غرامت  چهار میلیاردی؟

دنیای اقتصاد: در شرایطی که به نظر می‌رسید پیروزی طلسم شکن در قم برابر صبا باعث خواهد شد علی دایی مدتی در آرامش زندگی کند و با خیال راحت کارش را پی بگیرد، باخت به تراکتورسازی همه چیز را به نقطه اول برگرداند. حالا قرمزها با هشت امتیاز در رده نهم جدول جا خوش کرده‌اند و فاصله‌شان با رقیب سنتی به ۱۰ امتیاز افزایش پیدا کرده است؛ آنچه تحمل شرایط را برای هواداران دشوار می‌کند و دست مدیران باشگاه را برای حرف زدن از تغییرات باز می‌کند.

سکوتی که شکست

رئیس هیات مدیره پرسپولیس که از چندی پیش با تذکر عادل فردوسی‌پور فیتیله مصاحبه‌هایش را پایین کشیده بود، حالا یک بار دیگر در سطح رسانه‌ها آفتابی شده است. در شرایطی که صبح روز یکشنبه یکی از روزنامه‌های ورزشی بدون ذکر نام اقدام به انتشار اظهارنظر عضو هیات‌مدیره پرسپولیس در مورد تغییر دایی کرده بود، ۲۴ ساعت بعد روزنامه‌ای دیگر این بار از «سیاسی» اسم برد و به صراحت از قول او نوشت: «باخت‌های پرسپولیس ادامه پیدا کند، صبر نمی‌کنیم!» به نظر می‌رسد دایی دوباره دچار دردسر شده است.

لحن سیاسی البته این مرتبه آرام‌تر از گذشته است، اما باز به همان جمع‌بندی معروف می‌رسد. رئیس هیات‌مدیره پرسپولیس در گفت‌وگو با «کاپ» مدعی شده: «صرف‌نظر از نتیجه، از روند حرکتی تیم راضی هستیم و به امید خدا با جذب دو بازیکن شرایط بهتر خواهد شد، اما اگر ورق برنگردد و در بازی‌های آینده نتوانیم امتیازات از دست رفته را جبران کنیم، آن وقت تغییرات اساسی در پرسپولیس خواهیم داشت.» واضح است که تغییرات اساسی چه معنایی می‌تواند داشته باشد.

سیاسی اما مشخصا به انتقاد از علی دایی نیز می‌پردازد: «از علی دایی گلایه دارم. او به جای اینکه بر اطرافیانش مدیریت کند این اجازه را داده که اطرافیان بر او مدیریت کنند. هر روز که می‌گذرد، بیشتر به توانایی‌های دایی پی می‌برم. استنباطم این است که او نباید به یک‌سری از اطرافیانش فرصت عرض اندام بدهد.»

دایی؛ ۴۶میلیون برای هر امتیاز!

به محض اینکه بحث تغییر در کادر فنی پرسپولیس به وجود می‌آید،‌ همه یاد علی دایی و قرارداد سنگینش می‌افتند.

سرمربی سرخپوشان که در ابتدای لیگ سیزدهم قراردادی سه ساله با پرسپولیس به امضا رسانده است، حالا درست در میانه‌های کار در خطر اخراج قرار گرفته؛ آنچه رخ دادنش از نظر قانونی مستلزم تسویه حساب کامل باشگاه با این مربی و پرداخت رقم کامل قرارداد اوست. دایی برای سال اول یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان از پرسپولیس پول گرفت که این رقم با افزایشی ۲۰ درصدی برای فصل دوم به دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسید. با احتساب همین نرخ رشد، قرارداد دایی برای لیگ پانزدهم به دو میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان خواهد رسید.

سرخپوشان در حال حاضر تنها هفت بازی در فصل جدید برگزار کرده‌اند. اگر تعداد مسابقات امسال پرسپولیس در لیگ، جام حذفی و آسیا را حدود ۴۰ بازی حساب کنیم، دایی فعلا برای هفت مسابقه‌ای که روی نیمکت قرمزها نشسته، ۳۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از قراردادش را صاف کرده است. او برای هر بار هدایت پرسپولیس در لیگ چهاردهم ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. پرسپولیس تا اینجای کار هشت امتیاز به دست آورده و این یعنی علی دایی برای هر یک پوئن، نزدیک به ۴۶ میلیون تومان دستمزد گرفته است!

بیش از چهار میلیارد، غرامت اخراج

مطابق آمار و ارقام موجود، قرارداد سه‌ساله علی دایی برای پرسپولیس در مجموع هزینه‌ای معادل ۶ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان در پی داشته است.

از این رقم، یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان مربوط به لیگ سپری شده سیزدهم بوده و ۳۶۷ میلیون تومان هم بهای کار او در هفت هفته‌ای به حساب می‌آید که از لیگ چهاردهم گذشته است. بنابراین به فرض اگر پرسپولیسی‌ها همین امروز بخواهند علی دایی را کنار بگذارند، باید ۴میلیارد و ۲۵۳ میلیون تومان برای کاری به وی بپردازند که او انجامش نداده است! این تازه غیر از مالیات هنگفت این قرارداد است که به نظر می‌رسد تکلیفش مشخص نیست.

گویا توجه به همین نکات است که کمی دست و دل مدیران پرسپولیس را برای اعمال تغییرات در این باشگاه می‌لرزاند.

این بخش از تازه‌ترین مصاحبه سیاسی، به وضوح نشان می‌دهد تیم مدیریتی سرخپوشان نیز همین دغدغه را خیلی جدی احساس می‌کند: «برکنار کردن سرمربی به این راحتی‌ها هم نیست که فکر می‌کنید. اخراج بی‌موقع سرمربی تبعات بسیار بدی برای پرسپولیس خواهد داشت. خود دایی حرفی از پول نمی‌زند، اما در رسانه‌ها مدام درباره این مساله صحبت می‌شود و این مورد ذهنیت مردم را خراب می‌کند. اگر زمانی قصد قطع همکاری با دایی را داشته باشیم قطعا درباره مسائل مالی با او به توافق خواهیم رسید، چرا که معتقد هستیم دایی با شرافت‌تر از این حرف‌هاست که دنبال پول باشد. او بیش از هر چیز به موفقیت تیم و شاد کردن دل هواداران می‌اندیشد.»

با این اوصاف به نظر می‌رسد خواستن عذر دایی، دست‌کم در شرایط فعلی مقدور نیست.

کسی چه می‌داند؛ شاید ضمانت همین اعداد و ارقام ثباتی را در پرسپولیس به وجود بیاورد که بعد از سال‌ها این تیم را به ساحل آرامش برساند.