عجیب‌ترین لیگ فوتبال حرفه‌ای
گروه ورزش- سیزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران پس از فراز و نشیب‌های زیاد روزگذشته به ایستگاه آخر رسید. بعد از 30 هفته قهرمان دوره سیزدهم لیگ برتر مشخص و پرونده این دوره هم بسته شد تایک‌ سال به تجربه‌ حرفه‌ای شدن فوتبال ایران اضافه شود. بی‌تردید لیگ سیزدهم یکی از تاریخی‌ترین لیگ‌های فوتبال ایران بوده است؛ لیگی که در تاریخ سیزده ساله برگزاری رقابت‌هایش فصل متفاوتی را نسبت به گذشته پشت سر گذاشت. جایی که پنج مدعی در کمین قهرمانی نشسته‌ بودند و سرانجام یکی‌ از آنها توانست بر جام بوسه بزند.اوضاع در بالای جدول لیگ چنان پیچیده بود که تا آخرین لحظه مشخص نبود آیا نفت‌ صدر‌نشین قهرمان می‌شود یا اینکه حتی دستش به سهمیه آسیایی هم نخواهد رسید.
کورس نفس‌گیر قهرمانی
پنج تیم در کورس قهرمانی با هم رقابت می‌کردند که از میان آنها تنها سرنوشت نفت تهران دست خودش بود و دیگران علاوه بر تلاش خود باید به نتایج مسابقات دیگر هم چشم می‌دوختند. تعداد اتفاقات مهم برای تیم‌ها هم به جایگاه آنها در جدول رده‌بندی ارتباط مستقیم داشت.
پس از نفت، فولاد هم علاوه بر پیروزی در دیدار مستقیم خود باید چشم به لغزش نفت می‌دوخت. استقلال علاوه بر پیروزی در دیدار با تراکتور، باید امیدوار به ناکامی نفت و فولاد می‌شد و پرسپولیس علاوه بر پیروزی در اهواز باید چشم‌انتظار رویدادهایی می‌نشست که در سه دیدار تهران، تبریز و اصفهان اتفاق می‌افتاد و سرانجام سپاهان ‌باید علاوه بر پیروزی در دیدار مستقیم که‌‌ همان برتری برابر نفت صدر‌نشین بود، چشم به لغزش فولاد و پرسپولیس و استقلال داشت.
رویارویی نفت صدر‌نشین با سپاهان مدعی قهرمانی باعث می‌شد تا تیم‌های استقلال و فولاد و پرسپولیس با امید به قهرمانی پا به میدان بگذارند. در میان پنج تیم مدعی، تنها نفت تهران تجربه قهرمانی در لیگ بر‌تر را نداشت. فولاد خوزستان دنبال دومین قهرمانی، پرسپولیس در جست‌وجوی سومین، استقلال به دنبال چهارمین و سپاهان می‌خواست پنجمین قهرمانی‌اش را جشن بگیرد. نکته جالب اینکه وضعیت صدر جدول آنقدر فشرده بود که احتمال داشت حتی نفت تهران به آسیا هم نرسد. با همه این حرف‌ها یحیی گل محمدی در دومین سال مربیگری خود در لیگ برترنتایج درخشان و قابل قبولی گرفت و خود را به عنوان یکی از مربیان کار بلد معرفی کرد.در این لیگ اما حکایت پرسپولیس و استقلال حکایت متفاوتی بود.
سرخابی‌های حاشیه دار
تیم‌های محبوب پایتخت فراز ونشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشتند و چهره‌ای مقتدر نداشتند. استقلال قهرمان دوره قبل این رقابت ها با امیر قلعه نویی
و ستاره‌های خود به دنبال چهارمین قهرمانی خود در لیگ برتر بود اما در هفته دوم در استادیوم آزادی بازی را به تیم سپاهان واگذار کرد و در ادامه لیگ نیز به تیم‌های ملوان، استقلال خوزستان، ذوب آهن و نفت تهران باخت تا نشان دهد از شرایط آرمانی خود دوراست . این تیم که در نیم فصل اول با خداحافظی ناگهانی فرهاد مجیدی کاپیتان با تجربه خود روبه‌رو شد در ادامه بازیکنان کلیدی دیگری همچون پژمان منتظری و جواد نکونام را از دست داد تا شانس خود را برای قهرمانی مجدد در لیگ کاهش بدهد.
در مقابل تیم پرسپولیس که نیم فصل اول را امیدوارانه شروع کرده بود در نیم فصل دوم آمار بدی از خود برجای گذاشت تا روند رو به رشد خود را متوقف کند. این تیم که در میانه‌های فصل رویانیان مدیرعامل خود را کنار گذاشت، دچار مشکلات مالی شد و حاشیه‌های زیادی دامنگیرش شد. تا جایی که بعد از باخت به تیم سایپا به تیم‌های نفت تهران، سپاهان، تراکتورسازی، فولاد خوزستان و گسترش فولاد نیز باخت تا با اینکه در این فصل پول‌های زیادی هم برای قهرمانی هزینه کرده بود باز هم سرنوشت قهرمانی‌اش درآخرین بازی اش دست خودش نباشد. سپاهان که در سال‌های اخیر مدعی همیشگی لیگ برتر و جام حذفی بود در لیگ سیزدهم فروغ زیادی نداشت و با مربی کارکشته خود زلاتکو کرانچار به دور از شرایط آرمانی خود بود.