معتقد است سرمربی تیم ملی با توجه به نداشتن بازیکنان اصلی و مشکلات مالی، چاره‌ای جز لغو اردوی آفریقای جنوبی نداشت. مرتضی محصص در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره لغو اردوی تیم ملی فوتبال ایران به‌دلیل عدم حمایت مالی و نبود بازیکنان اصلی و حضورشان در لیگ قطر اظهار کرد: کارلوس کی‌روش حق دارد، چون پنج ماه تا اولین بازی تیم ملی مقابل نیجریه فرصت داریم و این زمان کمی است. جام‌جهانی جای تجربه‌اندوزی نیست و ما نمی‌توانیم با تیم «ب» و تعدادی جوان و بی‌تجربه به برزیل برویم. پایه و اساس تیم کی‌روش روی بازیکنان باتجربه است که به حفظ نتیجه در جام‌جهانی کمک می‌کند. نبود بازیکنانی مثل جواد نکونام، مجتبی جباری و لژیونرهای اروپایی این حق را به کی‌روش می‌دهد که اردوی تیم ملی را لغو کند. شما هم اگر سرمربی تیم ملی بودید با چند بازیکن جوان به اردوی آفریقا نمی‌رفتید تا تیمی بسازید که مطمئنید در جام‌جهانی به مشکل خواهد خورد.مدرس فوتبال با اشاره به اینکه مشکلات مالی تیم ملی بحث جداگانه‌ای است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که فوتبال ما در رده ملی صاحب بازاریابی نشود هیچ‌گاه حرفه‌ای نخواهد شد. ما اگر صاحب اسپانسر معتبر نباشیم شاهد لغو اردوها و برنامه‌های اصلی تیم ملی خواهیم بود.وی ادامه داد: امیدوارم ریاست جمهوری بتواند با عملی کردن قول‌هایش به تیم ملی کمک کند. در این مقطع حساس و بحرانی اعتبار کشور ما در میان است. واقعا تاریخ مصرف این مساله تمام شده و دیگر نمی‌توان هر بار که مشکلی پیش می‌آید دست به دامن دولت شد. آقای روحانی قول داده و این اتفاق خوبی است. اما تکرار می‌کنم فوتبال ما باید خودکفا شود. چون ما پخش مستقیم داریم و میلیون‌ها نفر عاشق فوتبال در ایران زندگی می‌کنند. اسپانسری اگر جلو بیاید ضرر نخواهد کرد، واقعا رفتن به جام‌جهانی بدون اسپانسر سخت است. ما تا بازی اول خود مقابل نیجریه مخارج فوق‌العاده زیادی داریم.
ما در خواب هستیم
مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران معتقد است فوتبال ما از هرج و مرج و آنارشی رنج می‌برد که این مشکل به خاطر عدم دوراندیشی در ماه‌ها و سال‌های گذشته ایجاد شده است. امیر حاج رضایی می‌گوید: هرچند کی‌روش هم از این هرج و مرج خسته شده است، ولی برخورد سرمربیان باشگاهی با سرمربی تیم ملی به سود فوتبال ایران نیست.
حاج رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره لغو اردوی تیم ملی فوتبال ایران و درگیری رسانه‌ای کارلوس کی‌روش با امیر قلعه نویی و زلاتکو کرانچار اظهارکرد: متاسفانه از اردوی تیم ملی فوتبال اخبار خوشی به گوش نمی‌رسد. من هم بخشی از صحبت‌های کی‌روش را شنیده‌ام. تصور کنید آرزوی همه بوده است که تیم ملی به جام‌جهانی برسد و حالا تیم به این هدف رسیده ولی در خواب زمستانی فرو رفته‌ایم.
وی درباره اینکه آیا باید حق را به باشگاه‌ها داد یا تیم ملی، تاکید کرد: باید طبق برنامه‌ریزی و تفاهم، هم منافع باشگاه‌ها در نظر گرفته شود و هم منفعت تیم ملی. بالاخره باشگاه‌ها هم هزینه‌های سنگینی انجام داده‌اند و باید از آن بهره‌برداری کنند. اگر یک تیم به لیگ دسته اول سقوط کند یا به عنوانی که می‌خواهد نرسد، خسارت چند میلیاردی می‌بینند.
کارشناس فوتبال ایران خاطرنشان کرد: حل این مشکل نیازمند این بود که قبل از شروع مسابقات لیگ برتر، برنامه‌ریزی‌ها بررسی و منافع دو طرف در آن ذکر می‌شد. لیگ قهرمانان آسیا هم اسفندماه شروع می‌شود و در دو مقطع پیگیری می‌شود. به نظرم یک نوع هرج و مرج، تداخل و آنارشی در فوتبال ایران موج می‌زند که ناشی از عدم دوراندیشی در ماه‌ها و سال‌های گذشته است.
حاج رضایی ادامه داد: از خردادماه که تیم ملی به جام‌جهانی رفته، چند ماه سوخته و کاری انجام نشده است. همیشه می‌گویند برای تیم ملی اردو دیده‌ایم، ولی عملا دیدیم اردوها لغو شد. همیشه اخبار ناامید کننده می‌شنویم. ما داریم به جام‌جهانی می‌رویم، ولی اصلا از اردوها خبری نیست. از دودکش تیم ملی دودی بیرون نمی‌آید که ببینیم آیا غذایی طبخ می‌کنیم یا نه. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، تصریح کرد: تصور کنید اگر خدای نکرده
تیم ملی در جام‌جهانی برزیل به سرنوشت کره‌شمالی در جام‌جهانی آفریقا برابر پرتغال دچار شود، از نظر روحی چه ضربه‌ای به مردم ما وارد می‌شود. ما انتظار نداریم تیم ملی به مرحله دوم صعود کند، ولی انتظار داریم که ملی پوشان با آمادگی کامل به این مسابقات بروند و آبرومندانه و شجاعانه برابر حریفان بازی کنند.
کارشناس فوتبال ایران درباره درگیری رسانه‌ای کی‌روش با سرمربیان باشگاهی هم گفت: من جزئیات این درگیری را نمی‌دانم ولی تصور می‌کنم مربیان باشگاهی باید در فرصت مناسب دیدگاه خود را بیان کنند حتی اگر این دیدگاه علیه سرمربی تیم ملی باشد. ما باید طوری رفتار کنیم که هر فردی نظرش را بدهد. با این حال معتقدم این برخوردها به سود فوتبال و تیم ملی نیست.
حاج رضایی با بیان اینکه کی‌روش هم از این مشکلات خسته شده است، تاکید کرد: کی‌روش در بهترین تیم‌های دنیا کار کرده است که همه چیز برایش فراهم بوده، ولی اینجا دچار هرج و مرج شده و برایش غیر قابل باور است که چنین مسائلی دارد. نمی‌خواهم بگویم در این مورد حق با چه کسی است ولی طرح هر موضوعی به زمان نیاز دارد.