دنیای اقتصاد: دو روز بعد از اعمال تغییرات گسترده فنی و مدیریتی در پرسپولیس، این تیم در ورزشگاه خانگی‌اش به مصاف قعرنشین جدول رده‌بندی رفت و به نتیجه‌ای بهتر از تساوی یک - یک دست نیافت. در شرایطی که تیم مدیریتی پرسپولیس به بهانه وارد آوردن «شوک مثبت» به این مجموعه دست به تغییرات زده بود، نمایش کم‌رمق آدینه شب نشان داد این سیاست فعلا تاثیر معکوس داشته است. بعد از سه بازی خوب برابر پدیده، صبا و تراکتورسازی، پرسپولیس در برابر نفت مسجد سلیمان هیچ فراز امیدوارکننده‌ای نشان نداد تا روشن شود اعمال تحول در این باشگاه از آنچه هیات‌مدیره گمان می‌کرد سخت‌تر و پرهزینه‌تر بوده است.

جمعه سیاه پرسپولیس

بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که با توجه به خشم هواداران پرسپولیس، بهترین اتفاق برای سرخپوشان این است که در دقایق نخستین بازی بتوانند دروازه حریف را باز کنند و جو استادیوم را به سود خودشان تغییر دهند. چیزی که در عمل اتفاق افتاد اما، کاملا وارونه بود؛ چنان‌که تیم میهمان روی یک غافلگیری دروازه نیلسون را گشود و سکونشینان را در بهت فرو برد. در ادامه اگرچه پرسپولیس به روال بیشتر گل‌های این فصلش از روی یک ضربه کاشته توانست دروازه نفت را باز کند و کار را به تساوی بکشاند، اما ادامه نمایش غیرقابل دفاع قرمزها، هواداران عاصی را به واکنش واداشت. شعارهای بسیار تند علیه درخشان، سیاسی، استیلی، خادم و گودرزی به وضوح نشان می‌داد پرسپولیسی‌ها از تصمیماتی که برای تیم محبوب‌شان گرفته شده ناراضی هستند. مشکلات اما در همین حد باقی نماند. رضا حقیقی از تعویضش در جریان بازی ابراز ناراحتی کرد و به روایت تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها کفش‌هایش را به زمین کوبید، امید عالیشاه پس از خروج از میدان ازسوی عده‌ای از هواداران هو شد و سوشا مکانی نیز در پایان دیدار پرسپولیسی‌ها را تهدید کرد که از این تیم جدا خواهد شد. واکنش‌ها به حوادث جمعه، روز شنبه نیز ادامه یافت. در همین راستا رئیس کارگروه نظارت بر واگذاری استقلال و پرسپولیس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به انتقاد از امیررضا خادم پرداخت: «اخیرا تصمیماتی در هیات مدیره باشگاه پرسپولیس برای برکناری مدیرعامل و سرمربی این تیم اتخاذ شده که با توجه به اینکه مقدمات واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای ورود به خصوصی شدن انجام شده، این تصمیمات غلط باعث می‌شود تا هزینه‌های اضافی به این باشگاه تحمیل شود. در مجلس، نظارت ویژه‌ای بر این قضیه داریم و زیر بار این هزینه‌ها نمی‌رویم. شخص امیر خادم با انتخاب‌های غلطی که برای پرسپولیس انجام داد باید جوابگوی این شرایط باشد و دیدیم که متاسفانه روز جمعه این مسائل به سکوها هم کشیده شد و اتفاقاتی در ورزشگاه رخ داد که زیبنده نبود.» زمانی در انتهای سخنانش، وزیر ورزش را خطاب قرار می‌دهد: «آقای گودرزی! این تصمیمات غلط را معاونان شما می‌گیرند، اما قطعا این قضیه برای شما هزینه خواهد داشت و باید پاسخگوی تصمیمات غلط زیرمجموعه‌تان باشید.»

درخشان دیروز، درخشان امروز

حمید درخشان در اولین تجربه‌اش روی نیمکت پرسپولیس از کسب پیروزی محروم ماند. او در کنفرانس مطبوعاتی پس از این مسابقه گفت: «تیمی را تحویل گرفته‌ام که مشکلات زیادی داشته و در رده نهم جدول بوده است. مگر من از کره ماه آمده‌ام؟ این را بدانید که تحویل گرفتن پرسپولیس در شرایط فعلی جگر شیر می‌خواست ولی در هر حال من این مسوولیت را پذیرفته‌ام تا به این تیم خدمت کنم. بازیکنان پرسپولیس به لحاظ بدنی خیلی عقب هستند. در پایان فصل جایگاه پرسپولیس به مراتب بهتر از این خواهد بود. این را تضمین می‌کنم اما قهرمانی را نه. من تضمین می‌کنم پرسپولیس در پایان فصل جزو چهار تیم برتر لیگ باشد.»

او اما درست یک هفته پیش، یعنی پنج روز قبل از پذیرفتن سرمربیگری پرسپولیس دیدگاهی کاملا متفاوت نسبت به توانایی‌های این تیم داشته است. درخشان پس از بازی با تراکتورسازی در مورد پرسپولیس به «کاپ» گفته بود: «پیش از این هم گفته بودم پتانسیل تیمی پرسپولیس بالا است و اگر این تیم از تاکتیک خوبی استفاده کند به مراتب بهتر از اینها ظاهر می‌شود. فاصله ده امتیازی با صدر جدول غیرقابل جبران نیست. حتی معتقدم با این پرسپولیس هم می‌شود قهرمان شد به شرطی که به درستی هدایت شود. پتانسیل بازیکنان پرسپولیس بالا است و اگر از تاکتیک خوبی در این تیم استفاده شود هواداران می‌توانند به آینده امیدوار باشند.»

کرانچار؟ فعلا نه!

سرمربی منتخب رئیس هیات‌مدیره پرسپولیس در اولین بازی‌اش مساوی کرد. همین مساله کافی بود تا زمزمه‌ها در مورد تغییر دوباره کادر فنی خیلی زود شروع شود. یکی از روزنامه‌های ورزشی صبح شنبه با تیتری از زلاتکو کرانچار روی کیوسک آمد که وی در آن گفته بود: «در ایران پیشنهادی بزرگ‌تر از سپاهان دارم» با توجه به روشن شدن تکلیف تیم ملی و تمدید قریب‌الوقوع قرارداد کی‌روش، حالا ذهن خیلی‌ها معطوف به این شده که شاید کرانچار را برای پرسپولیس می‌خواهند. سیاسی اما در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، این داستان را تکذیب کرده است: «روز جمعه هم عنوان کردیم که باشگاه با همه صحبت کرده است ولی الان همه اعضای هیات مدیره روی درخشان به نتیجه رسیده‌اند.» هرچند تجربه نشان داده زیاد نباید تکذیب‌های سیاسی را جدی گرفت!