مقاومت برابر افشای قرارداد بازیکنان لیگ برتر

در آشفته‌بازار فوتبال ایران که سودای شفاف‌سازی در سر کاروان‌سالارانش افتاده است، برخی از باشگاه‌ها هنوز ساز مخالف می‌زنند. کاروان فوتبال ایران نرم‌نرمک وارد ایستگاه فصل چهاردهم لیگ برتر می‌شود و تا چند روز دیگر سوت آغاز بزرگ‌ترین رقابت فوتبالی کشور به صدا در می‌آید. این درحالی است که بحث و جدل‌های مختلفی در جریان است و هنوز تکلیف یک دعوای مهم روشن نشده است. چندی است که سودای شفاف‌سازی به سر سردمداران فوتبال ایران افتاده و هر از گاهی در مصاحبه‌ای یا نشستی از لزوم افشای رقم قراردادها صحبت می‌شود. شاید این تصمیم کمی دیر گرفته‌ شد، اما بالاخره دست‌اندرکاران فوتبال ایران به این نتیجه‌ رسیده‌اند که بار کج به منزل نمی‌رسد.

پیش از اتمام فصل سیزدهم لیگ برتر بود که علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال و مهدی تاج رئیس سازمان لیگ حرفه‌ای فوتبال قاطعانه گفتند که از شروع فصل جدید باید شفاف‌سازی و انتشار صادقانه قراردادها بشود رویه ثابت و خدشه‌ناپذیر باشگاه‌ها.

حالا هر چند از قاطعیت رئیس فدراسیون فوتبال دیگر خبری نیست و در تازه‌ترین اظهار نظرش گفته اگر مدیری صلاح نداند می‌تواند قراردادهای باشگاهش را منتشر نکند اما همچنان رئیس سازمان لیگ اصرار دارد که این کار صورت گیرد. تاج معتقد است قانون باید بی‌کم و کاست اجرا شود و در همین رابطه تلاش‌هایی هم انجام داده است.

مساله شفاف‌سازی و انتشار قراردادهای بازیکنان و مربیان لیگ برتری شاید آن اوایل به یک شوخی شبیه بود اما وقتی وزیر ورزش و جوانان در گفته‌هایش تاکید ویژه کرد که این کار انجام شود و وقتی وزیر صنعت، معدن و تجارت به باشگاه‌های صنعتی دستور داد که حساب‌هایشان را شفاف کنند، همه چیز رنگ و بوی جدی گرفت و دیگر به نظر می‌رسید دلالان و متخلفان ماست‌ها را کیسه خواهند کرد.

قصه به اینجا که رسید و پای دو وزیر کابینه به ماجرا کشیده شد، دیگر شکی باقی نماند که پای شفاف‌سازی بالاخره به فوتبال ایران باز می‌شود، اما از آنجا که همیشه باید یک جای کار بلنگد برخی از اهالی جامعه فوتبال ایران راه خود را جدا کرده و خلاف جهت جریان آب شنا کردند.

سازمان لیگ قراردادها را فاش می‌کند

اگر باشگاه‌ها حاضر نشوند به افشاگری تن دهند سازمان لیگ که خودش یک نسخه از قراردادها دارد آن را منتشر می‌کند. مهدی تاج رئیس سازمان لیگ صراحتا وعده داد که مبلغ قرارداد بازیکنان و مربیان در لیگ چهاردهم منتشر خواهد شد و به اطلاع عموم می‌رسد. تصمیمی که حمایت وزیر ورزش و مدیران ارشد ورزش کشور و مسوولان نهادهای نظارتی را هم در پی داشت. تاج گفته بود: «بحث مالیات بازیکنان هم بسیار جدی است هفته گذشته با اداره کل مالیاتی جلسه داشتیم و قرار شد که مبلغ بازیکنان صد درصد اعلام و افشا شود وزارت ورزش هم در این مساله با ما هماهنگ است. ضمن اینکه خود هیات رئیسه سازمان لیگ هم به این نتیجه رسیده که هیچ قرارداد محرمانه‌ای با کسی امضا نشود و مبلغ قراردادها به‌طور رسمی اعلام شود.میزان پرداختی قراردادها هم باید به پول رایج کشور و ریال باشد نه آنکه به دلار، ماشین، گاو و گوسفند، باغداری، گاوداری، میلگرد و ورق فولادی باشد. باید مبلغ قرارداد بازیکنان داخلی به ریال باشد.»

مقاومت‌ها اوج گرفت

افرادی هم بودند که خیلی با شفاف‌سازی میانه‌ای نداشتند و تمایلی نداشتند که این تصمیم عملی شود برای همین شروع به سنگ‌اندازی کردند. حتی مدعی شدند این کار خلاف رویه! است و کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا هم با این مساله موافق نیستند.

محمد نظری مدیر عامل نفت مسجد سلیمان در مورد انتشار مبلغ قرارداد بازیکنان و مربیان گفت: طبق قوانین این قراردادها یک سند محرمانه است و باشگاه‌ها مجاز به انتشار سند محرمانه نیستند و حق انتشار آنها را ندارند. قرارداد با بازیکن یا مربی یک توافق بین طرفین است که یک طرف نمی‌تواند بدون رضایت طرف دیگر آن را منتشر کند.

او برای حرفش استدلال قانونی هم دارد: «اگر باشگاه‌ها این سند محرمانه را منتشر کنند بازیکنان و مربیان می‌توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند و بگویند سند محرمانه‌ای یکطرفه منتشر شده است.باشگاه نفت مسجدسلیمان یکی از پنج باشگاه کم‌هزینه لیگ برتر است با این حال من قوانین را می‌گویم. سقف پرداختی بازیکنان ما ۵۰۰ میلیون تومان است و ما بازیکن ۵۰-۴۰ میلیون تومانی هم داریم بنابراین میانگین پرداختی ما ۲۰۰ میلیون تومان است. به عقیده من هم سازمان لیگ بهتر است میانگین قرارداد باشگاه‌ها را منتشر کند و نظارت کلی بر سقف بودجه باشگاه‌ها داشته باشد. با این حال اگر سازمان لیگ تمایل به انتشار قراردادها دارد می‌تواند خودش قراردادها را منتشر کند زیرا همه باشگاه‌ها زیر نظر سازمان لیگ فعالیت می‌کنند.»

سپاهان استفتا گرفت

باشگاه سپاهان هم دل خوشی از این قانون ندارد. آنها اعلام کردند که از علما هم استفتا گرفته‌اند که افشای دستمزد افراد صحیح نیست. خلیلیان مدیر عامل باشگاه می‌گوید سقف ۱۸ میلیارد هم برای این باشگاه پایین است اما همزمان از گردن گذاشتن به خواست سازمان لیگ خبر می‌دهد: «ما در این مورد درخواست رسمی نکردیم و فقط گفتیم باید بین باشگاهی که ۱۰ سال در آسیا حضور داشته با تیمی دیگر تمایز باشد وگرنه هرچه آقای تاج بگوید همان می‌شود. ما یک سازمان لیگ حرفه‌ای داریم که همه باشگاه‌ها را زیر چتر خود دارد و هرچه سازمان لیگ بگوید درست است.»

او در جواب به این سوال که با این تفاسیر اگر سازمان لیگ بگوید لیست قراردادهایتان را منتشر کنید، این کار را انجام می‌دهید، جواب می‌دهد: «اگر دستور کتبی بیاید و همه این کار را انجام بدهند ما هم انجام می‌دهیم، مگر انتشار لیست قراردادها چه اشکالی دارد؟»